Visa fullständig version : Tunn flätlina till vertikal/dropshot-fiske - vilken?
Hej!
Jag är rookie på de här fiskemetoderna och vill nu köpa bästa tänkbara linor. Tänkte använda mitt haspelkit till dropshotfisket och vill här ha en riktigt tunn lina, typ 0.10 mm. Vilken? Strikewire verkar bra men kan man verkligen köra t.ex. den rosa linan med hedern i behåll?! :fisk:
Till vertikaljiggningen blir det en liten Abu Revo eller vad den heter, spinnrullen. Ska jag ha lika tunn lina här?
Stort tack för eventuella tips!
gädda358
2011-09-16, 23:44
Fireline 0.10mm funkar nog bra eller 0.12 =)
http://www.cwcab.com/strikwire_vertical.htm 0,10mm använder jag till både vj och drop.
Spiderwire invisibrade <3
KalleTking
2011-09-17, 08:59
Powerline från ITATI funkar fint..
Fireline 0.10mm funkar nog bra eller 0.12 =)
"funkar nog bra"
Vet du att den funkar bra eller tror du att den funkar bra!?
Kör på en tunn flätlina typ 0,10 i vilket känt fabrikat som helst så kommer det funka alldeles utmärkt.
PP, Strike Wire, Fireline, Sufix, Tufline mfl är alla bra linor så välj någon av dem så är saken biff!
/ Henke
Till vertikaljiggningen blir det en liten Abu Revo eller vad den heter, spinnrullen. Ska jag ha lika tunn lina här?
Ja. Du vill ha så tunn lina som möjligt, en tunnare lina skär lättare genom vattnet vilket gör det lättare att ha kontakt med botten.
0,08-0,12 är de vanligaste dimensionerna till vertikalfiske.
Kan man köra en rosa lina med hedern i behåll, fasen jag önskar det fanns i alla diametrar !!!
Blir lika glad varje gång nån kommenterar "har du rosa lina" och rynkar lite på näsan, och ännu roligare dom gånger man tar mer fisk och hävdar att det beror på den rosa linan :)
Kör 0,10 Strike Wire och PP för allt lätt fiske men skall snarast köpa en 0,08 av den mycket manliga rosa linan och testa !!!
Är mest nöjd med Strike Wire linan som jag inte tycker tvinnar sig lika lätt som PP !?
Sir Fish-a-lot
2011-09-17, 12:55
Just rosa (eller röd) lina är mycket populär till VJ. Man ser huggen bättre med den färgen. Sedan så känns en rosa lina väldigt macho, tycker jag. ;)
jerklimpan
2011-09-17, 13:49
När man väljer lina så tycker jag man har ett ansvar mot övriga sportfiskare . Många linor är larvigt dyra kostar nästan 3 kr metern. Köper vi dom så får vi finna oss i dom där priserna .
Jag kör Tuf Line Xp till mitt gädd å havsfiske kostar 70 spänn mindre än ex strike Wire Extrem å är minst lika bra. Bättre än Power pro allafall.
Man kan hitta Tuf line i andra butiker men lundgrens brukar vara billigast .
På din Revo kan du lägga 0,10 eller 0,15 .
På haspeln får du välja en annan lina ex fireline 0,17 den är plattare men kolla priserna det är värt å vara besvärlig kund .
Jag vet att i stockholm kan den kosta 269 kr för 110 meter men jag har även hittat den för 135 kr =1,5 per meter om man fyller på i butiken.
/Fredrik
Sir Fish-a-lot
2011-09-18, 00:49
0,17 mm till vertikalfisket tycker jag låter som en väldigt tjock lina.
0.17 till vertikalfiske har funkat finfint för mig. Dock så har jag valt 0.14 till kommande turer. Lite hysteri över lindiametern till vertikalfisket..
0.17 till vertikalfiske har funkat finfint för mig. Dock så har jag valt 0.14 till kommande turer. Lite hysteri över lindiametern till vertikalfisket..
Håller inte riktigt med dig Numse. Har testat vertikalt med 0,14 lina och skillnaden gentemot 0,10 är ganska rejäl.
Det blir mycket enklare att hålla bottenkontakt med 0,10!
Har testat PP, Fireline, Suffix 832, Strike Wire och Powerline.
Strike Wiren har hängt med i nästan tre säsonger nu så det måste ju vara en bra lina....
Kör med gul lina, nästa gång blir det rosa:)
Mvh Micke