Visa fullständig version : Flätlina
Hej är det någon som testat flätlina av märket RIO?
uppköparn
2012-01-26, 14:47
Hej är det någon som testat flätlina av märket RIO?
Vem har tillverkat den? Vi har testat en del europeiska flätlinor å dom har varken varit bättre eller sämre än andra.., fast blir lite konfunderad då RIO är ett USA företag, så varför skulle dom tillverka sina linor i Europa.., kanske är dom tillverkade i Ungern?
jorgen.mansson
2012-01-26, 15:35
Vem har tillverkat den? Vi har testat en del europeiska flätlinor å dom har varken varit bättre eller sämre än andra.., fast blir lite konfunderad då RIO är ett USA företag, så varför skulle dom tillverka sina linor i Europa.., kanske är dom tillverkade i Ungern?
?????????? :oj::oj:
?????????? :oj::oj:
Kan inte annat än att hålla med..
Kan inte annat än att hålla med..
Tror undrar vem som tillverkat rio om det inte skulle vara RIO i USA, sen så har han väl dragit en slutsats om att han tänkte köpa linan här i sverige? eller?
Fattar inte direkt vad karl säger heller...
Tror han syftar på att exempelvis Dyneema och Spectra bara görs i ett fåtal fabriker, men rätta mig gärna om jag har fel
Ja dina svar kommer vi nog aldrig att förstå oss på.
Vad f-n har tillverkningsland med hans fråga att göra?
Han vill ju veta om någon provat den och vad dom tycker och jag skulle tro att han ger blanka f-n i om linan är tillverkad i Ungern, USA eller Nordkorea för den delen så länge som den är bra.
Rio är ju kända för att ha egen fluglinetillverkning. De tillverkar fluglinor åt sig själva och åt andra varumärken (Sierra mfl). På flätlinorna ska det tydligen stå "Made in Europe" vilket betyder att man antingen öppnat flätlinetillverkning i europa eller att man låtit någon annan europeisk fabrik legotilverka linan, vilket inte varit Rios stil tidigare. Om man inte tillverkat den själv så finns det troligen någon/några andra linor från europafabrik som är mycket lika = inte så intressant.
Antar att det är detta som det spekuleras kring i inlägg #2 men det är inte lätt att förstå utan bakgrunden.
Ja dina svar kommer vi nog aldrig att förstå oss på.
Vad f-n har tillverkningsland med hans fråga att göra?
Han vill ju veta om någon provat den och vad dom tycker och jag skulle tro att han ger blanka f-n i om linan är tillverkad i Ungern, USA eller Nordkorea för den delen så länge som den är bra.
Vilket jäkla klockrent inlägg Testis !
Jag skrattar mig harmynt :) :)
jorgen.mansson
2012-01-26, 21:26
Finns där någon som har testat linan och kan ge trådskaparen ett råd??
själv har jag aldrig fiskat med den linan,
sedan får jag tacka uppköparen för ytterligare ett av hans fantastiska inlägg :cool2:
sedan får jag tacka uppköparen för ytterligare ett av hans fantastiska inlägg :cool2:
Uppköparn lovade att lämna forumet för ett tag sedan då han stod för " de tänkande" här på forumet.
Min fråga varje gång han skriver något bli lik förbannat "hur fan tänkte han nu?"
Men eftersom han inte står för sitt löfte så kommer jag fram till samma slutsats varje gång. Han tänker helt enkelt inte...
Får be TS om ursäkt för att det blir en del OT men har en förmåga att bli det varje gång uppköparn gjort ett av sina dumma inlägg.
jorgen.mansson
2012-01-27, 00:34
Borde han inte kunna få jobb som byfåne på en plats dit inga vägar går :cool2:
Bo i Sundsvall och jobba på Mickmek borde väl fylla de kriterierna ganska väl eller? :P
jorgen.mansson
2012-01-27, 01:34
Nu har han lyckats förstöra ytterligare en tråd så jag skall sluta kommentera honom och så får vi hoppas att TS får svar på sin fråga ,,,,,,,,,
Bo i Sundsvall och jobba på Mickmek borde väl fylla de kriterierna ganska väl eller? :P
Vad är det för fel på Sundsvall nu då ? :) :) :)
Fy f-n, ursäkta mig också trådskaparen men jag tycker tråden är så rolig !
Ang Rio så har jag ingen aning om den är bra eller ej..
Jag ser dock ingen anledning att testa något annat när det redan finns så bra linor på svenska marknaden!
Strike Wire, Power Pro, Tufline XP eller FireLine Tracer Braid är alla skitbra linor tex !
mvh/ Henke W
Håller med HenkeW att du lika gärna kan köpa Strike Wire eller liknande, är RIO'n billigare eller?
