handdator

Visa fullständig version : Värmlan/Karlstad osv

poppers man
2011-10-24, 22:33
Finns det inga från detta forum som skriver här?? Det är ju helt dött ju?

Stormblåst
2011-10-26, 19:11
Ganska dött här, ja. Väldigt svårt att få igång diskussioner. Så vad ska vi diskutera här?

poppers man
2011-10-26, 23:58
Fisket i Värmland. Tycker bara att det är konstigt att det är så få från Karlstad med omnejd som skriver.

Perragreven
2011-10-27, 00:06
Villingsberg på lördag kanske... nån fler som ska dit?

karlsson_456
2011-10-27, 15:01
Ja kan ju bidra me mitt senaste fiske: 22/10 fiskar på Vänern(Gränsjön/Skattkärrs viken). Utdelningen på gädda denna dag lät vänta på sej. Gav mej ut vid 9 tiden och inte ett hugg förens 1530 men den kommande halv timmen bjöd på 3st smågäddor och sen var det dött igen.
Gäddorna i denna del av sjön har antingen väldigt specifika huggtider eller så tog ja dom 3 som fanns och dom ville inte bli återfångade.

Annars har höstfisket inte varit direkt lysande - tyvär.

poppers man
2011-10-27, 22:30
Ja kan ju bidra me mitt senaste fiske: 22/10 fiskar på Vänern(Gränsjön/Skattkärrs viken). Utdelningen på gädda denna dag lät vänta på sej. Gav mej ut vid 9 tiden och inte ett hugg förens 1530 men den kommande halv timmen bjöd på 3st smågäddor och sen var det dött igen.
Gäddorna i denna del av sjön har antingen väldigt specifika huggtider eller så tog ja dom 3 som fanns och dom ville inte bli återfångade.

Annars har höstfisket inte varit direkt lysande - tyvär.

Det låter som Hammarö. Inne bland öarna där verkar det mer eller mindre att få nåt över 2-3 kilo. Dom enda jag vet som får stor Gädda i Vänern är dom som trollar efter Lax. Och dom vill ju verligen inte ha Gädda. Dom får nästan alltid stor Gädda.

Stormblåst
2011-10-28, 08:36
Fisket i Värmland. Tycker bara att det är konstigt att det är så få från Karlstad med omnejd som skriver. Min uppfattning är att folk inte vill dela med sig. Främst av missunsamhet, "säger jag vart ja fiskade så åker nån annan dit och tar all fisk". Väldigt ofta är folk ovilliga att dela med sig, men alla vill lyssna på vart nån annan varit. Sen så finns det de som är rädda om sitt vatten och inte vill att vattnet ska överfiskas om man talar om vilken fin fisk man fått. För det är bara de själva som har förstånd nog att inta ta upp allt man får.. Det blir en ond spiral till slut som är en rejäl broms för utvecklingen av fisket här i värmland, vilket är synd med tanke på möjligheterna. Så ser jag på saken.

JiBbR
2011-10-28, 10:08
Man kanske inte vill avslöja sina heta ställen och taktiker som har tagit år av sökande att hitta bara för att någon är föt lat för att själv leta.!! Ta fram en karta och ut och sök.

poppers man
2011-10-30, 00:13
Man kanske inte vill avslöja sina heta ställen och taktiker som har tagit år av sökande att hitta bara för att någon är föt lat för att själv leta.!! Ta fram en karta och ut och sök.

Är fortfarande lika nyfiken på vart du hittar alla dessa 100 Gäddor du skrev om i den andra tråden. Du måste bara bo åt Kristinehamns hållet. Eller åker du till piren och drar stora Gäddor i samband med leken?? För om inte, så måste du ju vara en Gäddfiskare utöver denna värld. Så vitt jag vet så har det bara anmälts en 3-4 Gäddor över 10 kilo från Vänern detta år.

Om jag inte missminner så var det en tjej som drog nån på 15 i älven tror jag. Men du kan gärna skicka ett PM vart jag kan hitta dessa "100" Gäddor du får det så lätt att låta.

Tror du fiskar i Skoghalls delen. Runt rävön kanske?

