Visa fullständig version : skeboån
mr montana
2011-08-31, 13:06
Har sett på nätet att öring ska finnas i skeboån. Får man fiska öring där och isåfall behövs det fiskekort och var kan man köpa det
Menar du Skeboån vid Skebobruk uppåt Norrtälje. Har fiskat där, men som alla åar med förbindelse med havet finns det havsöring.
Det är alltså inget konstigt.
mr montana
2011-08-31, 17:02
Japp den jag menar. Är fisket fritt där
Ska du fiska på havsöringen som ska leka eller??????
mr montana
2011-08-31, 20:25
Jag har väl kanske inte tänkt när jag ska fiska där. Får man fiska på lekande öring?
MastaPike
2011-08-31, 20:39
Jag har väl kanske inte tänkt när jag ska fiska där. Får man fiska på lekande öring?
I detta fall får du det inte, men jag vet inte hur reglerna förhåller sig i övriga delar av landet men med största säkerhet får du det inte på merparten av alla platser. Detta kan du läsa om i Fiskeriverkets författningssamling (FIFS, som numera har bytt namn i samband med den nya havsmyndigheten).
I denna står det:
Särskilda bestämmelser för vattendrag som mynnar i Östersjön söder om latituden 60 00 N
Fredningstider
4 § Fiske efter lax och öring är förbjudet
1. fr.o.m. den 1 oktober t.o.m. den 31 december i vattendrag som mynnar i
Östersjön söder om latituden 58 00 N,
2. fr.o.m. den 15 september t.o.m. den 31 december i vattendrag som mynnar
i Östersjön norr om latituden 58 00 N men söder om latituden 60 00 N.
I Mörrumsån och Emån med bivattendrag är fiske efter lax och öring
förbjudet under hela året. Utan hinder härav får sådant fiske ske med
handredskap fr.o.m. den 1 mars t.o.m. den 30 september.
Öringen är fredad under leken. Och rent moraliskt sett ,samt för framtiden är det nog inte så bra om man stör deras lek.
Testa och ta den på kusten annars om suget blir för stort :).
Läser man om det planerade fisket och projektet att skapa det i Skeboån (http://skeboanssportfiske.blogspot.com/) så inser man att där har man precis kommit igång med att åstadkomma ett framtida öringfiske från scratch. Låt de nyss utsatta ynglen få en chans att växa till sig, vandra ut på kusten och återvända när det blir lekdags!
Projektet behöver tid och de som jobbar med det arbetsro för att undanröja vandringshinder och skapa vattenvägar. Börjar det drälla löst folk härs och tvärs i omgivningarna och tjuvfiskare i och kring ån kommer inte markägarna att vilja vara med längre och då är snart allt arbete för att ge ån en ny chans att bli något mer än en vanlig uppländsk kustå, som levererar råvatten till pappersbruket i Hallstavik, förstört.
Vill du det?
Rospiggen Fiske
2011-09-29, 15:09
Först och främst, tack för hjälpen Börje Eriksson!! :)
Jag är en av de som jobbar med projektet och precis som Börje skriver så är det ett långsiktigt projekt där vi först och främst jobbar för att säkra reproduktionen av havsöring i länets norra del och få en hög överlevnad av yngel och smolt.
För fisket i ån så finns idag inget fiskekort, utan det är markägarna som möjligtvis kan tillåta fiske på sina delar, dock gäller att havsöringen är fredad under lektid, vilket egentligen inte borde vara några konstigheter.
Det långsiktiga målet är, om steg ett uppfylls att kunna fiska på efterleksfisk from låt oss säga 1 januari och någon månad frammåt, men dit är det lång väg att gå.
Så min uppmaning är, låt öringen leka ifred men åk gärna dit och titta på dom, ett otroligt vackert skådespel som på flera platser går att se väldigt bra!
Vill man ha mer information om vårt arbete så finns vi på Skeboåns Sportfiske (http://skeboanssportfiske.blogspot.com/), en blogg där vi kontinuerligt skriver på för att informera om vårt arbete kring projektet.
mr montana
2011-10-16, 20:03
TAck så mycket. Självklart så respekterar jag din uppmaning. Då är det bara att vänta då
@ Rospiggen Fiske
Vandrar du tillräckligt långt upp efter ån kommer du till min barndoms sjö, Gisslaren.
Jag tycker det är ett intressant projekt ni startat. Hade jag bott kvar där uppe, hade jag gärna varit med på ett hörn. För många år sedan var det även tal om att försöka få upp havsöring i Gråska-ån men det projektet tror jag inte lyckades. Det är ju ett nederbördsfattigt område så vattenföringen kan bli väldigt ojämnt fördelad sett över året. Därtill är det utdikade sjöarna, åarna och dikena tämligen igenvuxna. Skeboån har mera vatten.
Skeboån var ett av mina favoritvatten förr. Fast då gällde det mete. Även Harbroholmsån som mynnar ut i Närdingen var kanon på mete. Bägge vattnen höll fin Id.
Och även skapligt med ål. Fast det var för ganska så många år sen.
MastaPike
2011-10-17, 17:00
@ Rospiggen Fiske
Vandrar du tillräckligt långt upp efter ån kommer du till min barndoms sjö, Gisslaren.
Jag tycker det är ett intressant projekt ni startat. Hade jag bott kvar där uppe, hade jag gärna varit med på ett hörn. För många år sedan var det även tal om att försöka få upp havsöring i Gråska-ån men det projektet tror jag inte lyckades. Det är ju ett nederbördsfattigt område så vattenföringen kan bli väldigt ojämnt fördelad sett över året. Därtill är det utdikade sjöarna, åarna och dikena tämligen igenvuxna. Skeboån har mera vatten.