Tror man får ungefär vad man betalar för när det gäller lina:)
jorgen.mansson
2012-01-27, 10:52
Finns en del billigare linor jag testat som funkar helt ok. Fiskedags har en på rea just nu som funkar, egentligen konstigt att Uppköparen inte har hittat den, men beror väl på att den är gjord i Europa och han enbart köper från Kina....
Ang. Rio så tror jag inte det är något fel på linan, dock är dom jag set på nätet i dyraste laget, det går att få mer kända märken för dom pengarna (299kr)
Sedan ang. Sundsvall så är det inget fel på den staden, skall man placera Uppköparen någon stans och ge honom anställning som byfåne får det inte finnas vägar dit, inga telefonledningar. Sedan kan han sitta där med sina 8 strands linor och Tokushima rullar, dom borde väl gå att meta igelkottar med om inget annat......:blah:
Obs.. Han snackade så mycket om dessa rullar att jag bad en kompis i Shanghai kolla upp vad det var, han förstår inte fiske så han skickade 3 st till mig gratis, känns som vilka billighetsrullar som helst, dock är en av hasplarna fruktansvärt trög-vevad,,,,,Inga sprängskisser i kartongerna och var får man tag i reservdelar inom Sverige???
Vad är det för fel på Sundsvall nu då ? :) :) :)
Inget fel på Sundsvall, farsan bor där sedan några månader. Men det går inga vägar dit utan det är små små stigar som slingrar sig fram. Och det var ett ställe utan vägar som efterfrågades och eftersom Uppköparn redan bor där så tänkte jag att med tanke på hans "mentala status" är det nog bäst för alla om han får bo kvar :P
Inget fel på Sundsvall, farsan bor där sedan några månader. Men det går inga vägar dit utan det är små små stigar som slingrar sig fram. Och det var ett ställe utan vägar som efterfrågades och eftersom Uppköparn redan bor där så tänkte jag att med tanke på hans "mentala status" är det nog bäst för alla om han får bo kvar :P
Du har helt klart en poäng där ;)
uppköparn
2012-01-27, 14:56
Finns en del billigare linor jag testat som funkar helt ok. Fiskedags har en på rea just nu som funkar, egentligen konstigt att Uppköparen inte har hittat den, men beror väl på att den är gjord i Europa och han enbart köper från Kina....
Ang. Rio så tror jag inte det är något fel på linan, dock är dom jag set på nätet i dyraste laget, det går att få mer kända märken för dom pengarna (299kr)
Sedan ang. Sundsvall så är det inget fel på den staden, skall man placera Uppköparen någon stans och ge honom anställning som byfåne får det inte finnas vägar dit, inga telefonledningar. Sedan kan han sitta där med sina 8 strands linor och Tokushima rullar, dom borde väl gå att meta igelkottar med om inget annat......:blah:
Obs.. Han snackade så mycket om dessa rullar att jag bad en kompis i Shanghai kolla upp vad det var, han förstår inte fiske så han skickade 3 st till mig gratis, känns som vilka billighetsrullar som helst, dock är en av hasplarna fruktansvärt trög-vevad,,,,,Inga sprängskisser i kartongerna och var får man tag i reservdelar inom Sverige???
Jag skrev klart å tydligt att vi har testat linor från Europa, så du läser ju inte ens vad jag skriver, vad gäller Tokushima rullarna så är du bara ännu av de som saknar kännedom hur det fungerar med tillverkningen, vilket iofs är skitsamma, de 100-tal vi sålt till, är lyriska över dessa rullar, å såklart finns sprängskisser med i kartongen, vilket bevisar att du kan ha fått en stomme med precis va fan för skräp som helst monterat i.., du tycks även ha missat att det är japanska rullar som säljs av ett Thailändskt företag, så änne en ren lögn att dom skulle vara kinesiska.., ö.h.t så säljer vi bnästan inget inhemskt kinesiskt, vi köper däremot direkt från fabrik i bl.a Kina, vilket är "Made in China" inte "Manufactured in China".., så du Jörgen Mårtenssson, du uppvisar så otroligt mycket okunskap att det är löjeväckande.., men du är förlåten, du gav mig å många andra ett gott skratt som förgyllde vår dag..
jorgen.mansson
2012-01-27, 15:19
Tokushima så kan uppköparen följa denna länken innan han yttrar sig, http://www.tokushimafishing.com/aboutE.asp så Kinatillverkade kan du ge dig på att dom är. vill du kan jag även länka till fabriken dom görs i !!!!http://samtakfish.en.alibaba.com/
Hwergelmer
2012-01-27, 15:35
...men du är förlåten, du gav mig å många andra ett gott skratt som förgyllde vår dag..