Chrisse
2011-10-30, 18:23
Kan ge tips på gädda runt Karlstad var där förra vecka och fiskade gädda fick 9 st mellan 2 - 10 kg varav 1 st 10kg, 1 st 6kg och flera på 4-5kg , helt otroligt bra. Kastade med Zalt papegoja och tog alla mellan skoghall och mariebergsviken på älven.

Nån som vet var man får stor gädda runt Örebro eller om det möjligen finns i Sottern?

brocke
2011-10-30, 20:57
jag tog en fin 7kgs gädda utanför bomstad på 6 meters djup, den högg på en cisco kid, fick även 5st gäddor i mindre storlek, så gädda finns det allt gott om.

poppers man
2011-10-30, 23:42
Kan ge tips på gädda runt Karlstad var där förra vecka och fiskade gädda fick 9 st mellan 2 - 10 kg varav 1 st 10kg, 1 st 6kg och flera på 4-5kg , helt otroligt bra. Kastade med Zalt papegoja och tog alla mellan skoghall och mariebergsviken på älven.

Nån som vet var man får stor gädda runt Örebro eller om det möjligen finns i Sottern?

Där vet jag att det är bra. Skoghallsdelen av Hammarö är den bästa delen av Hammarö. Resten av Hammarö suger, enligt mig. Brukar iofs vara okej att trolla utanför öarna.

Everflow
2011-10-31, 12:47
Hej på er.

Man lär sig den hårda vägen att inte berätta om sina fiskeplatser. en bra spot som drar till sig för mycket folk blir ganska snabbt en dålig spot. Dessutom drar det alltid dit någon som klubbar ihjäl ett par bättre fiskar. Att dela med sig för mycket av sina bästa ställen är som att skjuta sig själv i foten!

Fiskevatten omkring Hammarö och Karlstad håller ofantliga mängder med stor gädda! Att döma ut ett fiske på grund av endast sina egna erfarenheter blir ganska långt ifrån sanningen. Fångster med 20-30 fisk om dagen är vardagsmat här på hösten. Samma sak på våren! Medelvikten ligger runt 4-5 kilo, och det blir alltid ett antal över 100 cm per tur. Det gäller såklart att knäcka koden! Men så mycket fisk det finns mellan 5-9 kg, så är det svårt att misslyckas i längden!
Får ni inte fisk får ni helt enkelt byta platser, eller ändra på tekniken.

ang fisk över 10 kg så känner jag själv till åtminstone ett 15-tal bara ifrån norra Vänern detta året.

Sanningen om att laxtrollarna får mer stor gädda än andra är en sanning med modifikation (eftersom jag själv är en av dem också). Det blir alltid mer stor gädda om man riktar fisket efter det. Vid denna tiden leker siklöjan grunt, och hittar man fläckarna så står gäddorna packade som sillar. Bra mycket mer gädda koncentrerat på små områden om man fiskar grunt istället för pelagiskt som vid laxtrolling. Visst får man stor gädda därute också, men inte alls samma mängder som längre in.

Ut och fiska med er så släpper det förr eller senare, och ta till er mitt tips. Håll tyst om de ställen ni hittar om ni vill ha dem kvar!

Gäddgapet
2011-10-31, 19:57
Gäddfiske i vänern är grymt! har bott här ca 3 år och har aldrig fått så mycket gädda 5+ uppåt, PB ligger på 120cm 9.22kg. det enda tråkiga är att jag aldrig lyckas få med mig någon ut, så en e ju ute själv. Att hitta gäddan är ju en del utav spänningen med fisket:) hitta betesfisken då hittar du gäddan, betesfisken ligger ofta i vikar med pålandsvind.

Håller med om att inte berätta om sina hotspotts, man vill ju inte att någon som gillar att klubba gäddan kommer dit och förstör.

poppers man
2011-10-31, 22:11
Jaha. Då får jag väll försöka att knäcka koden då. För innanför öarna har jag inte fått nåt stort på åratal.

Du kan väll inte mena att du tycker det är så bra innanför öarna efter stor Gädda? Klarälven håller stor Gädda. Runt dom kända öarna tror jag det går mycket stor Gädda. Men innanför öarna??

Får ta tag i det här på allvar till våren.

