Visa fullständig version : Varm flytoverall
Slaktmasken
2011-08-02, 11:40
Började gårdagens fiske med t-skirt och avslutade med fliströja, vindtät flisjacka, skaljacka, halsduk, mössa och hanskar och frös när jag klev i land så att tänderna skallrade.
Och det var ändå bara 7°C
Sundridge crossflow semivent Hur varm är den i förhållande till andra flytoveraller.
http://www.willyssportfiske.se/p/konfektion-128/flytoverall-flytvast/flytoveraller-jackor/sundridge-semivent-crossflow.html
Började gårdagens fiske med t-skirt och avslutade med fliströja, vindtät flisjacka, skaljacka, halsduk, mössa och hanskar och frös när jag klev i land så att tänderna skallrade.
Och det var ändå bara 7°C
Sundridge crossflow semivent Hur varm är den i förhållande till andra flytoveraller.
http://www.willyssportfiske.se/p/konfektion-128/flytoverall-flytvast/flytoveraller-jackor/sundridge-semivent-crossflow.html
Den känns väldigt lätt och tunn, men är väldigt varm och trevlig.
Jag har både en en delad och en hel.
Se till att köpa en stor så det finns mycket luft, och plats för underställ osv. beroende på kylan.
Slaktmasken
2011-08-02, 16:24
Den känns väldigt lätt och tunn, men är väldigt varm och trevlig.
Jag har både en en delad och en hel.
Se till att köpa en stor så det finns mycket luft, och plats för underställ osv. beroende på kylan.
Jag provade en XS, hade bara ärmar och ben varit lite längre hade den passat. Så det är inte omöjligt att en Small passar trots att jag är 180cm.
De är ju sydda för någon som är 180cm på bredden.
Slaktmasken
2011-08-03, 10:17
Hur står sig den helventilerade då. Är den lika varm?
Jag provade en XS, hade bara ärmar och ben varit lite längre hade den passat. Så det är inte omöjligt att en Small passar trots att jag är 180cm.
De är ju sydda för någon som är 180cm på bredden.
Jag har medium tror jag, då är jag bara 172. Gött att ha lite plats i den. :)
Ta på dig den med alla kläder du kan tänkas behöva i den när det är riktigt kalls, sätt dig sen på huk.. Inge roligt om det stramar då.
Discharged
2011-08-03, 10:47
Jag har kört med en sundrigde innan men kvalitén var inte vad jag hade hoppats på. Vattentåligheten är inget att hänga i granen direkt utan sitter man på knä eller liknande i slask så tränger det igenom. Skulle gissa på att materialet de använder klarar en vattenpelare på 2-3000mm alltså klarar den knappt att du sitter ner längre stunder utan att du blir blöt i rumpan.
När sundridgen var helt slutkörd, alltså läckte vatten bara jag tittade på den och hade fransat sönder på knäna så bytte jag till en vinteroverall utan flytelement i goretex och den läckte aldrig något vatten. Däremot var den lite väl tung i förhållande till värmeegenskaperna. Så inför denna vintersäsongen investerade jag i en Mullion X-5. Det är antagligen mitt bästa klädköp någonsin. Det är utan tvekan den som håller värmen bäst av de tre, dessutom är det väldigt bra andningsförmåga på den och den klarar vatten lika bra som min gore-tex overall gjorde.
Läs min recension här:
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/75081-Mullion-andasoverall-%281MG9%29?highlight=mullion
Slaktmasken
2011-08-03, 11:06
Är du säker på att den heter Mullion X5. Jag får inte en enda träff på Google förutom en länk till detta inlägg?
Discharged
2011-08-03, 14:31
Den heter egentligen mullion 1mg9 jag har sett den i affär kallas för x5 eller x5000
Slaktmasken
2011-08-03, 15:55
Nu hittar jag den. Men det känns lite som en chansning att beställa en utan att ha provat storlek eller sett den i verkligheten
Discharged
2011-08-04, 08:40
www.seapax.se
MULLION
Seapax är distributör för Mullions flytkollektion och samarbetar med ett flertal återförsäljare i Sverige.
Vill du veta var du närmast kan prova Mullions plagg är du välkommen att kontakta vår kundserice på tfn: 08 562 158 70 eller maila till info@seapax.se.
För butiker som är intresserade av att sälja Mullions produkter - välkommen at kontakta Christina Frii på ovanstående kontaktuppgifter.
delite
För dig som söker en återförsäljare för Delite. Besök http://www.delite.dk/dealers.htm där hittar du en uppdaterad lista per stad.
Vi söker fler återförsäljare för våra produkter. Välkommen att kontakta Christina Frii på tfn
08 562 158 70 eller maila till info@seapax.se
http://www.mullion.se/
Är en återförsäljare i tavelsjö... där kanske du kan åka och testa en. Det är ju "nästgårds" för er i norrland ;)
Slaktmasken
2011-08-04, 10:27
Tack. Jag hade redan hittat både Seapax och återförsäljaren i Tavelsjö. Tyvärr var återförsäljaren i Tavelsjö 1780kr dyrare.
Seapax 2995kr
Tavelsjö 4780kr
Och i GB har jag hittat för 1900kr :)
Då är bara frågan Medium eller Small. Har du verkligen Medium och är 172cm. Alla andra flytoveraller jag provat brukar vara stora som tält.
Som jag nämnt så provade jag en crossflow XS i brist på annat, och den passade förutom att den var för kort i ärmar och ben just när man sitter.
Är rädd att Medium blir för "pösig".
Slaktmasken
2011-08-17, 20:35
Måste ju skriva hur det gick ifall någon läser tråden som köpråd.
Jag är jävligt nöjd. Riktigt bra kvallite och jag ångrar inte att det blev en Mullion istället för en Crossflow.
Vart köpte du ifrån och vilken storlek passade dig?
Mvh
Discharged
2011-08-18, 10:14
gott att du trivs med den, jag var lite osäker innan jag beställde eftersom jag inte hade någon chans att prova en. Men jag är glad att jag tog chansen. Det är en grym overall! Ett tips kan vara att impregnera den. Det är dålig impregnering på yttertyget så när det regnar blir den ganska tung och andningsförmågan blir dålig.
Slaktmasken
2011-08-18, 17:16
gott att du trivs med den, jag var lite osäker innan jag beställde eftersom jag inte hade någon chans att prova en. Men jag är glad att jag tog chansen. Det är en grym overall! Ett tips kan vara att impregnera den. Det är dålig impregnering på yttertyget så när det regnar blir den ganska tung och andningsförmågan blir dålig.
Men om man impregnerar den så förstör man väl andningen.
Slaktmasken
2011-08-18, 17:20
Vart köpte du ifrån och vilken storlek passade dig?
Mvh
Seapax.se och det blev en Large. En Medium hade blivit för kort mellan axlar/gren.
Benen är lite pösiga annars är Large perfekt