Visa fullständig version : Dela med dig av dina klantigheter
Sebastian
2002-10-15, 16:04
Alltid kul att läsa om oväntade fiskehändelser. dela gärna med er av era historier.
En rolig grej som hände mig för ngt år sedan var att jag stod utvadad ovanför en forsnacke och fiskade med torrfluga efter vakande harr på nacken. ca 25-30 meter bakom mig hade jag en bro. Efter en stund märkte jag att jag hade en bilist som åskadare bakom mig på bron. jag tänkte omplacera flugan lite och i samma moment som jag drog upp flugan i bakkastet högg en liten liten harr som olyckligtvis råkade följa med upp i luften och fick sig en rejäl luftfärd innan den landade med ett *Splat* på sidorutan av Volvon :D
av någon anledning fick han bråttom därifrån.
Min bror som såg hela händelsen ramlade ihop vid strandkanten av skratt.
fan va kungligt! skulle vilja se gubbens min..:appl:
Fan va kul, det är lite svårt att tänka sig in i en sån situatiton..... Det roligaste (inte särskilt kul) är att jag har fått en gädda med havt spö, toppdelen åkte av i utkastet, och under invevningen högg det, jag var skraj att linan skulle paja, hade 0.25 nylon, och att spöt skulle bli ett överstyvt ismetespö.....
Hej måste bara berätta att jag LYCKADES sänka mitt jerkspö med UT-stylade TGC i havet. Ca . 4m djup med mycket sten å växtlighet.
Känns som att man är tämligen ensam om att vara sån klantskalle, eller är vi fler ? kanske inte är ensam om det ?
Nått bra tipps hur man letar i öppet hav på en ca 100x100 m område med blandat djup 2-6 m mycket sten.
Cyklop?
Är huvudet dumt får kroppen lida.
Tack dina ord värmer !
fundera på att dyka men är 11 grader i vattnet och riktigt taskig sikt. kanske klarnar när det blir några lugnare dagar
Gött för du kan nog behöva all värme du kan få om det är 11 grader i vattnet. ;)
Men seriöst så tror jag att det enda sättet att hitta spöt är att dyka efter det, dock kanske det får bli med dräkt och tuber. Om nu inte DSI loden är så bra som reklamen säger för då kanske man kan hitta det med ett sådant som hjälp.
MrDejefors
2011-09-11, 14:00
Nog finns det fler, har en polare (vveeggaazz här på forumet) som knäcker och klämmer sönder allt möjligt, en lista på dem spöna han knäckt sedan han började på akademin (säkert fler som han inte vågar berätta om):
Strömsländan # 0-1 Flugspö
Tica Pike # 9 Flugspö
Kinetic UL Spö
Han tappade ett jerkspö i någon älv som troligtvis sögs ner i en turbin en stund senare.
Har även knäckt ett BFT Halibut 20cm ovanför delningen och något dyrt Guideline eller Loop spö innan han började på skolan.
Hela klassen längtar tills han kommer hem med nästa knäckta spö, förhoppningsvis hans Guideline LPXE RS V2.
Det är vår lille Vegas det :)
LazziLax
2011-09-11, 14:32
Jag tror inte vveeggaazz slår den här killen http://www.youtube.com/watch?v=T1lBoEeUiGk
http://www.youtube.com/watch?v=l2eGc8uO3yA&feature=related
MrDejefors
2011-09-11, 15:11
Jag tror inte vveeggaazz slår den här killen http://www.youtube.com/watch?v=T1lBoEeUiGk
Du har aldrig träffat Vegas, ellerhur?
kopingholm
2011-09-11, 15:26
Detta hände mig häromdagen:
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/86964-S%E4nkte-sp%F6t-i-sj%F6n-fick-upp-det-igen.?p=655621#post655621
Kviete floppen
2011-09-11, 16:23
jag låna en båt i en sjö för några år sedan och körde med min yamaha 4 takt och drog inte fast den ordentligt så den flög av när ja drog på för fullt och svängde mitt i sjön, prova och dyka men det var för djupt så en polare som är dykare kom med dykutrustnig och pröva men han sa att han kunde köra ner hela armen i dy så det var kört och hitta den.