Guurrey
2011-11-05, 13:17
Poppers man, du kanske du ska ta dig en titt på din profilbild. Den lockar ju inte direkt till att avslöja sina hotspotts till dig.

Och som det sagt, det finns mycket stor gädda i vänern. Det gäller bara att hitta dem, har inte fiskat särskilt länge i vänern och har därför precis börjat lära mig. Sakta men säkert hittar jag nya hotspotts och det har åtminstone blivit några finare bitar på de få turer jag varit ute i vänern detta året, bland annat en 10+ . Det gäller bara att nöta så lär man sig vart gäddan brukar stå.

poppers man
2011-11-05, 16:50
Poppers man, du kanske du ska ta dig en titt på din profilbild. Den lockar ju inte direkt till att avslöja sina hotspotts till dig.Och som det sagt, det finns mycket stor gädda i vänern. Det gäller bara att hitta dem, har inte fiskat särskilt länge i vänern och har därför precis börjat lära mig. Sakta men säkert hittar jag nya hotspotts och det har åtminstone blivit några finare bitar på de få turer jag varit ute i vänern detta året, bland annat en 10+ . Det gäller bara att nöta så lär man sig vart gäddan brukar stå.

Och hur menar du att jag skulle kunna köra c&r på en Gädda som har svalt poppern med hull och hår? Plus att det forsar mer eller mindre blod från den. Jag är ledsen, men jag kunde helt enkelt inte få ut krokarna på den. Jag ber sååå hemskt mycket om ursäkt att jag dödade en fisk. Från botten av mitt hjärta så ber jag så hemskt mycket om ursäkt att jag dödade en fisk som hade svalt ett bete och där gälarna mer eller mindre var helt sönderslitna.

Jag lovar dig att nästa gång jag får en fisk som har svalt betet och som det tar cirka 10 min innan jag lyckats att skära loss betet så ska jag släppa tillbaka den, blödde som en stucken gris med en trasig hals och avslitna gälbågar. Enligt dig så kanske den överlever och mår bra resten av sitt liv?

Jag släpper ALLTID tillbaka fisk jag inte ska äta, om det går. Men vissa folk verkar visst tycka att plåga en fisk är bättre än att döda den.

Har aldrig förståt mig på att folk blir så jävla upspelta över att en fisk dödas? Men samma folk ser inga som helst problem att köra in en fet krok i en levande Mört för att den sen ska bli middag åt nån Gädda. För det är ju inte djurplågeri att tackla en levande Mört som inte har den minsta chans att undkomma då den sitter tacklad. Eller hur?

Det är heller inga som helst problem att köra in tre krokar i käften på en Gädda för att sen utsätta den för den största press den kommer att uppleva i hela sit liv ( förmodligen ) och för att sen när den mer eller mindre är helt slutkörd ta upp den i båten, fota den, mäta den, och för att sen skaka den i vattnet nån minut. Och sen se den simma helt slutkörd mot botten.

nej, det är verkligen att visa en fisk värdighet. Förstår faktiskt inte varför vissa folk fiskar överhuvudtaget.

EDIT: Om du finner det intressant så är inte fisken död på bilden.

ackeliba
2011-11-05, 18:30
Och hur menar du att jag skulle kunna köra c&r på en Gädda som har svalt poppern med hull och hår? Plus att det forsar mer eller mindre blod från den. Jag är ledsen, men jag kunde helt enkelt inte få ut krokarna på den. Jag ber sååå hemskt mycket om ursäkt att jag dödade en fisk. Från botten av mitt hjärta så ber jag så hemskt mycket om ursäkt att jag dödade en fisk som hade svalt ett bete och där gälarna mer eller mindre var helt sönderslitna.

Jag lovar dig att nästa gång jag får en fisk som har svalt betet och som det tar cirka 10 min innan jag lyckats att skära loss betet så ska jag släppa tillbaka den, blödde som en stucken gris med en trasig hals och avslitna gälbågar. Enligt dig så kanske den överlever och mår bra resten av sitt liv?

Jag släpper ALLTID tillbaka fisk jag inte ska äta, om det går. Men vissa folk verkar visst tycka att plåga en fisk är bättre än att döda den.

