Visa fullständig version : Utrustningstips för ismete sökes !
Skeletor
2004-08-15, 13:34
Hej!
Tänkte planera vinterns inköp lite granna och jag tar mer än gärna emot tips på olika ismete-set som är bra, maxpris ligger på 600 kr/set.
Och ännu en fråga, hur ska man rigga spöt sedan?
Pröva och sök lite här, detta talades det mycket om i vintras.
Tackla spöet på enklast möjliga sätt. Tafs med två trekrokar, sänke (som håller betesfisken på rätt djup), grövre nylonlina eller stumm (tvinnad) superlina, gör en ögla och häng på angeldon vippan.
Vill du veta mer så finns många många trådar med bilder, info, etc.
Flätlina på vintern är ingen höjdare, suger ofta åt sig vatten som fryser på rullen
Beror på vilken lina man kör med. Fireline och liknande fungerar fin fint, om det inte är -15, och då bör man heller inte ismeta, pga köldskador på fisken.
Billigast blir det att köra nylon på storspole 0,35. Kontrollera linan ofta och byt när det behövs.
Now we talkin ! Längtar som faaan till ismetet i vinter ... bästa fisket ! :)
Det behöver inte vara så avancerat faktiskt.
Jag brukar använda en klämma från BilTema att fästa vippan i. Klämman sätter du sedan runt spöt så slipper du borra ett extra hål att ställa spöt i. I övrigt behöver du ju ismetespö(n) tafs med enkel eller dubbelkrok och några sänken. Både haspel och multi fungerar bra till ismetet men hade jag köpt rulle nu hade det helt klart blivit en multirulle. Tack FRB som lurat in mig i träsket. :)
Flodebanan
2004-08-15, 18:55
Fireline håller absolute inte på vintern!
0.38 Big Game är däremot underbar;)
Finns Red Pilker+ Amb. Sixstar för 649;-
Då kan du använda rullarna till lättare trolling sen med.
Originally posted by Bergman
Kan vi inte fixa jäkligt mycket frigolit o lägga på en sjö så att man kan ismeta året runt?;)
Jag har kört ganska mycket med flätlina och har aldrig haft några större problem faktiskt. Har kört både med Power Pro och FireLine men det är väl en smaksak det också.
Rasmus, haha ... ja vafan ... finns väl billig frigolit på Bauhaus ! :)
Ser inte ngn anledning till att använda flätlina öht på ismetet, nylon rockar på vinern, dessutom är dne mkt säkrare mot vassa iskanter!
Så må det vara men iallafall jag har inte så många rullar/spolar så då kör man med det man har. Har aldrig haft ett brott eller fastfrusen lina hittils iallafall.
Originally posted by Bergman
Nej för faen Bergman :) Nu får du knäppa upp overallen, den isfria delen av året bjuder på det bästa i fiskeväg. Isfritt året om skulle ge en lång höst-vår säsong utan motstycke. Precis som skidbackarna har ismaskiner borde man ställa ut värmefläktar i skärgården.
//K
Hundersmarck
2004-09-11, 17:29
jo jag längar också! ska för första gången fiske isfiske lite mer seriöst och så. annars har jag bara pimplat och fått en mört och en gädda
Hmmm, efter att ha gjort några vändor på isarna förra året och att sommaren blivit mer eller mindre förstörd p.g.a. jobb så måste jag se till att denna vinter blir succé! Någon som vet vart man kan införskaffa ett bra set för ismete? Har hört och läst att Yellow Pilker eller Red Pilker tillsammans med lite multirulle ska vara bra. Säljs dessa som set någonstans?
Sen är det väl egentligen samma metod som för gäddmete med levande betesfisk som gäller? Ett stöd för spöt och en nappindikator?
Tacksam för svar!
Quivertip
2004-10-05, 14:58
Jepp svårare än så är det inte. Det svåraste är att få fisken att nappa :hoppa:
Flodebanan
2004-10-05, 15:28
Hmmm, efter att ha gjort några vändor på isarna förra året och att sommaren blivit mer eller mindre förstörd p.g.a. jobb så måste jag se till att denna vinter blir succé! Någon som vet vart man kan införskaffa ett bra set för ismete? Har hört och läst att Yellow Pilker eller Red Pilker tillsammans med lite multirulle ska vara bra. Säljs dessa som set någonstans?
