Visa fullständig version : Catch & release
Som alla vet bör man inte ta upp mer fisk ur ett vatten på en dag än vad man ska äta till middag. Vissa vatten klarar inte ens ett sådant uttag då de är alldeles för känsliga pga tex tidigare uttag, miljöförstöring etc.
Då uppstår frågan; Jag vill ju fiska men det går ju inte om jag (och andra) fiskar upp alla, hur göra?
Ett svar är att praktisera Catch & Release. Att sätta tillbaka fisk ansågs förkastligt för bara några år sen. Fiska för nöjes skull, inte för att äta??? Motståndarna var/är många men idag vet man att RÄTT utförd C&R verkligen funkar.
Nu måste jag rusa iväg tyvärr....forts följer...läs igenom artiklarna nedan så länge.
http://www.svenskagaddklubben.com/articles.php?PHPSESSID=24c3beb66c0db51ea96b2b5dd57 76274
Jag kör med den tekniken. Jag tycker jakten är rolig o då jag inte äter fisk så antingen om det är en fin fisk lämnar jag den till någon som vill ha den. Vet jag att inte nån vill ha den släpper jag tillbaka den.
Har en lagt upp en bild som visar hur man lyfter en gädda med gällocksgreppet på http://hem.spray.se/bjelkesjo
Fångstmannen heter Johan.
Kom ihåg att stödja buken på romstinna gäddmadamer på våren (!) samt att akta er för krokarna. Man får aldrig tveka i själva greppkopplingen. När man väl fått ett bra grepp blir gäddan av någon anledning väldigt lugn oftast (mer ofta än sällan).
Efter att krokarna avlägsnats brukar jag lägga gäddan i en fuktad IKEA-kasse (billigt å bra), innan fotograferingen. Vill man spendera lite mer pengar köper man lämpligen en karpsäck.
Självklart får alla välja sin metod själv om det så är huggkrok, hov eller något annat men jag vill bara upplysa om att den här möjligheten finns. Skadorna minimeras ju onekligen. Sen finns det ett otal åtgärder man kan vidta såsom ta bort en av trekrokarna på vissa vobblers osv.
Mer info kommer och annat skrivet i ämnet finns som vanligt på http://www.svenskagaddklubben.com
//K
Catch & Release är väl en självklarhet om man får mycket fisk. Eller ? Visst tar man hem en och annan matfisk men man förser ju inte hela kvarteret med middag direkt ...
Nää, i med firrarna igen så dom får växa till sig så kan man fånga dom fler gånger sen. :headbang:
Sturgeon
2002-09-24, 23:01
Originally posted by Bergman
Catch & Release är väl en självklarhet om man får mycket fisk. Eller ? Visst tar man hem en och annan matfisk men man förser ju inte hela kvarteret med middag direkt ...
Nää, i med firrarna igen så dom får växa till sig så kan man fånga dom fler gånger sen. :headbang:
Det är helt rätt inställning som du har Bergman, Masslakt överlåter vi åt amatörerna.
Kommer ihåg en episod från i somras, då jag jobbade på en charterbåt.
Det var bra fiske och alla fick mycket makrill, skepparen och jag tyckte att vi skulle prova efter andra arter, men det ville inte passagerarna, speciellt en opponerade sig, så vi fortsatte att jaga makrill. När turen var slut hade alla mellan 100 och 300 makrillar per man.
Det jävliga i kråksången är att när surgubben kommer i land så slänger han all fisk (ca 300 st) i första bästa soptunna, då blir man besviken och arg.
Japp det är lika trist varje gång man ser bonkern används så flitigt att hela durken blir täckt av gädda. Det viktiga är att inse att alla inte är på samma stadium i sitt fiskeliv. Att skälla på någon :pang1: som kanske inte gör som man själv, blir väldigt lätt helt fel. Istället bör man dela med sig av sina kunskaper och låta den andre ta till sig och tillämpa dem efter eget begär.