Har inte haft sönder något direkt eller tappat dyr utrustning i sjön, har haft "tur" med det.
Det enda som var lite klantigt och jäkligt surt var när jag åkte ett par mil för att ismeta, hade enbart ispiken med mig för att göra hål med eftersom jag inte hade något vettigt borr för tillfället. Hur som helst så redan på första hålet så slant jag med handsken runt handtaget när jag kom igenom isen och ispiken försvann ner i djupet på en sekund. Var bara och åka hem det... Men drog dit ett par dar senare och gjorde ett långt snöre med massor av trekrokar i storlek 5/0 och hoppades att en krok skulle haka sig runt det lilla snöret som är längst upp, och det gjorde det efter ca en halvtimme som tur var...
Fiske token
2011-09-11, 16:43
Du har aldrig träffat Vegas, ellerhur?
Hahaha dagens garv!:) Jag skulle vilja se din kompis om han överträffar de där:)
Tack alla !
Inte för att jag gläds åt andras olycka utan för att det på nått konstigt sätt känns lite bättre när man inte är ensam om att va klantig. Förbaskat roligt youtube klipp.
Lider med dig och din motor Jörgen.
Snällt att ingen undrat hur fasiken jag lyckades? La spöt på kapelltaket över styrplatsen och böt spö till vanlig wobbler, slog antagligen till spöt utan att märka det när jag kastade, hörde plumset och fattade först inte va de va, tog några sek innan man inser va som hänt, blev lite stirrig och tänkte inte på att snabbt klicka wpt på plottern, gjorde det efter att stirrat runt ett tag men då hade jag drivit en bit.
Vilken sagolik tur du hade Tobias, helt otroligt. Undrar vad en dykare tar betalt?
Jag stod och jerkfiska med köldstela händer och lyckades kasta iväg allt ihop, mitt i kastet slår tumtangeten på rullen tillbaks och spöt bara flyger ur mitt stela grepp. Stod mest och skrattade åt allt medan brorsan draggade botten med en bulldawg. Fick aldrig upp spöt och jag saknar det inte heller då jag aldrig gillade det :D
Själv slängde jag jerkspöet överbord för några år sen. Antagligen kan det inte finnas ett klantigare sätt att slarva bort ett spö, jag ramlade inte eller eller något sånt utan jag bara släppte taget om påken mitt i kastet och som följd så flög det såklart rätt långt och sjönk. Vettefan hur jag tänkte, som tur var så var det ganska grunt och klart vatten så det var inga problem att få upp det igen.
Have a good laugh, it's on me.
Pegu78: Måste lära mig att skriva fortare, du han före :P
Dock slant inte jag, det slog bara fel i huvet så jag tyckte det verkade som en bra ide att släppa skiten å låta den flyga.
anders@gäddfiske.se
2011-09-11, 20:19
Tack dina ord värmer !
fundera på att dyka men är 11 grader i vattnet och riktigt taskig sikt. kanske klarnar när det blir några lugnare dagar
Då får du nog lägga till en dräkt och en tub luft. Har du begränsat det till 100*100 m så bör även en amatördykare ha en hyfsad chans, det blir 40-60 minuters dyktid lätt på så små djup, kolla med en lokal dykklubb om någon vill ut och öva sök?
Har tänkt tanken, visst skulle en dykare hitta spöt men dom vill säkert ha en peng för besväret + tiden och bensinen, kanske låter skiten ligga.
Undrar hur snart jag måste få upp rullen för att den överhuvudtaget ska gå att rädda? Kanske bara e rostklump av eländet om några veckor, va ju alu-stativ på den rullen
Hans bloopers är bara fejk har jag hört, så dom räknas inte ;)
En släkting slängde i sitt spö en gång (eller flera kanske)
Ett år senare var han på samma ställe å fiskade , fick upp en lina som han började dra i
och förra årets utrustning kom upp ,och Abumaticken fungerade fortfarande !
