Visa fullständig version : Sufix 832 vs Fireline Tracer Braid
Har nyligen införskaffat mig en Pro Rocket som främst är tänkt att användas till medeltungt spinn (dvs ca 20-70 gram), både wobblers, större spinnare och skeddrag. Till denna hade jag tänkt att testa någon av de nyare varianter på flätlina som kommit det senaste året. Tänkt dimension är runt 0,23 mm. På tidigare rullar har jag främst kört med Tuf Line XP (som jag är mkt nöjd med), men är nu nyfiken på att testa något nytt.
Så vilken rekommenderas? Sufix 832 eller Fireline Tracer Braid? Eller någon annan? Någon som har erfarenhet av båda linorna och kan jämföra dem?
(jag är medveten om att det finns flera trådar som behandlar dess linor, men ingen vad jag funnit som jämför dessa med varandra)
Sufix 382 tyckte jag var en väldigt trevlig bekantskap, känns tunn jämfört med samma dimension av andra fabrikat och kändes allmänt lättkastad.
Dock...
Råkade klanta mig lite för nån vecka sedan (var trångt i båten och skulle försöka moderera kastet vid utsving) så det vlev ett riktigt trevligt skatbo, och det var väl här linans nackdel kom fram.
Eftersom linan är såpass glatt, rund och förhållandevis tunn grävde den ner sig riktigt ordentlig i underliggande lager - tror faktiskt inte jag sett nån liknande nedgrävning ens i början av multi-karriären.
Kan du bara avhålla dig från liknande bravader så tycker jag den är värd att testa, den gula är vad jag förstått den som tappar färgen minst.
TracerBraid har jag på min enda LP-rulle, men har inte kastat tillräckligt för att kunna uttala mig om linan egentligen, spontant känns den dock strävare än 832:an så jag skulle tippa på något mer motstånd i spöringarna.
Har faktiskt flyttat TracerBraid från en haspel av liknande skäl som ovanstående inlägg, tyckte inte den alls funkade på haspel (mycket vindknutar och skit) - betydligt underlägsen den vanliga FireLine.
Henrik Nordberg
2011-08-12, 21:36
832'an har varit både bra och dålig för min del. Jag köpte 0.23 till gäddhaspeln och den har funkat riktigt bra. Däremot den tunnare varianten (typ 0.10) jag köpte till lilla haspeln jag har på jiggspöt har varit sjukt strulig. På den tunna linan har jag fått massor med "luftknutar" och fullständigt omotiverade trasselklutar. Först trodde jag att det berodde på att jag fyllt spolen för mycket men nu är det inte många meter kvar och det strular ändå. Kass lina, måndagsexemplar eller att jag gjort nåt fel från början - vad vet jag? Jag kommer dock inte att köpa nån mer variant av linan utan fortsätter istället köra med min gamla trotjänare - Spiderwire Code Red.
Sebwantsfish
2011-08-12, 22:13
testade polarns tracerbraid o den var helt ok. men min sufix var ett snäpp värre , jag har dock en 0.24 lr 0.27 istället för 0.3.. för att använda alla olika typer av beten.
köp den limegröna för en skönare färg:D
Mikael S
2011-08-12, 22:27
Kör tracerbraid och funkar utmärkt till jerkbaitfisket/tail fiske. - Stark som satan är den oxå.
/M
Här var det spridda skurar i omdömena. Det verkar vara ganska delade meningar om båda linorna, så mitt val blev inte mycket enklare. Men tack för tipsen iaf, fler tips och erfarenheter mottages tacksamt.
Kanske ska understryka att linan skall sitta på en multirulle.
Rullknäckarn
2011-08-13, 19:39
Skippa skitlinorna och köp StrikeWire ist... 832 är så dålig att beskrivning inte kan ges (Moderator kommer plocka bort det).
TracerBraiden kan hoppa och skita. Men det är ju bara min åsikt.
Krokodiljägaren
2011-08-13, 19:41
har surfix 832 på min amba 25a. den bästa linan jag använt
Haha, ännu mer spridning bland omdömena :D
Det blir nog snart till att köpa en lina av varenda märke på marknaden och testa dem alla, sen får jag göra den ultimata flätlineguiden åt alla på FS ;)
Varför byta om du är nöjd med den lina du har? Testade själv en rulle sufix 832, dummaste jag gjort kostade mig många beten. Höll inte för ett skit och gick av för ingenting, kastade dock bra och var tunn men vad har man för nytta av det. Gick tillbaka till powerpro som funkar lika bra som alltid. Har Tuf Line på jerkrullen som jag också är nöjd med, suger dock lite mycket vatten.