Så läs på, praktisera och informera om fiskebestånd och korrekt C&R så kanske iaf någon hoppar över att klubba sin 10 klubbare efter insikt att det faktiskt är våra större gäddmadamer som står för nästa generation storgäddor.
Sturgeon
2002-09-26, 17:44
Originally posted by cico
Japp det är lika trist varje gång man ser bonkern används så flitigt att hela durken blir täckt av gädda. Det viktiga är att inse att alla inte är på samma stadium i sitt fiskeliv. Att skälla på någon :pang1: som kanske inte gör som man själv, blir väldigt lätt helt fel. Istället bör man dela med sig av sina kunskaper och låta den andre ta till sig och tillämpa dem efter eget begär.
Så läs på, praktisera och informera om fiskebestånd och korrekt C&R så kanske iaf någon hoppar över att klubba sin 10 klubbare efter insikt att det faktiskt är våra större gäddmadamer som står för nästa generation storgäddor.
Du har helt rätt, din pedagogiska djävel:D ;) :D
Stötte på en länk till en text av Peter Grahn (Fiskejournalen) om c&r. Läs och begrunda :)
http://www.zalt.se/catch.htm
Lyfter denna tråd då en fråga om C&R kom i en annan del av forumet. Kan vara intressant om denna tråd kunde fyllas på av mig och andra så den blir en bra utgångspunkt för nyblivna C&R tillämpare.
//K
Lazzaroon
2002-10-23, 14:07
C&R-diskussionerna är klassiska, vilket liv det blir så fort ämnet dyker upp. Det har ni säkert sett på andra forum. Skapa ett C&R-forum vettja så slipper folk bråka om flyttade trådar...
C&R handlar ju egentligen bara om sunt förnuft och förmågan att lägga ihop 1+1. Om man dödar en gädda är den borta. 1 gädda i badkaret minus 1 gädda = 0 gäddor i badkaret. Sen kan man överföra principen på vilket vatten som helst. Att få in detta i skallen på folk är av bågon anledning svårt. Troligtvis för att fisken inte syns under vattnet! Som någon sa tidigare är information och fakta medicinen mot slaktare/kaggfiskare, men i kombination med regler! Om det hjälper mot sådana idioter som farbror makrill är kanske tveksamt, man får vara bra jävla dum för att bete sig sådär till att börja med.
Fiskeregler måste finnas. På en båt kan man väl idka egna regler även om inga finns för vattnet i fråga...
Dax att lyfta upp denna tråd igen ...
Jag kommer även att lägga en länk till info om C&R på förstasidan.
Nu fortsätter diskussionen. :)
Vissa säger att de kör med C&R men i själva fallet så är de inte ett dugg skonsamma fot fisken....:ledsen:
Originally posted by lime
Vissa säger att de kör med C&R men i själva fallet så är de inte ett dugg skonsamma fot fisken....:ledsen:
Japp, men det handlar om okunskap oftast. Man har hört begreppet, man tycker det låter bra osv. Dock saknas kunskaperna för att utföra det korrekt.
En grundregel är att inte släppa tillbaka skadad fisk. Bättre att låta den gå i pannan isf. No kill är inte lätt att köra fullt ut även om många duktiga utövare ligger nära 100%.
Man kan inte räkna med att vara ett fulländat c&r proffs från första turen, precis som man inte är världsklass i själva fisket. Därför kan man heller inte räkna med att alla andra ska vara det heller. Vanan kommer med antal turer och kunskaperna man tar med sig från dessa samt de man erhåller mellan dem.
Beklagningar/utskällningar är därför så fel som det kan bli och motverkar syftet man iaf borde ha som c&r fiskare. Farbror makrill är en förlorad generation när det gäller detta och att ge sig in på info för dem ger status quo med största sannolikhet, ev ger det dålig stämmning (hur var det med gamla hundar?).
Nu har vi flera bra forum för diskussioner så ta tillfället i akt att fråga om c&r, tillvägagångsätt likväl som etik, det finns många som kan dela med sig av sina erfarenheter.