Så nästa år kanske du får upp jerkspöt....
LazziLax
2011-09-11, 22:02
Hans bloopers är bara fejk har jag hört, så dom räknas inte ;)
Hur som helst är det jäkligt kul och han gör det bra, men en del bloopers är äkta.
Squadron
2011-09-11, 22:13
Hade simmat ner å hämtat det dirr.
Jag har gjort samma sak, sänkte spö med UT-trimmad rocket på. Rotade lite bland grejorna och fick tag på en stoor trekrok, på den klämde jag dit ett stort katrinsänke som jag sedan kastade runt med och draggade botten med. Efter ett tag fick jag upp spöet. Fick också en gammal mjärde som luktade död...
//C
Sumpade en nästan ny Sorön SX40 med ett catanaspö över bord. Som tur var tcäker hemförsäkringen sådant klanteri...
Fan så klantigt shank, :rolleyes: hur lyckades du ?
Men intressant ska kolla med min hemförsäkring vad som gäller, är dock rädd att självrisken äter upp värdet.
Krävdes du på inköpskvitto ?
Knäckt av en polares spö som stod i en spöhållare när vi var ute på guidning. Tyckte att jag hade koll i bakkastet men sen när jag laddade så sa det bara "knak"... kändes jobbigt men kunde varit värre. Han fick mitt spö och då fick ju jag chansen att köpa nytt! ;)
Min teamkompis har gjort lite roliga klantigheter och det har alltid slutat lyckligt som tur är. Det roligaste hittils var när han precis som jag fastnade med kroken i ett spö som låg i båten. När han sedan drog iväg kastet for spöt ut över båten men bara någon meter.... han lutade sig efter det och fick preciiiis tag i spöt men lyckades dock inte hålla balansen utan välte över relingen och rätt ner i plurret. Som tur var detta på sommaren så vattnet var hyfsat varmt... men oj så jag skrattade (och det gjorde han också)! :)
Jag är dykare och kan säga att hitta ett spö på en yta av bedömt 100 x 100 m är som att leta efter en nål i en höstack, tyvärr.
Dålig sikt i kombination med stort sökområde och en botten med många och stora stenar är ingen bra kombo, och tyvärr brukar man underskatta hur stort området verkligen är när man försöker göra en bedömning.
Fan så klantigt shank, :rolleyes: hur lyckades du ?
Men intressant ska kolla med min hemförsäkring vad som gäller, är dock rädd att självrisken äter upp värdet.
Krävdes du på inköpskvitto ?
Hade bottennapp och var ankrad i fören på båten. Drog i ankarlinan utan att ha fälltbygeln så spöt tog ett vigt hopp upp i luften och ner i plurret.
Nix, jag har IF som försäkringsbolag och de ville inte ha några kvitton. Tror det var för lite pengar för det. De hade nöjt sig med spöfodral, kartonger eller motsv. sa de.
Gardefors
2011-09-18, 18:57
Nu vevar vi igång en (förhoppningsvis) lång tråd om era största misstag under fisketuren såsom konstigt agerande som man inte fattar hur man kunde gjort så, tappade drag/spön, sönderkörda båtar. You name it!
Man kommer ju ihåg när man började fiska på "allvar" men vågade inte fråga vad mothugg var, vad är skillnad mellan haspel/spinn? Fyfan när jag nästan tappade elmotorn, skruva fast den! :ordning:
Delade spöt vid hemfärd med linan kvar genom spöt men hade inte tillräckligt ute så när jag drog isär så var linan för kort så då gick spötoppen av, men det kanske är värre att sticka spöt i cykeln för att få det att låta som en moped...
Kom igen, här skrattar vi med varandra!:banana:
Rullknäckarn
2011-09-18, 19:16
Körde catch`n`release på min nya, dyra fina multitång ist för gäddan jag höll i andra handen...
Gardefors
2011-09-18, 19:20
Känner igen liknande, dock var det en billig tång men det är ju inte att föredra! :)
Jag är dykare och kan säga att hitta ett spö på en yta av bedömt 100 x 100 m är som att leta efter en nål i en höstack, tyvärr. Dålig sikt i kombination med stort sökområde och en botten med många och stora stenar är ingen bra kombo, och tyvärr brukar man underskatta hur stort området verkligen är när man försöker göra en bedömning.
Har inte fått kontakt med dykaransvarige på klubben ännu han har vart ledig. Nu tog jag i rejält när jag sa 100x100 platsen kan jag precisera på GPS marginal men jag drev lite 20-30 m uppskattat. samt vem vet hur det strömmar ner mot botten.
Men jag har misstänkt (anat) det du säger. Tappade en kapelldel inne på små vatten ett år och vet hur svårt det va att hitta. och då va ytan och djupet betydligt mindre.
Fiskarn0383
2011-09-18, 21:25
Kastat i ankaret som inte var fastknutet i ankarlinan.
Bytt pirk under pimpelfiske och släppt ner pirken jag bytt från.
Satte en bomber inuti en spöhållare när jag bytte under en trollingtävling för att slippa fastna i krokarna. Glömde bort den och när det gungade till lite rejält grabbade jag tag i en spöhållare och vips satt bombern i fingrarna istället.
Sambon har lyckats kliva bredvid bryggan i en put n take göl.
Hon har även försökt håva en gädda på 10 + med en håv lämpad för mindre abborrar. Slutade med en håvad vobbler och en fri gädda.
Försökt dra iväg full fart från stillastående med ankaret i.
Fick avbryta en gösnatt och stressa hem en gång. När jag gick up i 20 knop kändes det lite underligt i båten. Djupriggarna var vist kvar på 5 meter.
Kastat i ankaret som inte var fastknutet i ankarlinan.
Har jag också lyckats med :)
Jag har också håvat mindre abborre med min stora savagegear håv.. hur tänkte jag nu!?
När jag var liten fiskade vi nere vid mälaren mitt emot gamla pripps (var som en liten nerförsbacke på 7-8m) innan man kom ner till vattnet. Så några meter upp från vattenlinjen la vi våra spön för att de inte skulle trilla i. Kommer aldrig glömma när farsan står och kastar vid vattnet och hans spö böjer sig till max i en baksving och tar med sig ett av spöna som låg lite längre upp. Tror han kom 5 meter. En dag fick vi dock upp spöt när vi spinnfiskade. Det var fan sjukt klantigt.
kopingholm
2011-09-19, 03:11
Ja, många saker har man gjort..
Vart ivrig när såg en massa vak, så kastade på flöte och fluga (ca 30g) på ett UL spö, slutade med en trasig topp.
Kastat spöt i vattnet på 4-5m djup och trollat upp det igen med ankare *stolt* :D
Bland de första gångerna jag fiskade gädda vågade jag inte ta i den för den var så stor, tappade en gädda som var 6-7kg.
Krokat av mig kepsen med flugspö.
Pelé Branco
2011-09-19, 07:08
- riggat spö och knutit fast tafs med favoritvobbler utan att trä linan igenom spöringarna
- kört omkring i 28 knop med två fendrar ute... Dom satt inte kvar när jag skulle lägga till igen
- Slagit sönder både VHF antenn och spinnspö vid mothugg
- Gjort mothugg i och drillat ankarlina... "Där satt den! Oj den är fin..."
Gardefors
2011-09-19, 07:48
Härligt! Jo ankarlinan har man ju kännt nån gång, skönt och se att man inte är ensam!:)
Satt och sms:ade när jag pimplade i vintras, givetvis började det nappa och jag lägger mobilen på benet och den glider rakt i hålet:( Men det nappade bra i det hålet sen.
elfving73
2011-09-19, 09:43
Jag åkte 7 mil en gång för en weekends camping/gäddfiske... bara för att, väl framme, upptäcka att jag glömt kastspöna hemma! (Jag fick åka hem och hämta dem helt enkelt!)
hobbyfiske.se
2011-09-19, 09:55
Gick ganska långt över berg en del klättring, när jag kom till fiskeplatsen och skulle ta upp krokarna ur fickan så kom jag på att kroklådan står i garaget där jag ställde den när jag skulle fylla på.
Stora motorn startade inte körde då på 2-hästarn som lade av så vi fick paddla en bra bit riktigt jobbigt, när vi kom till land såg jag att båda felen kunnat ordnas direkt. Stora motorn hade jag lyckats dra loss nödstoppet och på lilla motorn hade övre delen som sitter på tändstiften lossat.
För väldigt många år sedan stod jag och fick inte igång min 20-hk johnsson jag drog chokade pumpade på blåsan men inte något hände, då stod en av traktens husbehovsfiskare på bryggan och säger startar den inte, jag svarar nej och den krånglar aldrig annars max tre ryck, då säger han det går nog lättare om du sätter i bensinslangen.
Skulle traila båten och trolla röding på vättern förra sommaren, när jag är halvvägs så slår det mig att jag har glömt att båtmotorn är på service! Hade helt enkelt glömt att det inte satt nån motor på båtjäveln
- Klassikern, slängt i ankare utan fäst ankarlina.
- Tappat mobilen i pimpelhålet.
- Trillat i från en brygga vid napp.
Fredrik_n
2011-09-19, 11:17
Fiskade gädda med jiggar. Fick hugg på hugg men ingen fastnade. Efter 30 minuters svordomar såg jag att gummiskydden satt kvar på krokarna. Tog lunch och fortsatte. Samma visa igen, även jigg nr 2 hade krokskydden kvar. Missade säkert 10-15 fiskar pga av min idioti.
Sammanfogade 3st olika trådar med samma tema, riktigt skoj tema :)
big catch
2011-09-20, 19:45
Fastnade med foten i en tamp och ramlade i sjön,fick bara 5,9 poäng av Spy för det hoppet.
Gasat upp båten i 20knop och märkt att ankarlinan hänger rakt ut.
Glömt att sätta i dyvikan vid iläggning på värtan cup.
Klivit av Birkans St.Croix spö.
Ställt spö vi bakdörren på bilen inför SM när Grilja skulle stänga dörren.
Mm mm mm mm
Åkte ut sent på kvällen, satans långt ut i ytterskärgården för kväll , natt å tidigt morronfiske. första vi gör efter att lagt till är att koka kaffe, upptäcker att kaffepannan är hemma. Kom på iden att slakta en öl å koka i den avskurna ölburk.
Lyckas med bedriften att även slakta ett halvt finger, faaaaaaaan va det blödde, :devil1:
förbandslådan låg med kaffepannan hemma. Skitig gäddtrasa och eltejp räddade den fisketuren.
Jock Scott
2011-09-20, 23:08
En kväll vid Gimån i jämtland. Tjejen och jag anländer. Sätter upp tältet. 10 minuter senare, snubblar jag till och kör handen genom tält väggen!
Samma kväll. Kliver ut på en sten en bit ut i ån. Halkar och slår på arschelet ut i vattnet! Tappar flug spöt och får kasta mig efter det innan det driver iväg med strömmen. Då hör jag en röst i mörkret på andra sidan ån på tydlig göteborgska. - Duu!? Hörde du vilken jääävla öring som vakade där borta! Jag lommade blöt, sur i sinnet och små plaskande med halvt vattenfyllda vadare tillbaka till tältet.
Jag och min kompis skulle ut på lite gös trolling hans pappa hade för någon vecka sedan köpt en ny motor för 9000. Jag ska köra och dum som min kompis är har han glömt spänna fast den men med mitt fasta handgrep lyckas jag hålla kvar motorn som står i full gas (fråga mig inte hur) men kan ju lova att han var ganska tacksam efter den fisketuren då det var runt 4-5 meter djup och väldigt kallt i vattnet.
spö i cykelhjulet -check
trassel i motorn - check
trampa på min kompis spö - check
trampa på mitt eget spö - check
bryta av minst ett par åror per år - check