Sen är det väl egentligen samma metod som för gäddmete med levande betesfisk som gäller? Ett stöd för spöt och en nappindikator?
Tacksam för svar!
Red Pilker+Amb. Sixstar 649;-
Abu Commondore+ Amb. Classic 6000+BErkely 0.38 200m 695;- 3st 675;- st.
Kan säga att Red Pilker har jag inte prövat. HAr kört på ABu sätten iom att man får med en Classic rulle till ett GRYMT pris. Kör 3st ABU Commondore 3.6" Styva och fina för Gäddan.
Sedan 1st Yellow Piker. Sågar man av topp-ögglan, sätter på ny toppöggla och kapar handtaget blir det suveränt. Funderar på att övergå till bara Yellow Piker, Du har en skön aktion till all fisk, samt ryggraden till 10+! Yellow Piker Kostar 118;- st/3st. Så vill någon köpa en uppsattning Abu Commondore så...:)
//Markus
biltema har ju multirullar ^^ kanske nått att ha till ismete vet att några körde det på skolan och det funkade bra...
Flodebanan, vart hittar jag dessa set då?
Låter ju intressant med Classicrullen, kan man få den vänstervevad måntro?
Gillar inte ambisarna som inte går att få vänstervevade, men det får kanske fuknka ändå.
Flodebanan
2004-10-07, 11:17
Olssonsfiske, Amb Classis rullarna är högervevade. Men man vänjer sig efter ett litet tag:) Men priset på det sättet är ju riktigt hett, linan e faktiskt helt okej, plockade bland annat 2st 8kg med den linan på en haspelrulle med kass broms. Använde Berkely Big Game med, men förutomfärgen hade jag gärna kört med "gröningen" på alla spöna. Men grönt gillar jag inte riktigt men men, smaksak. Sen tar du bara en limklämma runt främre delen av spöet. På limklämma sitter 2st spännband runt ena "foten" . Där sätter du vippan, smidigt och lätt att flytta på, plocka med sig. Spöna är för övrigt det enda rätta när det gäller större fisk. Noll känsla när det gäller borre, men sitter det en bjässe behöver du inte bekymmra dej för att du inte pallar driva in krokarna med Commondorespöna. Bra Kvalitet på ringarna , samt stabila. Tycker Normarkspön verkar lite klena i ringarna? Men dom e goa dom med:)
//Markus
Martin_G
2004-10-07, 11:52
biltema har ju multirullar ^^ kanske nått att ha till ismete vet att några körde det på skolan och det funkade bra...
Har faktiskt funderat på det själv men vågar inte köpa multi på Biltema innan jag vet att de åtminstonde pallar ismetebruk. Ngn annan som testat?
/Martin
avkroken
2004-10-07, 12:02
Normarks röda spön med en trolling rulle med räkneverk typ Okuma magda.
Skulle du hitta de gula ifrån Normark så köp de inte, de går sönder. :ordning:
Flodebanan
2004-10-07, 12:54
Normarks röda spön med en trolling rulle med räkneverk typ Okuma magda.
Skulle du hitta de gula ifrån Normark så köp de inte, de går sönder. :ordning:
Normarks Gula blir SUVERÄNA om du sågar av toppögglan, och sedan sätter sit en ny, sen kapar du det 7mil onödgigt långa handtaget lite så tappar det lite 'vikt med. Sedan har du ett toppenspö för mindre fisk, men en 10+ fungerar det till med! Men utan moddning suger verkligen dom GULA, men man måste ju ha lite fantasi. Tackar Björn för förslaget som gjorde att jag hittat en ny favvorit bland spöna:)
Flodebanan
2004-10-07, 12:58
Har faktiskt funderat på det själv men vågar inte köpa multi på Biltema innan jag vet att de åtminstonde pallar ismetebruk. Ngn annan som testat?