//K
Någon med lite koll inom området som vill sammanfatta det här med C&R så jag kan ska en ny post och sedan länka till "C&R-loggan" på förstasidan ?
Sammanfattningen bör väl innehålla varför man kör C&R & hur man går till väga.
Jag känner att jag vet lite för lite för att kunna sammanfatta själv.
Originally posted by Bergman
Någon med lite koll inom området som vill sammanfatta det här med C&R så jag kan ska en ny post och sedan länka till "C&R-loggan" på förstasidan ?
Sammanfattningen bör väl innehålla varför man kör C&R & hur man går till väga.
Jag känner att jag vet lite för lite för att kunna sammanfatta själv.
Det står som sagt rätt bra på http://www.zalt.se/catch.htm men du var ute efter en text producerad av någon här?
//K
Jepp helt sant men jag vågar inte kopiera texten rakt av. Kan iofs maila och fråga om man får "låna" texten av dom ... :)
puttehedberg
2003-02-05, 14:52
Som alla vet bör man inte ta upp mer fisk ur ett vatten på en dag än vad man ska äta till middag. Vissa vatten klarar inte ens ett sådant uttag då de är alldeles för känsliga pga tex tidigare uttag, miljöförstöring etc.
Då uppstår frågan; Jag vill ju fiska men det går ju inte om jag (och andra) fiskar upp alla, hur göra?
Ett svar är att praktisera Catch & Release. Att sätta tillbaka fisk ansågs förkastligt för bara några år sen. Fiska för nöjes skull, inte för att äta??? Motståndarna var/är många men idag vet man att RÄTT utförd C&R verkligen funkar.
Nu måste jag rusa iväg tyvärr....forts följer...läs igenom artiklarna nedan så länge.
http://www.svenskagaddklubben.com/articles.php?PHPSESSID=24c3beb66c0db51ea96b2b5dd57 76274
puttehedberg
2003-02-06, 23:27
Originally posted by puttehedberg
:) ett bra sätt att bevara stor fisk är c&r
Fisken som man fiskar är inte till för att äta, man fiskar ju inte för att få mat till helgen. Den som fiskar för att äta fisken kan ju åka till någon put&take sjö där det bara finns inplanterat skit. Den fisk som finns kvar bör vi vara rädda om, så lyd ett råd kör C&R
Tror att nästan alla här kör med C&R;)
Själv tycker jag det är upp till var och en om man tar upp en matfisk emellanåt ... det är "jägaren" i sig som gör sig påmind. Samma sak som det är "samlaren" inom sig som gör att man vill plocka svamp och fräsa på ...
C&R är bra men man behöver inte gå till överdrift ! ;)
El Crapone
2003-03-12, 00:18
Tycker inte att det spelar någon roll alls om man tar upp någon fisk ibland..
Där i mot tycker jag verkligen att man INTE ska fiska något alls under deras lek, speciellt inte under Gäddleken!! Inte ens om man kör med C&R..
Man kan ju få lika bra med fisk precisinnan och efter leken så varför inte fiska då..
Se hur fisket har blivit i Kalmar sund.. först nu har man lyckats få ett fiskestopp under gäddans lektid..
Detta tycker jag att man borde sätta in längs hela Sveriges kust, så att det inte blir lika dåligt överallt...
Team Zaltvatten
2003-03-12, 08:08
C&R behöver inte gå till överdrift att man inte ens tar upp nån matfisk nu och då! Upp till var och en. Kör sjäv med C&R till 99% men nån matfisk tar jag upp nu och då!
Gäddan brukar inte ha för vana att äta när den leker!!! Fiskarna man får då är antingen redan utlekta eller ska leka.... Strax innan leken och aldeles efteråt är gäddfisket som bäst så jag tycker att det vore synd att missa den tiden pga att man inte vill störa leken. Behandla fisken med respekt och kör C&R så är ingen skada skedd. Och om man nu gillar att äta gädda så ta med någon hem.... Behöver ej betyda slakt!!! på 10-tals kilo med fisk...!
tror inte att det är fisketrycket i kalmarsund som har gjort att gäddan kraftigt har dragit sig tillbaka...!
