handdator

Visa fullständig version : A men va faaan...

baitrunner
2004-07-20, 14:43
När jag slirade in på fiskesnack idag så såg jag en bild bland dem 3 som byts nere i vänstra hörnet, det var en hemmgjord wobblare i trä. Då jag läste vad folk hade tyckt om dem så skulle jag ge ett tips tänkte jag, men då blev jag tvungen att först logga in. Sagt och gjort men då kunde jag inte för allt i världen hitta bilden igen!!!! SÅ FRUSTRERANDE!!!!!!!!!!!!!

Hur som helst så tyckte en del att man inte kunde ha en skruvögla längst bak på wobblern eftersom det var för lite trä att fästa den i.
Jag kan meddela att det håller, jag har gjort en del wobblare bl.a Magnum Deep Trollers, "Romber 15A" samt en del göswobblare i abachi. Jag och polarn gjorde en del tester just på öglan längst bak och om man förborrar med rätt diameter och sedan försänker en del så att man kan försegla även själva öglan med epoxi så håller det jävlar....(Vi drog med linor och tafsar direkt i öglan, både linorna samt tafsarna gick först.)
Jag hade på en fisk i år här i mälaren, som rätade fjäderingen, öglan höll.
Men använd mässingsöglor istället.
/Baitrunner

Stizo
2004-07-20, 14:50
Den ligger nog under kategorin utrustning!

Varför föredrar du mässingsögglor?

baitrunner
2004-07-20, 16:06
De rostar inte, rostfritt i all ära men jag tror att de kan börja rosta efter lite slitage.
Tänk bara på alla gamla båtprylar, bara mässing.. inte utan anledning.

Jag gör mina wobblare i abachi, skedarna i aluminium, med öglor av rostfri svetsstråd samt övriga skruvar och öglor i mässing.
Färgerna jag kör med är sk. allmogefärger. Dessa är vattenburna, lukat inget, kostar inget och när de väl torkat så sitter de som fan, löses ej med någon form av kemikalie. -Perfekt!
Brukar lacka med golvlack, ska prova med epoxilack.

baitrunner
2004-07-20, 16:06
Jag menar luktar...

Stizo
2004-07-20, 16:28
baitrunner du kan ändra dina inlägg genom att trycka på editera knappen under ditt inlägg. Så slipper du skriva på nytt?

Men blir inte mässingsögglor lite väl mjuka?

sindelia
2004-07-20, 16:37
Mässing rostar inte.. det oxiderar.. med följden att det blir poröst och spricker..

chrono
2004-07-20, 17:07
Personligen litar jag aldrig på skruvöglor. Svetstråd genom wobblerkroppen är det bästa tycker jag. Denna kan man sedan "limma" med kemiskt trä.

Ett litet tips: Man kan använda elgitarrplektrum modell större som haksked på wobblers (gärna 1.5 mm tjocka, tunnare kan vara för mjuka). Det har åtminstone funkat bra för mig. Det är bara att forma den med en fil/rasp.

Mikael_71
2004-07-20, 22:56
Öglor har jag alltid gjort mina egna. Man tar en bit rostfri svetstråd i 0.8 eller 1.2mm som man viker runt skaftet på ex en tunn mejsel och snor ändarna så man får en skruv. Man kan då själv lätt bestämma längden på skruven. Man förborrar sedan o limmar dit dom med 2komp lim. Jag kan garantera att de sitter som f-n.

Syrafast rostfritt rostar inte efter slitage. Det rostar helt enkelt inte. Har ni detaljer som gjort det så är det antingen kromat eller förzinkat stål o inte rostfritt.

Mitt tips på skedar är att såga till en bit 2-3mm polykarbonat som man snyggar till som man även sätter öglan i. Denna fälls sedan in längst fram på wobblern. Blir skitsnyggt. Men eftersom öglan sitter i skeden så måste skeden limmas ordentligt med 2-komp o sedan även stiftas. Detta montage och om man gör skeden lite kantig i formen så räcker det en ganska liten sked o wobblern får ändå ganska hård gång. Samtliga wobbler jag gjort på detta sätt på har jag aldrig behövt trimma, såtillvida att man är noga i att få skeden symetrisk o hålen mitt i symetri-linjen. . Med haksked så är trimning mer eller mindre obligatoriskt.

Mikael

sindelia
2004-07-22, 12:33
syrafast rostfritt... jo rostfritt stål fukar som så att man i vanligt stål latenerat 2 kol dom 2 som orsakar korrosion men också dom som ger töjbarhet...

om du lägger en spik på diskbänken kommer diskbänken rosta... all kontakt med dom 2 latenta kolerna kommer göra rostfritt till rostbart.. syrafast eller ej... och syrafast rostfritt innebär bara att den är homogeniserad... annat rostfritt är legerat

Uppvuxen på sala härdverkstad

Mikael_71
2004-07-23, 00:42
Jo det känner jag till o även olika rostfria i kontakt med varandra så rostar det. Galvanisk effekt....... På fiskedrag så verkar detta inte vara något problem. Kika på alla rostfria fjäderingar i kontakt med vanliga icke rostfria krokar. Tråden i spinnare i kontakt med krokar osv. Visst så kan man se ytrost men det blir aldrig mera än så.

Mikael

sindelia
2004-07-23, 17:00
Krokar liksom ringar brukar å andra sidan vara gjorda i legering.. råstål rostar i syresatt luft på ett par minuter.. tråd i spinnare brukar till exempel vara av c30 stål eftersom det inte får bli magnetiskt..