EDIT: Skall sägas att jag testade 0,13 av sufix, kanhända att den är bättre i grövre dimensioner men jag kommer inte att testa.
Varför byta om du är nöjd med den lina du har?
Det är alltid kul att testa nya produkter. Hade jag inte velat prova nya fiskeprodukter hade jag fortfarande haft en draglåda bestående av tre reflex, två atom och en HiLo. de funkade fint och jag var nöjd med dem, men man vill ju testa nya grejer också ;)
Visst är det kul att testa nya grejer, det gör jag ofta. Men jag tycker det är skillnad på att testa nya beten som ju faktiskt kan komma med en ny teknik eller metod för ditt fiske. Med lina är det lite annat om du har en lina du är nöjd med så är det onödigt att byta, en ny lina kommer knappast att revolutionera ditt fiske (undantaget nylon till flätlina) Om det dock är något med din nuvarande lina som du är missnöjd med så är det ju en annan sak. Själv tycker jag att powerpron kan väsnas lite väl mycket i spöringarna, därför testade jag sufix 832. Den var som sagt en besvikelse och därför har jag återigen köpt en spole powerpro som jag varit nöjd med och fortfarande är nöjd med.
Tycker sufix är skiit :/ vind knutar och helt plötsligt gick linan av ?
Köp strike wire eller newtech power cable!
@rubik: Förvisso håller jag med dig. Men jag tycker fortfarande det är kul att testa nya produkter emellanåt, och dessutom så påverkas väl även jag av reklam och hajpande. Kanske blir till att testa Berkley Nanofil istället ;)
thejocce
2011-08-14, 08:49
Nanofil är väl egentligen en lina tänkt för haspel. Köp en spole daiwa samurai braid från usa. Jag har den linan på alla mina multirullar och den är riktigt bra. Mjuk, stark och kastar som en dröm. Glider helt ljudlöst genom spöringarna. Orkar du inte beställa från usa så skicka ett pm till mig för jag har nog någon spole 0,25 som du kan få köpa och prova.
Det blev en spole med Tracer braid 20 lbs (dvs 0.23 mm) från amerikat och Ebay. 185:- med frakt och ett 20-pack Mustadkrokar kändes tillräckligt billigt för att testa.
Mikael S
2011-08-14, 23:01
Det blev en spole med Tracer braid 20 lbs (dvs 0.23 mm) från amerikat och Ebay. 185:- med frakt och ett 20-pack Mustadkrokar kändes tillräckligt billigt för att testa.
Bra pris, lämna gärna en rapport.. (Omdöme) när du testat linan ett par pass.
/M
RasmusLindblad
2011-08-14, 23:16
Bra val med tracer braid, stark som in i helvete och är följsam som bara den, krånglar inte det minsta för mig, men det är ju skillnad på olika fiskare.
Jag har fiskat med fireline tracer på min jerk, älv och insjö ambas. Tycker att tracer varit riktigt bra. Följsam, slittålig och stark. Har förut haft strike som favorit. Men nu efter senaste bulkspolen har jag verkligen tappat förtroendet. Tappade färg, gick sönder lättare, ojämn och sjukt styv. Antingen första delen av produktionen eller så har cwc börjat snåla lika hårt som på bustrarna.
Power PRO är en ok lina. Finns att få tag på ruskigt billigt.
Surfix 832 är en lina jag hört mycket gott om. Ska själv köpa hem en spole med 0,2x här om dagarna för att testa om den verkligen håller måttet.
jerkbait-fiske
2011-09-12, 13:29
Har kört ett tag med Sufix 832
Riktigt bra lina stark och tyst e den med
SneakyBastard
2012-03-20, 09:18
Ni som haft dålig erfarenhet av Sufix 832, vilket grovlek har ni kört med?
Slängde min Sufix 832 (0.13) efter tre omotiverade linbrott. Hade den på borrespöt. Kör Tracer-linan (0.20) för lättare gäddspinn och den har fungerar perfekt.