Praktiskt taget omöjligt att fiska ut ett bestånd med gädda med sportfiske utrustning... Tror helt enkelt inte rommen och ynglen överlever där pga annan predation. som skarv, spigg och miljögifter.
Spiggen har gynnats av övergödningen och ökat enormt i antal och dessa är rikyiga romfrossare!!!!1
Om havsöringen som leker i rinnande vattendrag klarar sig från fisketrycket och inte störs i antal i någon större utsträckning så tror jag inte gäddan gör det heller!!!. (av fisketrycket).
Så fortsätt med vårfisket efter gädda!!!! Kanske inte i kaalmarsund där bör man skydda det som finns kvar. Skit fiske på er!!!!
Quivertip
2003-03-12, 15:09
Jag blir ganska trött när jag läser sådana här inlägg på olika sidor. Självklart är det just det som är (igentligen) meningen med fiske, att ta med sig mat hem till köket. Däremot så behöver man inte ta upp mer än man äter upp. Jag tar alltid med mig fisk hem för att äta från mina turer. Put&takevatten har jag ingen komentar om. "Anser ej det är fiske"
Här kommer värsta uppsatsen, om ett ämne som är helt upp till individ...
håller nästan med robin, men under leken gör gäddan ibland avbrott pga kallare väderlek mm, och äter då igen...
personligen tar jag ibland med mig matfisk hem, men detta beror på hur gott det finns av den arten, i den sjön, och ALDRIG några "specimen". de har blivit stora av en anledning, och bör få föra vidare sina bra gener.
Fiskar också gärna gädda innan leken ibland, men kör då uteslutande c & r. Efter leken spelar det mindre roll, bara det inte blir rovfiske...
En fisk till matbordet i bland, i ett vatten som tål det spelar ingen som helst roll.
Att ha värsta "veganattityden" vid fiske ger bara funderingar om det överhuvud taget är rätt att fiska, och att gnälla på någon som tar hem fisk "med förnuft" leder bara till irritation...
Originally posted by Tim
För mycket töntar här som snackar om att man anbart ska släppa tillbaka fisken.
Är inget brott så länge ett fiskevatten inte har speciella regler för det
Tim!
hur många utom fetost och kanske lime har du sett här som bara kör c.r???
däremot tycker inte jag att man ska ta upp mer än man äter upp. Såna som säljer sin fisk, är däremot inte sportfiskare, utan små yrkesfiskare... (och bör behandlas som sådana...)
Varför denna eviga snack om C & R???
Glöm utrycket catch & release... Använd uttrycket sunt förnuft istället...
En "mindre" matgädda eller någon annan fin matfisk lite då och då är inte orsaken till att vissa arter har blivit färre...
Det är helt annan sak om man släpar hem varenda fisk man lyckas fånga...
Istället för att prata om C & R, borde vi istället diskutera hur man kan påverka tex torskfiskebestånden till det bättre...
jjj78
håller med!
men man kan ju inte låta bli att tjabba lite.
att skriva om c & r här är ju att predika för de redan frälsta, men...
Har protestlistor om torskfisket ( både festivalen och nät) nått till dig? Tror jag har kopior liggande på min mail, kan ju skicka in dem till denna sida, om det är okej med Bergman...
Originally posted by peter
jjj78
håller med!
men man kan ju inte låta bli att tjabba lite.
att skriva om c & r här är ju att predika för de redan frälsta, men...
Har protestlistor om torskfisket ( både festivalen och nät) nått till dig? Tror jag har kopior liggande på min mail, kan ju skicka in dem till denna sida, om det är okej med Bergman...
Protestlista på denna sida vore ju PERFEKT!!!
