Visa fullständig version : Lackning av wobblers
Såg att lundgrens säljer två skyddslacker som ska fungera kanon för lackning av wobblers.
Ena är Epoxy EnviroTex Lite och andra
Epoxy Crystal Clear.
Vilken av dessa ger bäst resultat?
Vad bör jag tänka på?
Hur och med vad ska jag stryka lacken med för att få bästa resultat?
Dom funkar säkert bra bägge två. Körde med Epoxilacker förut men använder golvlack nu istället. Tycket det är skönt att slippa härdare och det blir bra resultat. Är dessutom mycket mer prisvärt, gå in på en färghandel bara så tappar dom säkert upp en liter åt dig. Använder en vanlig liten målarpensel men innan det så torkar jag av wobblern med en trasa och kemiskt ren bensin. Då sitter det..
mangeboy79
2004-07-13, 20:44
Har aldrig andvänt crystall clear! Jag använder envirotex som fungerar grymmt bra, bra glans, hård men endå seg o du behöver inte lacka så många lager. Jag funderade också på crystall clear men det blev ET efter läst på lurebuilding o tackleunderground att många använder just ET. Du bör tänka på blanda exakt lika delar av komponent a och b .Blanda grymmt noga. vänta en stund innan du penslar på dina wobbler. Mycket av lacken kommer att droppa av om du inte har ett torkhjul dvs ett hjul med motor som roterar 6-8v per min så lacken inte droppar av . Största fördelen med torkhjul är att du minskar spillet av ET. jag har ennu inget tork hjul så jag lackar mina två varv ett varv får den droppa med huvet ner andra med stjärten ner.
mangeboy79
2004-07-13, 20:51
blev lite nyfiken vad kör du med för golvlack Norden?
Bra fråga mangeboy.. Brukar be om en liter golvlack, sen förvinner han på affärn och kommer tillbaka med en plåtburk utan etikett :) Han på färghandeln lackar wobbler själv han också, fast med billack. Det är tydligen det allra bästa fast sanslöst dyrt. Golvlack är det vettigaste jag har hittat, men hittar du nån typ av lack som inte är alltför hård, (spricker av vassa fisktänder), och som inte gulnar med tiden, (många mjuka lacker gör det), så funkar den säkert bra.
mangeboy79
2004-07-16, 23:51
hm körde mycket båt o golvlack förut men fick ofta problem med gulning, att den var för mjuk och att dom reagerade med färgen! har dock aldrig råkat ut för att dom var för hårda. tyckte också att man var tvungen att lacka så många varv för att få bra skydd. skulle uppskatta om du kan få fram ett namn på lacken? hur många lager kör du på gäddwobblers med den?
Hmm.. ja den kanske reagerar med färgen. Har aldrig lackat nån egentillverkad wobbler utan skyddslackar bara vissa modeller som tappar färgen aldeles för fort annars. Brukar pensla på ett eller två lager över den tidigare lacken och tycker att det fungerar bra. Kanske ska tillägga att jag mest fiskar gös, gäddtänder lär nog slita mer på lacken.. Ska se om jag kan få fram nått namn på lacken jag kör med..
Cisco Kid
2005-01-13, 13:30
Jag har för mig att den naftabaserad lacken gulnar med tiden och den vattenbaserade kan bli mjölkig/vitaktig....?
Kjelle Lundberg
2005-01-13, 16:44
Jag skulle helt klart välja ET av dom två,oslagbar finish och håller längre än lack.
mangeboy79
2005-01-13, 17:21
kan bara hålla med om ET jag har prövat att använda CC nu o jag gillar den inte.
pikeAlert
2005-01-13, 19:03
kan bara hålla med om ET jag har prövat att använda CC nu o jag gillar den inte.
et är kung, men jag är lite sugen på crystal sheen som är gjort av samma tillverkare, är det någon som provat den?
Förresten etex-junkies, hur brukar ni gå till väga vid lackering? få feta lager eller många tunna? jag har märkt att det blir väldigt slätt och fint med feta lager, men med en viss tendens till vågighet. jag skulle vilja prova någon gång att köra typ 5 lager astunnt, men har aldrig orkat prova. :hoppa:
et är kung, men jag är lite sugen på crystal sheen som är gjort av samma tillverkare, är det någon som provat den?
Förresten etex-junkies, hur brukar ni gå till väga vid lackering? få feta lager eller många tunna? jag har märkt att det blir väldigt slätt och fint med feta lager, men med en viss tendens till vågighet. jag skulle vilja prova någon gång att köra typ 5 lager astunnt, men har aldrig orkat prova. :hoppa:
Jag vet inte vad som fungerar bäst på vobblers men, billackerare kör med flera lager klarlack. Minst 15-20 lager med våtslipning mellan varven innan det blir utställningsskick. Vet dock inte hur nödvändigt det är på en vobbler, dessutom blir draget tyngre med en massa lack.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.