Gråskaån är en å som har potential men som det aldrig kommer att bli ordning på ifall man inte har en långsiktig naturvård med helhetssyn. Man kan bl.a. läsa om Gråskaån i länets fiskevårdsplan:
"Gråskaån
Ån kommer från ett antal utdikade sjöar och mynnar i den östra delen av
Edeboviken. Åren 1976 och 1982 gjordes den första introduktionen av öring
i ån. Under åren 1996, 1997, 2002 och 2003 gjordes ytterligare utsättningar.
Vid de senare tillfällena har utsättningsmaterialet utgjorts av Åvaåöring.
Vattendraget har elfiskats på fyra lokaler 2003 respektive 2006. Ingen öring
har påträffats vid undersökningarna och de fiskevårdsåtgärder som
genomförts har inte gett resultat. Det övergripande fiskevårdsproblemet är
omfattande hydrologisk påverkan i avrinningsområdet. Samtliga sjöar är
sänkta och utdikade och i princip så är hela avrinningsområdet utdikat.
Östlund (2004) har visat att vattendraget, trots att den teoretiska
minimivattenföringen är 15-20 l/s, regelbundet torkar ut. Detta beror på att
det sker en snabb avrinning i samband med nederbörd vilket ger onaturligt
höga flöden. Vid perioder av lite nederbörd så finns inget vatten
magasinerat i avrinningsområdet vilket gör att vattendraget torkar ut.
De ogynnsamma förhållandena för fisk är alltså direkt kopplade till de
sjösänkningar och utdikningar som genomförts i avrinningsområdet.
Gråskaån utgör inte reproduktionsområde för havsöring och har sannolikt
ingen betydelse för fisk överhuvudtaget. För att öka vattendragets värde för
fisk krävs mycket omfattande restaureringsåtgärder i hela
avrinningsområdet vilket i dagsläget måste anses som orealistiskt."
Rospiggen Fiske
2011-11-22, 14:10
Tyvärr så är det många av åns fiskarter som fått det svårt i ån på senare år.
Bland annat Iden som nämns här, men också Braxen och Ålen har nästan förvunnit från ån.
Och långt tillbaka när jag följde morfar på mete i ån så fanns det faktiskt även Asp i ån, kring Skede och de forsar som finns där.
Gråskaån som också nämns är absolut ett vatten som skulle kunna användas för havsöringen, det har också gjort kontroller i ån efter utsättning av fisk i den.
En sak som dock måste till är en urgrävning av åns nedre delar, (de första 400-500 metrarna) skulle man bygga upp ån där likt ett system med pooler så skulle det kunna gå, även om vattentillförseln är låg vissa år.
På den sträckan så har ån väldigt höga stränder vilket gör det möjligt att gräva och sen bygga upp med pooler.
Vi har i projektet titta lite på den ån, men också Tulkaströmmen och Järsöån, som det också satts ut smolt i.
Järsöån så leker alltid några enstaka fiskar i ån (läs bäcken) nedre delar, men också det helt beroende på hur vattentillgången är.
Tulkaströmmen är tyvärr allt för ofta torr vilket naturligtvis får oss att ställa frågan, varför man fortsätter att sätta fisk där.
Det finns ytterligare en bäck i vårt område som håller sparsamt med öring och det är Tullviksbäcken.
Vi har gjort flera besök och tittat även på den. Där skulle man nu behöva göra en insats för att dels rensa upp lite i bäcken men också titta på utloppet i havet.
Endast, och då verkligen i enstaka fall, när det är riktigt högvatten så kommer det upp öring i bäcken.
Sammantaget så finns egentligen bara Skeboån kvar i den här delen av länet som skulle kunna hålla mycket lekvandrande fisk, och som skulle kunna föda hela norra delen av skärgården med storvuxen öring.
Vi jobbar fortsatt vidare i vårt projekt, och har många med oss på lokal nivå, enskilda personer, företag mm men, vi får inte riktigt det gensvar vi vill ha från de som skulle kunna backa upp oss ytterligare.
Vi hoppas dock på en förändring på detta så fort vi för möjlighet att visa på åns fördelar.
Uppgången i år stördes lite av att vattnet var varmt långt in i oktober, men tillslut så kom det upp fisk i ån och på flera platser så såg vi fisk i storleken 3-6kg och mängder av lekgropar.
Fortsätt gärna att följa vårt arbete på Skeboåns Sportfiske (http://skeboanssportfiske.blogspot.com/)
Ni kan även kontakta oss direkt på mailen: skeboanssportfiske@hotmail.com
Rospiggen Fiske
2011-11-22, 14:20
Måste bara få komma med en sak till.
Och det gäller Tullviksbäcken ute på Väddö och närområdet kring denna.
Bevakningen och uppföljningen kring fisket utmed stränderna på Väddökusten är i det närmaste att likställa med noll. Nätfisket är periodvis utbrett och näten läggs ofta strandnära, alltså långt in på sandbottnarna och sedan ut mot tremeterskurvan.
Jag fick för någon dag sedan ett inte allt för roligt mail, som beskriver hur nätfisket går till alldeles intill Tullviksbäcken.
Ni kan läsa mer om det på min blogg.
Rospiggen Fiske (http://rospiggenfiske.blogspot.com/2011/11/den-siste-idioten.html)
Mycket tragiskt och visar bara på hur viktigt det är att övervakning sker kring dessa områden.
Har man nu skapat ett naturreservat för att skydda bäcken och dess invånare Öringen och Flodnejonögat så måste man ju faktiskt bevaka också.