Har aldrig förståt mig på att folk blir så jävla upspelta över att en fisk dödas? Men samma folk ser inga som helst problem att köra in en fet krok i en levande Mört för att den sen ska bli middag åt nån Gädda. För det är ju inte djurplågeri att tackla en levande Mört som inte har den minsta chans att undkomma då den sitter tacklad. Eller hur?

Det är heller inga som helst problem att köra in tre krokar i käften på en Gädda för att sen utsätta den för den största press den kommer att uppleva i hela sit liv ( förmodligen ) och för att sen när den mer eller mindre är helt slutkörd ta upp den i båten, fota den, mäta den, och för att sen skaka den i vattnet nån minut. Och sen se den simma helt slutkörd mot botten.

nej, det är verkligen att visa en fisk värdighet. Förstår faktiskt inte varför vissa folk fiskar överhuvudtaget.

EDIT: Om du finner det intressant så är inte fisken död på bilden.

Om du förespråkar C&R, varför då välja den bilden som profilbild?

Gör inte tråden till en C&R diskussionstråd utan håll kvar vid idén om en Värmland-tråd. Intressant att följa :)

poppers man
2011-11-05, 19:08
Om du förespråkar C&R, varför då välja den bilden som profilbild?

Varför inte?? Den levde ju när jag fotade den. Har bytt nu. En poppersfångad snipa ute på en liten flygtur. Bättre så???

Gör inte tråden till en C&R diskussionstråd utan håll kvar vid idén om en Värmland-tråd. Intressant att följa :)

Det var väll ändå inte jag som startade?? Vad är intressant? Det är ju ingen från hela jävla värmland som skriver. Folk som fiskar i Eus största insjö? Ha!

Guurrey
2011-11-05, 20:55
Oj här har man fått sig ett arg svar minsann, men jag hade bara samma känsla som ackeliba gällande din profilbild. Det jag ville säga med det är att man inte vill att det ska komma folk som tar upp all fisk de får på de hotspotts man har. Med det sagt påstår jag inte att det är vad du gör, men det var det intrycket jag fick av din profilbild.

Och att du tar upp en gädda för att den blivit skadad och inte kan bli återutsatt ser jag inget fel med, jag har gjort detsamma när det varit för illa.

poppers man
2011-11-05, 21:25
Oj här har man fått sig ett arg svar minsann, men jag hade bara samma känsla som ackeliba gällande din profilbild. Det jag ville säga med det är att man inte vill att det ska komma folk som tar upp all fisk de får på de hotspotts man har. Med det sagt påstår jag inte att det är vad du gör, men det var det intrycket jag fick av din profilbild.

Och att du tar upp en gädda för att den blivit skadad och inte kan bli återutsatt ser jag inget fel med, jag har gjort detsamma när det varit för illa.

Jag fick bara en känsla av ditt svar att du tror/trodde att jag var en sån som bara dödade för att döda, så att säga. Vissa gör ju så med sin fisk.

Abborren dör ju, då alla min familj, släkt, nära vänner äter den. Gädda fiskar jag bara för att det är kul. Men jag bara blankar nuförtiden när jag ej har båten i. Det är enligt mig ganska så svårt att fiska centralt I karlstad. Kommer liksom inte åt ställena man vill fiska av från land. Antagligen är det för mycket vass i vägen så man inte kommer ut, eller så är det för strömt.

Vet inte hur det är för andra, men att stå o kasta från land i älven denna årstid är ganska så problematiskt då strömmen nyper betet direkt. Lambergstjärn är så grunt att det känns lönlöst att fiska med nåt annat än ytbete, om man nu inte gillar att konstant gå i botten. Ytbete suger ju denna årstid, för den delen också.

Jag vet faktiskt inte om det finns fisk där, men jag testade att fiska i Örsholmstjärn igår, då jag skulle försöka att öva i gången på en walk the dog Rapala 15 cm, det var inte så lätt med ett mossigt spö. Mariebergsviken får bli nästa ställe att nöta på. Har inte fiskat där sen barnsben, så vet ej hur det är att fiska från land där. Snart kommer snön, då suger det ju att fiska. Folk tittar ju redan på en när man går omkring med spöet i handen som om man har rymt från sjukan eller nåt.

Kroppkärssjön har jag ej fiskat i. Vet ej hur det är med fiske där. Mycket sutare eller karp, om jag inte har fel.

Vet nån vad för fisk, och om det finns fisk i örsholmstjärn??

roach master
2011-11-05, 21:47
Lambergstjärn, kan vara riktigt hett även om det är grunt! jag vet iaf en fisk på 9+ som tagits där. Mariebergsviken kan också leverera fast dock mest mindre fisk upp till 3 kg.
Själv tycker jag också det är svårt på hösten. jag har bara fått enstaka större fiskar, men man lär sig med åren. I morgon ska det testa att flötestrolla som är helt nytt för mig, det borde kunna generera något intressant. ;)

poppers man
2011-11-05, 21:54
Lambergstjärn, kan vara riktigt hett även om det är grunt! jag vet iaf en fisk på 9+ som tagits där. Mariebergsviken kan också leverera fast dock mest mindre fisk upp till 3 kg.
Själv tycker jag också det är svårt på hösten. jag har bara fått enstaka större fiskar, men man lär sig med åren. I morgon ska det testa att flötestrolla som är helt nytt för mig, det borde kunna generera något intressant. ;)

Lambergstjärn känns mer som en ställe som är bra på sommaren. Jag fiskade av små vass öar eller hur man nu säger. Jag kunde bara fiska med popper, allt annat gick i botten. Hade en Gädda som var uppe och markerade revir. Sen gick jag längst in i viken eller hur man ska säga. Ner mot älven, där var det mycket djupare. Gav upp efter nån timme. Blev tråkigt. Kanske ska testa där i morgon igen, eller mariebergsviken.

Det där om 9 fisken har jag också hört om. Och om nån utländsk ung kille som drog en på 7 kilo. Mycket smått lär det finnas sommartid i alla fall.

Hoppas du får ett riktigt skitfiske i morrn då.

gäddfeskern
2011-11-05, 23:18
I Sundstatjärn vet jag att det fångats gädda på 12 kg

poppers man
2011-11-05, 23:42
I Sundstatjärn vet jag att det fångats gädda på 12 kg

Det var nog VÄLDIGT många år sedan. Var den fisken möjligtvis med i wt? För då vet jag vem det var, om det nu inte har fångats nåt de senaste 10 åren. Finns det verkligen fisk där nu??

Guurrey
2011-11-06, 01:36
Poppers testa att fiska av lite bakvatten i älven så ska du nog kunna få utdelning, har knappt fiskat i älven själv men det är vad jag skulle testa om jag vore du.

Gällande Sundta finns det en hel den fisk som sutare och ruda men hur mycket gädda det finns har jag inte någon aning om, inte hört talas om fångst av gädda på många år. Men de finns säkert där om man testar.

Roach Master du får återkomma med en rapport hur flötestrollingen gick, är själv sugen på att testa detta då det verkar extremt hett ! :)

MLF
2011-11-06, 05:45
Både Örrsholmstjärn och kroppkärr besitter ett bra bestånd av större abborre. Har själv både fått och känner folk som dragit flertalet borrar runt och över kilot. Båda 2 har et stort bestånd av vitfisk men är dessvärre svårfiskade då det i stort sett är vass runt om.
Vad gäller gädda så kan jag väl säga att kroppkärr är underskattad. Mitt PB är där ifrån (10+) sen om det i säg var en slumpfisk. Det kan diskuteras.
Men hade jag varit dig "poppers man" (har uppfattat det hela som att du ej har tillgång till båt) så hade jag lagt ner popperfisket såhär års och inriktat mig på älven där mete eller mjukbeten i bakvatten och strömlä kommer öka dina chanser till fisk.

poppers man
2011-11-06, 11:51
Både Örrsholmstjärn och kroppkärr besitter ett bra bestånd av större abborre. Har själv både fått och känner folk som dragit flertalet borrar runt och över kilot. Båda 2 har et stort bestånd av vitfisk men är dessvärre svårfiskade då det i stort sett är vass runt om.
Vad gäller gädda så kan jag väl säga att kroppkärr är underskattad. Mitt PB är där ifrån (10+) sen om det i säg var en slumpfisk. Det kan diskuteras.
Men hade jag varit dig "poppers man" (har uppfattat det hela som att du ej har tillgång till båt) så hade jag lagt ner popperfisket såhär års och inriktat mig på älven där mete eller mjukbeten i bakvatten och strömlä kommer öka dina chanser till fisk.

Jag har lagt ner poppers ytfisket, mer eller mindre. Ska nog testa Örrshomstjärn igen då, senare idag. Nej, jag har tagit upp båten. Det är inte min, min faders gamla plast eka. Den enda båt vi har kvar nu. Jag ska nog testa en sväng med Alien Eel i älven också.

poppers man
2011-11-06, 12:35
Poppers testa att fiska av lite bakvatten i älven så ska du nog kunna få utdelning, har knappt fiskat i älven själv men det är vad jag skulle testa om jag vore du.

Jag har ett bakvatten jag brukar köra med popper. Men bara snipor där. Vill liksom avsluta året med en fisk över 2 kilo. Är mer eller mindre omöjligt att komma åt där man vill i älven om man inte har båt. Min båt ligger på land på Hammarö. Plus att det är så jävla ström att man bara kan kasta ut nån meter sen tar norpar strömmen det. Får heller ingen bra gång när det är så strömt. Men jag ska testa lite senare idag, en snabbis bara.

Stormblåst
2011-11-06, 20:32
Själv så fiskar jag mest i och i närheten av Filipstad, så kan tyvärr inte bidra med så mycket gällande fisket i Vänern. Men saker gällande Filipstad kan jag nog hjälpa till med om nån undrar :)

Guurrey
2011-11-07, 13:34
Har blivit dåligt med fiske på sistone tyvärr pågrund av jobb, men är det någon som kan komma med lite rapporter angående vänern ? Hur är fisket för tillfället ? Ska ut på vänern på torsdag med en kompis som nästan aldrig fiskar och målet är att höja hans PB som ligger på 2 kg, vilket inte bör vara särskilt svårt att fixa bara de är på hugget. :)

poppers man
2011-11-07, 17:13
Har blivit dåligt med fiske på sistone tyvärr pågrund av jobb, men är det någon som kan komma med lite rapporter angående vänern ? Hur är fisket för tillfället ? Ska ut på vänern på torsdag med en kompis som nästan aldrig fiskar och målet är att höja hans PB som ligger på 2 kg, vilket inte bör vara särskilt svårt att fixa bara de är på hugget. :)

Det simmar i alla fall omkring en Gädda på cirka 3.5-4 kilo i ett av stadens tjärn. Jag hann liksom inte väga fisken innan den beslutade sig för att fixa sin frihet på egen hand. Hade häng av en annan idag också. Det var nog i 2 kilos klassen.

Gäddan fick jag igår, så det är nog ingen annan som vart där och plockat upp den. Bara jag som fiskar där nuförtiden.

Guurrey
2011-11-08, 00:47
Det simmar i alla fall omkring en Gädda på cirka 3.5-4 kilo i ett av stadens tjärn. Jag hann liksom inte väga fisken innan den beslutade sig för att fixa sin frihet på egen hand. Hade häng av en annan idag också. Det var nog i 2 kilos klassen.

Gäddan fick jag igår, så det är nog ingen annan som vart där och plockat upp den. Bara jag som fiskar där nuförtiden.

Tråkigt att du tappade den då, men sånt händer. :) Ville dock helst veta hur läget är i vänern då det är där jag ska fiska på torsdag.

poppers man
2011-11-08, 00:55
Tråkigt att du tappade den då, men sånt händer. :) Ville dock helst veta hur läget är i vänern då det är där jag ska fiska på torsdag.

Jag tappade den inte på det viset. Jag hade lagt Gäddan på bryggan, skulle bara vända mig o greppa tång och sen väga den. Men det gillade inte Gäddan så ha fixade sin frihet på egen hand. Den höll på att få med spöt. Jag blankade på samma ställe idag. Hade en fisk som följde efter på första kastet, sen var det dött!

Fast hela tjärnet var vid liv. Småfisk som sprattlade i ytan för sitt liv.

Har inte fiskat i Vänern sen början av Oktober, så jag tyvärr ej hjälpa dig där. Nu ska jag sova.

Skitfiske på dig, rapportera om du får nåt.