Ja nog var det många som skrattade, men de flesta åt dig, inte med dig. Resten av inlägget finns det ingen anledning att kommentera, dels eftersom du aldrig bemöter mina argument, men framför allt eftersom du är så duktig på att gräva din egen grav.
jorgen.mansson
2012-01-27, 15:40
Kolla länkarna jag lade upp och och berätta sedan för mig i vilket land rullarna tillverkas, Tokushima lämnar i alla fall samma adress för tillverkningen som denna fabrik ligger på och det är mainland Kina, enligt Uppköparen är mainland Kina då beläget i Japan :oj:
jorgen.mansson
2012-01-27, 18:29
du tycks även ha missat att det är japanska rullar som säljs av ett Thailändskt företag, så änne en ren lögn att dom skulle vara kinesiska.., ö.h.t så säljer vi bnästan inget inhemskt kinesiskt, vi köper däremot direkt från fabrik i bl.a Kina, vilket är "Made in China" inte "Manufactured in China"..
:oj: Någon som kan tolka till mig :oj:
:oj: Någon som kan tolka till mig :oj:
Antar att han påstår att Rullarna Tokushima tillverkar är Japansk design men görs i Kina av ett företag som frånbörjan är thailändskt.
Sedan menar han att han/mickmek inte säljer produkter som designas i kina men produceras i kina.
Made in china anses som tillverkat i kina, och manufactured in china anses som konstruerade i kina antar jag...
Krångel. Antar att han menar så som abu's rullar som säljs i usa ofta är tillverkade i korea men svensk designade:P
engqvist
2012-01-27, 19:15
För att återgå till vad trådskaparen frågar om så är linan riktigt bra. Helt klart en av de bättre du kan hitta i detta land.
Passar multi väldigt bra..
Går att köpa i en sportaffär i Huskvarna för ca 150kr. Ett riktigt fynd...
jorgen.mansson
2012-01-27, 19:23
Blev lite klarare men manufactured och made in är ju samma sak enligt lexikon, design har väl med utseendet att göra?
Abu Swedish enginering made in Korea vilket blir lite annorlunda ...
Vad jag förstått är det en fristående dotterbolag till ett thailändskt företag beläget i Hongkong med produktionen både utveckling och produktion i Kina, ....
Har inte på någon av deras sidor sett något med japan förutom japanska kullager, kan ni hitta det under länkarna jag laddade upp eller någon annan stans på nätet??
Eller vi ska tolka det som ytterligare en miss av uppköparen?
jorgen.mansson
2012-01-27, 19:24
För att återgå till vad trådskaparen frågar om så är linan riktigt bra. Helt klart en av de bättre du kan hitta i detta land.
Passar multi väldigt bra..
Går att köpa i en sportaffär i Huskvarna för ca 150kr. Ett riktigt fynd..
:appl: då fick TS äntligen svar på sin fråga !!!
Antar att han påstår att Rullarna Tokushima tillverkar är Japansk design men görs i Kina av ett företag som frånbörjan är thailändskt.
Sedan menar han att han/mickmek inte säljer produkter som designas i kina men produceras i kina.
Made in china anses som tillverkat i kina, och manufactured in china anses som konstruerade i kina antar jag...
Krångel. Antar att han menar så som abu's rullar som säljs i usa ofta är tillverkade i korea men svensk designade:P
Jag har sagt det förr å säger det igen: fasiken va smart du är Simpzen !
Klart det är så han menar, tack för tolkningen, det är nog OK med uppköparen, hans kunnande är det nog inget fel på och jag tror han rätt i det han säger, lite svårt att tolka och få ihop orden bara när man läser hans ord
:btt3:
Men hur är det med linan, är den betydligt billigare än tex power pro som enligt mig är den klart bästa. Säljer inte Biltema nån billig flätlina också ? den måste ju i så fall va tillverkad av någon?
Ouups såg nu att info ramlat in, 150 :- låter värt ett prov.
jorgen.mansson
2012-01-27, 20:13
Japp verkligen värd att testa till det priset, någon webb-butik som kan matcha 150 kr för den ?????
Jag måste bara lägga in en sak. Jag håller med er om att uppköparn skriver konstiga saker men att bedriva mobbning på den här sidan tycker jag är helt JÄVLA FEL! Vad tänker ni med? Aggera vuxet och ta en diskution eller bara rent av skit i det.... Fan vad jag skäms över människors beteende ibland! Usch!
jorgen.mansson
2012-01-27, 23:27
Han har själv samlat till det genom att idiotförklara väldigt många här på forumet, sedan lovade han även att lämna, och nu kom nästa knepiga kommentar... Visst kan jag hålla med om att allt jag skriver inte är snällt, men har gjort massor med försök att ha vettiga diskussioner med honom snällt och trevligt men får bara skit tillbaka, så när jag såg hans knepiga svar tänkte jag bara INTE NU IGEN :ledsen:
Hittills har han spenderat största delen av sin tid här att berätta för folk att deras linor och rullar är skit och det han säljer är det bästa som går att få tag i, skulle man råka ha en annan uppfattning är man dum och tillhör inte dom som tänker....:btt3:
Jag måste bara lägga in en sak. Jag håller med er om att uppköparn skriver konstiga saker men att bedriva mobbning på den här sidan tycker jag är helt JÄVLA FEL! Vad tänker ni med? Aggera vuxet och ta en diskution eller bara rent av skit i det.... Fan vad jag skäms över människors beteende ibland! Usch!