Tycker jag med...
Hur funkar det, kan jag bara skicka hit dem, eller blir bergman sne´då???
så hittar man dem inte...
typiskt som fan!
det kan ju få bli en uppmaning till andra som har listor, (och bättre koll)
det är hög tid att vi sportfiskare börjar föra lite liv, och får något gjort. Med en massa protestlistor som dimper ner hos "de folkvalda" så är det ett steg på väg...
Det finns redan en proteslista om torskfisket länkad i forumet nånstans har jag för mig ...
JJJ78 och Peter;
Angående Predika för redan frälsta:
Om man tar sig tid att läsa igenom lite på forumet är det inte särsskilt svårt att se att vi har ganska många som hyfsat nyligen kommit igång med sitt fiske. Vad är det då för fel med att upplysa om att återutsättning är ett alternativ om det utförs rätt (då och endast då)?
Angående Jag blir så trött på c&r-surret
Jag förstår inte riktigt er kritik. Ingen har väl börjat hojta "bra å va vegan" eller "no kill". Alla ligger inte på samma nivå i sitt fiske/är lika insatta, även om ni säkert fattat för länge sen vad sunt förnuft innebär när ni fiskar så ser jag inget fel i att skriva några upplysande rader för de som inte tänkt i era banor än. Lite kunskapsspridning så att folk kan komma fram till vad de anser är rimligt och hållbart fiske är väl inte fel?
Att skriva om något innebär inte omedelbart att man tillhör skaran som basunerar ut ytterligheterna inom ämnet och kräver att alla ska följa det.
Angående Galleriet
Med lite vana sollar man sidolinjekommentarerna och läser/tar till sig, det som är vettigt. Ska man sitta å sura för allt man läser på nätet blir man nog såhära, såhära ehh skitsur tillslut :)
edit; Läste igenom min 1:a post i tråden igen och den var väl inte klockren direkt. Men den funkar om man läser den med utgångspunkt att man bestämt sig för att släppa tillbaka en del fisk och undrar, vad göra? Inte...det funkar inte om folk tar upp fisk, sluta med det. Alla me? :)
//K
JJJ78 och Peter;
Angående Predika för redan frälsta:
Om man tar sig tid att läsa igenom lite på forumet är det inte särsskilt svårt att se att vi har ganska många som hyfsat nyligen kommit igång med sitt fiske. Vad är det då för fel med att upplysa om att återutsättning är ett alternativ om det utförs rätt (då och endast då)?
Angående Jag blir så trött på c&r-surret
Jag förstår inte riktigt er kritik. Ingen har väl börjat hojta "bra å va vegan" eller "no kill". Alla ligger inte på samma nivå i sitt fiske/är lika insatta, även om ni säkert fattat för länge sen vad sunt förnuft innebär när ni fiskar så ser jag inget fel i att skriva några upplysande rader för de som inte tänkt i era banor än. Lite kunskapsspridning så att folk kan komma fram till vad de anser är rimligt och hållbart fiske är väl inte fel?
Att skriva om något innebär inte omedelbart att man tillhör skaran som basunerar ut ytterligheterna inom ämnet och kräver att alla ska följa det.
Angående Galleriet
Med lite vana sollar man sidolinjekommentarerna och läser/tar till sig, det som är vettigt. Ska man sitta å sura för allt man läser på nätet blir man nog såhära, såhära ehh skitsur tillslut :)
edit; Läste igenom min 1:a post i tråden igen och den var väl inte klockren direkt. Men den funkar om man läser den med utgångspunkt att man bestämt sig för att släppa tillbaka en del fisk och undrar, vad göra? Inte...det funkar inte om folk tar upp fisk, sluta med det. Alla me? :)
//K
Jag håller med dig att det är bra att upplysa andra som inte riktigt vet...
Jag börjar bara bli lite trött på all hysteri om C & R... Tex i bildgalleriet...
Ta inte min kritik ordagrant, jag kanske borde ha formulerat mig lite "snällare"...
" MAKE LOVE :love: NOT WAR "
:D
Originally posted by JJJ78
Jag håller med dig att det är bra att upplysa andra som inte riktigt vet...
Jag börjar bara bli lite trött på all hysteri om C & R... Tex i bildgalleriet...
Ta inte min kritik ordagrant, jag kanske borde ha formulerat mig lite "snällare"...
" MAKE LOVE :love: NOT WAR "
:D
hehe de är lugnt. Håller med om att det kan bli lite smått hysteriskt men om man tänker till vilka det är som skriver dessa "sidolinje"-kommentarer så inser man rätt snabbt att de inte är mycket att bry sig om.
//K
cico
det var ingen kritik mot dig, eller att skriva om c & r, men det börjar kännas rätt töntigt när sportfiskare sitter och gnäller på andra om att de tar upp en mindre gädda eller ett par 3 hektos abborrar till middag.
nu menar jag inte dig, men man har ju sett andra kommentarer...
skitfiske!
Samma diskussion igen! Fast lite mindre infekterad än den brukar vara! Jag håller med dig , JJJ.
Någon här på sidan nämnde nåt om en "veganhållning". Då skulle jag bara vilja påpeka att veganerna har (faktiskt) en något större förståelse för dom som "mördar" fisk för att äta än dom som,, enligt veganerna "bara leker, med fiskens liv som insats, en stund". Jag förespråkar inte att man ska bonka varje fisk utan vill bara säga att det är inte bara svart eller vitt. Jag känner fanatiska C&R människor som fiskar på lekgös. Vem vet om dom vaktande hanarna går tillbaka till lekgroparna efter att ha varit uppe och andats luft ett tag? Det är enligt min mening helt fel att fiska på lekande fisk. Mer fel än att bonka en fisk för mycket!
Originally posted by AH
Någon här på sidan nämnde nåt om en "veganhållning". Då skulle jag bara vilja påpeka att veganerna har (faktiskt) en något större förståelse för dom som "mördar" fisk för att äta än dom som,, enligt veganerna "bara leker, med fiskens liv som insats, en stund".
Japp och det är ju rimligt. Men eftersom sportfiske är en väldigt självisk hobby som endast utförs för ens personliga nöje så får man helt enkelt acceptera att det finns folk som inte gillar det du gör.
//K
El Crapone
2003-03-14, 16:08
AH: Många mycket bra ord..
Cico; Jag respekterar alla utom frysfyllande slaktare och dom som bara fiskar upp, slår ihjäl och sen kastar fångsten.
Hittade en länk om lyckad återutsättning av muskie.
http://www.trophymuskiecharters.com/Catchandrelease.htm
Mer bilder.
http://www.fish-hawk.net/gallery/muskie/Muskie-Jun02.htm
AH; Det låter ju bra.
//K
Jag satt och slösurfa lite och fick för mig att söka på bifångster+ trål. Det är ruggiga siffror! När man trålar räkor så har man fram till nyligen haft 80% bifångst som man bara slängt tillbaka igen. Bifångsten är död fisk som inte har grejat tryckförändringen. Jag såg en siffra på 27 miljoner ton per år som kastas av europeiska fiskare. När man fiskar efter andra arter så ligger bifångsten mellan 20 - 70%. Köper man tex ett kilo räkor så har man bidragit till att nästan lika mycket fisk i vikt räknat har gått åt. Dessutom har trålen förstört botten med sin framfart. Sen jag läst det här så tycker jag att det är ännu mer rätt att ta en matfisk då och då. Jag menar, att om jag fångar en 2 kilosgös och tar hem så har det försvunnit 2 kilo fisk från sjön. Men köper jag 2 kilo fisk så förvinner det kanske 3 kilo fisk från sjön. Och en del av det där extrakilot kanske är sällsynta eller utrotningshotade arter. Fisk är gott och nyttigt, men det gäller att skada så lite som möjligt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.