handdator

Visa fullständig version : Nytt spö -hjälp

vietnow
2004-08-03, 06:03
Hejsan.

Hade tänkt köpa ett nytt spö men har inte så stor koll..vill ha ett spö som man kan kasta grymt långt med, eftersom jag nästan alltid kast metar, och behöver komma långt ut. Så ja skulle behöva lite hjälp.

Ska man köpa ett långt spö, 3 meter eller ska man ha högre kast vikt? eller båda? :)

Denna har ja funderat över..

http://www.sportfiskaren.nu/shop/detalj.asp?id=453054934

skulle vara tacksam över svar..gärna rekomendationer !

Peter L
2004-08-03, 09:47
Om det är så att du nästan bara metar.... så kanske ett matchspö skulle sitta som en keps.

etuna_alex
2004-08-03, 11:30
brukar du köra botten mete eller flöt mete?

vietnow
2004-08-03, 17:04
Flöt mete för det mesta. Har ingen aning vad ett matchspö är? :)

Peter L
2004-08-03, 17:46
Matchspö vanligtvis ett långt spö runt 4m med en låg kastvikt som lämpar sig att kasta lätta flöten med.. Detta med länger och kastvikter skiljer sig, fast det jag har är 4,2m och kastvikt 2-15g.

elanen
2004-08-03, 20:56
Undvik matchspö för det vanliga fisket. Är anpassat för tävlingsfiske. Är egentligen till för att sitta på kajer eller öppna pltser. Spöet är alltså åt helsike för långt vid vanligt mete. Samtidigt är det anpassat för lätta flötesvikter. Har tävlingsfiskat och specimenfiskat i herrans massa år. så jag talar inte i nattmössan. Mitt tips är ett 9 foot haspelspö med betesvikt 10-20 gr. Är lite av ett öringspö, men funkar perfekt till det mesta flötmetet. För inte är det väl löja, småmört, småborre eller liknande firrar du är ute efter. MVH Gunnar J.