handdator

Visa fullständig version : Värmland/ Björneborg, sjön Vismen

LillNisse
2011-11-16, 11:11
Tjenare där ute.
Ja undrar om nån av er värmlänningar kan hjälpa mig o fundera ut vart lekvikarna för gädda kan vara i sjön där ja bor.
Bott här i Björneborg i 6 år men aldrig blivit klok på vart gäddorna i sjön (vismen) går in för att leka.
Har bifogat det enda sjökort som finnes över sjön. Detta då en präst som hade segelkonfirmander för en massa år sen gjorde en egen. Djupet stämmer hyfsat överrens.

35580

Skitfiske!!

Stormblåst
2011-11-17, 18:00
Finns det inga grunda vikar med gott om vegetation? Eller nån vik med mycket våtmark med gräs och sånt, som brukar bli översvämmad på våren?

Cole
2011-11-17, 20:03
Om man kollar eniro så ser det ut som ett fint vårfiskeområde ungefär öster om Östervik. Längst upp i norr kan det också vara vårvatten men det är svårt att se. Vismen är faktiskt en sjö jag sneglat lite på de sista åren men ej kommit till skott. Finns det ramp/ramper och var köper man fiskekort och hur får man fiska? Jag har faktiskt ett sjökort som förefaller lite bättre än ditt. Pm:a din mailadress så kan jag maila över det.
//C

LillNisse
2011-11-17, 20:24
Gädda finns det ganska gott om i både östervik och nere sydväst i bottsviken. Gösen finner man på djupet i sjön utanför skjutbanan/lövudden. Längt uppe i norr har ja aldrig lyckats lura upp nått annat än några slipsar.

Cole
2011-11-17, 21:48
Det var ju inga lysande regler precis, står dessutom inget om trolling.
Sjökort är iaf mailat.
//C

LillNisse
2011-11-18, 10:33
Finns en del trolling team som är i vismen o kör. Men reglerna är luddiga det håller ja med dig om.
Men Bara man har kort så lär man väl inte bli av med utrustningen om tillsyn kommer.