Vet inte hur mycket av det uppköparn tidigare skrivit du läst men antar att det är en ganska liten del. Jag och flera andra har försökt ha en diskussion med honom men problemet är att han inte verkar gilla att folk är av en annan uppfattning. Att säga till oss som inte håller med honom att han verkar vara en av få "tänkande" här på forumet hjälper ju knappast. Skulle kunna göra en LÅNG lista på orsaker till att folk inte gillar honom.
Jag har sett en hel del som han har skrivit. Och gissa vad? Jag har gjort det aktiva valet att INTE gå in i diskution med han. Är det så svårt att bara ignorera? Ja, människan ska ständigt leta efter intriger och by nature vill vi tjafsa emot. Men ni fattar väl ätt vi har ett medvetande och inte bara styrs av våra inbyggda drifter?
Så är även uppköparn. Låter ni han va så kanske han så kanske han försvinner när han förstår att det inte finns någon att tjafsa med.
Tänk va man lär sig här på FS. Jag som trodde Tokushima var ett japanskt kärnkraftverk.....
Matte222
2012-01-28, 10:49
Jag har rio linan på ett av mina jerkset och inga problem med den, finns på www kamm.se och piscari.
Kör med Rio på en av mina multi. En smidig, stark lina, som kastar riktigt bra. Klart en av de bästa flätlinorna jag testat. Bor ju i Huskvarna, så den var ju även billig:)
http://rio.kinetic-fishing.com/default.aspx?pageId=142
Håller med dig. Tycker inte sån här hönsgårdsstämning har på forumet att göra. Tillför absolut ingenting. Lite gliringar och annat ( med glimten i ögat ) är ju bara kul på ett forum, men det här har ju dessvärre övergått till ren mobbning. Borde mod ha fixat för länge sen?
Cannonball
2012-01-29, 08:51
Ett hett tips till de som inte orkar läsa Uppköparns inlägg (inklusive mig själv!) är att gå in på hans profil och klicka i "Lägg till i din ignoreralista".
Jag tycker det är så trevligt och mysigt att besöka FS nu!:love:
Det är intressant detta med teknik. speciellt fiske och toppiga snabba spön och grymma långkastande hållbara rullar.
Som jag sa längre ner så läser jag uppköparens ord med intresse. Alla kan inte älska alla, Han skriver lite kryptiskt och inläggen känns malplacerade men jag ger honom rätt i sitt kunnande och välkomnar hans inlägg. Jag har sagt det i många andra trådar från motorer till båtar mm. Här på FS som i många andra forum går det mode i tyckande. En motor äger och en annan är totalt skräp. Vad många inte vet är att det är i princip samma motor, eller pryl, tillverkade i samma fabrik men med annat namn.
Vad uppköparen gör är att gå tvärs detta tyckarmode. Kan en noname-rulle till det priset vara bättre än våra dyrt förvärvade shimano, Penn, Daiwa mm. Tänk om det är precis som han säger ! ! Det svider att tänka tanken, vi köper dyra prylar för att vi är blåsta, och sånt vill vi ju inte höra eller hur ? Det är bara att titta på spödiskussionerna här inne, av alla 100 tal tillverkare så är det ett tiotal som återkommer om och om igen som det bästa med samma skrattretande förklaringar helt utan saklig koppling till produkten. Vi har hört andra tycka och vi sällar oss till det rätta tyckandet (grupptrycket) för banne den som vågar hävda nått annat att ett billigt no-name spö skulle vara lika bra, lika snabb, toppig eller va de nu är. Vem vill inte precis som fiskekanonerna hävda så snabb och bra dessa produkter är, vi lyfter det egna jaget och den personliga statusen genom att tycka precis som dom andra, dom stora. Ge en eloge och stöd istället till dom som vågar hävda något annat.
Nya prylar är bra för oss alla. Låt inte grupptyckandets kraft bestämma vad du ska tycka, ALLT nytt ska tas emot med intresse och nyfikenhet även det uppköparn kommer med. Blir gärna testpilot på en av hans rullar. Då nytt HÖ-spö står på listan.
jorgen.mansson
2012-01-29, 09:31
Jag skall köra den förra modellen han hade i lågprofil, fick en sådan skickad till mig och i alla fall materialet känns stabilt och bra.
Den stora haspeln jag fick känns dock inte helt ok,