/Martin
Skulle hellre köra ett par billiga RT rullar för 300;- . Men att köpa en Ambis kommer du inte ångra i längden, du kommer säkert änvända dom till gäddtrolling. För man vill ju att dom skall hålla. Iaf jag HATAR skit som inte håller, sen får det kosat vad fan det vill, bara det inte sabbar fisket!
~FB~Pike
2004-10-07, 14:31
Iaf jag HATAR skit som inte håller, sen får det kosat vad fan det vill, bara det inte sabbar fisket!
Håller med dig...
Martin_G
2004-10-07, 14:52
Jag har ambisar så det räcker för sommarfisket, men tänkte komplettera med billiga multirullar till ismetet då jag kör med 4 spön. Men är som sagt skeptisk till Biltema/Julas rullar...
/Martin
Flodebanan
2004-10-07, 14:54
Jag har ambisar så det räcker för sommarfisket, men tänkte komplettera med billiga multirullar till ismetet då jag kör med 4 spön. Men är som sagt skeptisk till Biltema/Julas rullar...
/Martin
Varför kör du inte ambisar till ismetet då? Dom lär ju inte pajja direkt! Använda det du har !?
Ismete_snart
2004-10-07, 14:58
Hur mycket ska de gula Normarkspöna kapas? Precis bakom befintlig toppögla?
Martin_G
2004-10-07, 15:04
Varför kör du inte ambisar till ismetet då? Dom lär ju inte pajja direkt! Använda det du har !?
Har 2 ambisar som räcker till sommarfisket, dessa använder jag även på vintern. Men skulle vilja 2 multi till istället för haspelrullar för de två andra spöna.
/Martin
Flodebanan; Är det en sån classic 6000 som följer med setet eller?
Grymt ju, skulle ju vara gott att använda den när sommaren kommer också.
Flodebanan^Orka logga in?
2004-10-12, 21:33
Hur mycket ska de gula Normarkspöna kapas? Precis bakom befintlig toppögla?
Dessa gula spön skall kapas direkt efter toppögglan, sedan bara på med en ny toppöggla:) Kapar man dom så går inte toppen av, och man får fin känsla även med mindre fisk.
//Markus
Flodebanan^Orka logga in?
2004-10-12, 21:35
Flodebanan; Är det en sån classic 6000 som följer med setet eller?
Grymt ju, skulle ju vara gott att använda den när sommaren kommer också.
Mjo en "äkta" Amb. 6000 med Olja och "Handbok". Men det är ingen kartong utan ett "plastat" sätt. Men vem fan vill betala för en låda?
Sugen på dom sättet eller?
//Markus
Jodå, låter ju alldeles underbart!!!
Kan ju vara ett bra sätt att komma in på multirullar till sommaren också!
Ditt betyg låter ju onekligen mycket bra!
Flodebanan
2004-10-12, 23:01
Kan bara säga att det kanske finns bättre kastrullar med dom duger givetvis, däremot till trolling och "dragrodd" är dom suveräna. Och just att grejorna verkligen håller, det gillar jag! Känner inte en kille som haft problem med Classicrullarna, för övrigt inte abu heller, bara PGS och köldproblem på Eon.
Kan bara säga att missnöjd kommer du inte bli...
Ola Eriksson
2004-10-13, 08:35
jag har okuma magda rullar med 0,45 nylon på normark red pilker. jävligt behändig djupräknare på magda-rullarna
JiggaMan
2004-11-22, 14:46
HAHAHA Jag gillar starkt friggolit ideen!
Bengtsson1979
2004-11-26, 15:38
Stumlina suger stenhårt om man fiskar med balanspirkar, slutar oftast i raka krokar :(
Jonas Da Man
2004-11-26, 18:15
Jodå, låter ju alldeles underbart!!!
Kan ju vara ett bra sätt att komma in på multirullar till sommaren också!
Ditt betyg låter ju onekligen mycket bra!
jag kan ju säja att även jag har fiskat med dessa set 1 vinter och dom duger lätt! har inte vart några problem alls med varken rullar, spön eller linor .. bara att tuta å köra :appl: