Visa fullständig version : ismete
Jag undrar om man får en 100 klubbare på ismete om det räknas? men att fiska med angel eller sax så räknas det väll inte?:hoppa:
Mr Hygård
2004-09-02, 14:18
En 100- klubbare tagen på ismete räknas! :) Men angel och sax räknas ej.
Frågan är kanske när är det ismete och när är det angel.
Som jag hört så är Ismete att man håller i spöet och angel att spöet ligger på isen eller på någon anordning som står på isen, vilket jag tycker är skitlöjligt.
Min åsikt är att allt slitgöra det är att dra ut grejer på isen och borra hål m.m. så lycka man få upp en firre så är det sportfíske oavsett om man har spö eller ej.
Själv tycker jag att en fiskare ett spö är sportfiske och därmed är det fiske som bedrivs på isen med fler redskap än ett per man inte att betrakta som lika "sportfiskemässigt". Skillnaden mellan att hala in gäddan för hand (angel) och att drilla den med rulle + spö (ismete) är ytterst marginell.
Men mete med flera spön efter t.ex karp, är inte det sportfiske?
Mr Hygård
2004-09-02, 18:35
Man behöver väl inte hålla i spöt för att det skall räknas som ismete???
Flymaster
2004-09-02, 18:49
Sportfiske = 1 spö,1 rulle, 1 krok/drag/fluga ,,grund regler,
allt annat är "ska ha" fiske.
Mr Hygård
2004-09-02, 18:52
Originally posted by Flymaster
Sportfiske = 1 spö,1 rulle, 1 krok/drag/fluga ,,grund regler,
allt annat är "ska ha" fiske.
Typis kommentar från en flugfiskare :oj:
Flodebanan
2004-09-02, 19:18
Skall du regga en ismetad gädda räknas det inte om du använt ett angeldon som redskap eller ett angeldon som spöhållare samt nappindikator. Detta vad som har sagts av "kändisar" på sportfishpages.
Frågan är vart man drar gränsen, jag har en fyrkantig träbit med en angelvippa på!? Denna säsongen kommer jag fiska med limklämmor runt spöna och sen angelvippa fastklämd med hjälp av ett par spännband. ISMETET ***** ! Längtar som ffann redan...
Flodebanan
2004-09-02, 19:21
Bilderna Copyright Björn Blomqvist
Även det bilden över!
Yellow PPiker spö, men kortad topp, det bästa varianten jag testat för ismetet! Ger kamp med 3-4 kgs men håller även för att pressa 11+ med!
Mr Hygård
2004-09-02, 19:22
Originally posted by specimen.of
Skall du regga en ismetad gädda räknas det inte om du använt ett angeldon som redskap eller ett angeldon som spöhållare samt nappindikator. Detta vad som har sagts av "kändisar" på sportfishpages.
Frågan är vart man drar gränsen, jag har en fyrkantig träbit med en angelvippa på!? Denna säsongen kommer jag fiska med limklämmor runt spöna och sen angelvipa fastklämd med hjälp av ett par spännband. ISMETET ***** ! Längtar som ffann redan...
Håller med dig till 100 %
Flodebanan
2004-09-02, 19:24
Änvänder du för grejor till Ismetet då?
//Markus
Om själva signalvippan sitter på spöet är allt OK men om man använder någon som helst form av fristående anordning för att fästa signalvippan på, så räknas det som angel, om jag fattat saken rätt.
Här skulle man ju vilja att Håkan Brugård i egenskap av storfiskregistrerare och dem som håller i 100-klubben gick in och klargjorde begreppen. En riktigt lång 100-klubbare kan ju vara så tung att den även räknas som storfisk!
Flodebanan
2004-09-02, 21:35
Om man gör som på bilden ovan, vad räknas det som?
Klämman sitter ju på spöet?
Har prövat med fjädern på spöet, tyckte det sööög...
El Crapone
2004-09-02, 21:43
Säg att man drar med sig annan form av nappalarm ut på isen.. och tex en pod.. detta skulle ju i så fall fungera på precis samma sätt? inte sportfiske då?
Flodebanan
2004-09-02, 22:00
Jag räknar det som sportfiske, klart det inte spelar ngn. roll vilken nappindikator man har?
Sen räknar jag iofs ismetet som mera sportfiske än tradionellt angelfiske.
Tycker allt borde godkännas, poddar med;)
Det är lite tyckande och tänkande om det här ute i stugorna. Själv bryr jag mig inte så mycket eftersom ismete inte varit aktuellt för min del - än. :)
Men frågan var ju uppe redan förra vintern och tydligen vill de mera officiella registren ha sina ord med i laget, både vad avser utrustningens beskaffenhet och antal. Det får alltså inte påminna för mycket om angeldon och angling för att de ska gilla läget.
Det är därför jag efterlyser ett klart besked från t.ex. Håkan Brugård.
Chrsitoffer Sundling
2004-09-03, 17:34
Mr. Hygård
Hacka inte på oss flugfiskare....
Jag skulle också vilja få det hela klargjort från Håkan. Jag vill inte alls dissa er som tycker att det är kul att ismeta. Men att fiska med fler redskap i vattnet samtidigt tycker jag inte är sportfiske i samma utsträckning som att meta med ett spö, eller kasta med ett spö osv. Var går gränsen för sportfiske/"ska ha"-fiske? Är det ok att meta med 20 ismetespön/person? Eller går gränsen vid fem? Helt klart är att det kräver betydligt mindre av utövaren att meta med flera betesfiskar ute än att exempelvis lyckas lura gäddan med artificiellt bete. Om någon undrar över ismetets effektivitet kan jag exempelvis hänvisa till fiske.nu´s fnu-liga. De tre tyngsta gäddorna är tagna på ismete, och hela fem av listans tio största gäddor är tagna på den metoden. Jag missunnar ingen att få stora gäddor, men det hela är en gränsdragningsfråga. Jag förordar fortfarande definitionen en fiskare/ett spö när det gäller gäddfiske.
Flodebanan
2004-09-06, 12:18
Max 5 spön/gubbe. I väldigt fiskrika vatten kankse man inte kan hålla igång mer än 2-3 spön.
Fiskar du med 10 spön själv har du absolute ingen kontroll på grejorna, detta är jävligt taskig mot fisken, vilket ofta leder till djupa krokningar och allt vad det medför.
Det kallar jag verkligen inte moraliskt fiske!!!
Gränsen går efter vad man för tillfället känner att man klarar av att hantera!
Flymaster
2004-09-06, 12:42
Hmm,vad är skillnaden på en vippa och nån annan signal anordning? man kanske skulle ha ett flöte efter vippan,hur räknas det då?
Vippan e ju bara en signal på att man har fisk på kroken, angel don räknas väl inte som ett spö och där med inte kan räknas som sportfiske, har jag fel ?
Grishildan
2004-09-06, 12:54
Skulle man inte kunna säga att ett angeldon bara är en mer primitivt typ av ismetespö? Den enda skillnaden är ju bara att ismetespöet har en mer nymodern utformning. Bara för att man drillar fisken med händerna så gör det väl knappast prestationen till en sämre bedrift. När man pimplar abborre på vintern så drillar man ju alla större fiskar med händerna och det räknas ju.
Om man får registrera fiskar när man använder fiskar fem st. ismetespön så borde man väl få registrera fisk när man fiskar med fem angeldon också (Förutsatt att krokuppsättningen är godkänd). Det ska väl inte vara avgörande hur modern utrustningen är?
Originally posted by Lucius
Jag förordar fortfarande definitionen en fiskare/ett spö när det gäller gäddfiske.
Har svårt för diskussioner ang. antal spön mm. Var sjö och metod har sin begränsning. Om jag får för mig att ismeta pelagiska monstergäddor i Hornavan (exempel) så lär knappast ett spö vara tillräckligt för att ge mg en fullgod chans till att kunna få matcha en gädda. 10 spön däremot kanske ger mig en liten chans.
Har själv ismetat i fryken i 2 år. Ett femton- sjugotal turer med 10 spön per tillfälle har renderat i en fisk-kontakt!!!! (kan givetvis vara jag som gör fel). Har svårt att tycka att det är omotiverat med 10 spön i detta typexempel. Att generalisera spömängder är ytterst svårt. Var sjö och metod har sina egna förutsättningare. Fiskar jag lax i östersjön vill jag definitivt använda 10 spön. Metar jag gädda i Hornborgasjön duger ett spö gott och väl.
(sjöarna är typexempel som jag egentligen inte har en aning om - men ni förstår säkert innebörden)
Är inne på Dannes linje. Det blir lätt hårklyveri och lite tramsigt att ta antalet spön som måttstock vad som är sportfiske eller inte. I såna fall går ju mycket av mete som sportfiskemässig bort också om man vill hårdra det hela. Dessutom, jämför man isfisket med ett aktivt båtfiske så vete fan om ismete skulle vara så mkt mer effektivt. Hur många platsbyten mäktar man med under en dag på isen jämfört med att flänga runt i en båt?...
Flodebanan
2004-09-06, 13:57
Jo, jag är med er också, men jag änvänder aldrig mer än 5 spön, fiskar jag på Hornborga behöver man ibland bara 2 spön/gubbe
Men om man som du säger skulle fiska monterpikes som går pelagiskt så visst, men är man 2 gubbar har man 10 spön. För mej är det tillräckligt.
Man skall ha lite arbet i att flytta runt spö och hela tiden på exprimentera, det skall inte bara vara att sätta ut en jävla massa spön och sedan har man täckt av användningsområden/platser.
Men det är ju helt kart upp tilll var och en, men jag atalade om hur läget var i mitt fall.
Metar du mkt. pelagiskt?
//Markus
Det finns givetvis en begränsning på hur många spön man kan hantera. Men sätter man 10 spön på varierande djup kan man få dem att sitta inom bra korta distanser från ditt tilltänkta "läger". Du behöver inte ha mer än 40 meter bort från det yttersta spöt. Givetvis väntar man inte med krokningen (om man får något). Ju vidare isär man har spöna desto färre spön ska man förstås använda. En spark är bra :-)
Vi har vid något tillfälle varit 3 "gubbar" med varsina 10 spön (dvs 30 ismetespön). Normalt är vi 2 med totalt 20 spön. Jag har fortfarande bara fått en fiskkontakt :)
Har testat att ismete på klockrena kanter där fisken står på hösten utan resultat. Därför har vi testat pelagiskt istället. Jag vet genom andra att det fungerar.
Flodebanan
2004-09-06, 14:11
OKej, okej...Jo jag tror säkert du fixar det, men jag ahr varit med "proffs" som dom själva tror att dom e, dom har missat att kroka gäddor på 11.2 och 8kg. Låååångt ner i svaljet! DÅ BLIR MAN RIKTIGT SUR !!! KOMMER ALDRIG NÅGONSIN MERA FISKA MED SÅDAN IDIOTER
Har ingen koll alls på grejorna, och inte ordentliga nappanordningar så att nappen syns tydligt! Detta är skamligt!
//Markus
Flymaster
2004-09-06, 14:14
Varför ska man ha massor av spön för? för mej så räcker det att fiska med 1 spö även om det nu skulle vara en trögfiskad sjö,
istället för att slänga i alla mina 9 "ska ha fisk" spön till.
Måste man få fisk jämt?
Tycker nästa som att det kan liknas med idrottens doping, kan man inte prestera mer med 1 spö så tar man till alla spön man har (doping). ;-)
Flodebanan
2004-09-06, 14:17
Haha, jag säger bara att ismteta med ett spö är du granterat ensam om. Iaf efter alla ismetare jag pratat med. MInst en 3 spön kan man ju klämma ut!
Men det e klart, som man själv prioriterarde skall det ju vara ! Men ett spö känns iaf för mej som lite i underkant !
Fråga; Varför har du 10 ismete spön om du bara använder 1`?
Vill också vara aktiv i mitt fiske. Ibland sitter du dock på ett riktigt hotspot (eller kanske borde vara det). Vintertid så handlar det i mitt tycke mest om att sitta på rätt plats på RÄTT tid. Metabolismen för gäddan är låg och den intar inga mängder med föda. Huggperioderna är korta men intensiva. Sitter jag på ett hotspot jag jag tror att det kommer att hända något på eftermiddagen så kan jag dock sitta kvar istället för att missa en potensiell huggsexa.
Är jag i vatten där hotspotten är många eller där jag inte känner till någon alls så flyttar jag runt som en galning för att finna fisken för dagen
Fast det förstås - än har jag ju bara haft ett hugg så något fel gör jag ju ;)
Flodebanan
2004-09-06, 14:27
Håller med dej helt! Det tror jag inte du gör ngt. fel ! Fiska pelagiskt är inget fiske med huggsexor det kan ta en hel vinter innnan du får ditt hugg, men när det kommer kommer det rejält ! Men pröva vanligt fiske med, 10 klubbarna uppehåller sig lite varstans, men du vill antagligen ha större;) En "kompis" jag känner fick en 11+ på ca1.5 m djup:P
Originally posted by Flymaster
Varför ska man ha massor av spön för? för mej så räcker det att fiska med 1 spö även om det nu skulle vara en trögfiskad sjö,
istället för att slänga i alla mina 9 "ska ha fisk" spön till.
Måste man få fisk jämt?
Tycker nästa som att det kan liknas med idrottens doping, kan man inte prestera mer med 1 spö så tar man till alla spön man har (doping). ;-)
Alla har vi våra egna värderingar och nöjen i våra fiskefängen. Somliga gillar att ta det lugnt och bli nöjd om man ser ett vackert svanpar. I andra änden av vi de adrenalin-stinna, frenetiska storfiskjägarna som äter, sover och skiter 10-kilosgäddor i takt och minut. Är målet aqtt fånga en 20+ lax i östersjön duger inte ett spö till!
Jag skulle gladeligen ta lite doping om jag kunde få landa en gurka över 20+ ;)
Flymaster
2004-09-06, 14:32
Hehehehe ,ville bara röra om lite, nä jag e en dopare åxå,,kör me 4 spön på ismete, men övriga året så är det 1 som gäller,,å mina andra spön e av lite olika varianter, jiggspö,gäddspö,ismetespön,flugspön osv osv,där av 10 spön :D
Kan ju vara lite trött ibland på alla som fiskar med många spön och invarderar bra fiske ställen med massor av spön så inte nån annan kan fiska där också, sen kan jag ju förstå att man vill ha fisk,det vill ju jag med;) , därför tycker jag att dom andra 9 spöna är "ska ha fisk spön" men det är ju inget fel i det igentligen, men det är ju frågan om det är sportfiske ?
, skulle vara kul och se en jägarna plasera ut 10 gevär per man i skogen som är riktade mot var sin snubbeltråd :radd: är det jakt ?
Flodebanan
2004-09-06, 14:36
Okej, vi pratade lite allämnt om ISMETE ;) När man spinnfiskar kan det bli problem med 10 spön:P
Flymaster
2004-09-06, 14:39
Originally posted by specimen.of
Okej, vi pratade lite allämnt om ISMETE ;) När man spinnfiskar kan det bli problem med 10 spön:P
Ja då får man nog kalla in skalman å se vad han har i skalet :buga:
Tänk om man blev en mutant med 20 armar - huva då skulle man spinna sina 10 beten ;)
Anledningen till varför man finner så många storgäddor på ismetet är bl.a för att det är en perfekt metod för stora gäddor. Vinter innebär feta gäddor, uppgödda under hösten och en bit in på rombildningen. Man fiskar i vatten utan att vara förpassad till båt osv. Många jungfruliga vatten öppnas.
Sedan kan jag hålla med många att det ofta allmänt fiskas med lite väl många spön. Men det är inget som är signifiknat med ismete. Har suttit i sm å karpvatten där det rymts 12 spön i en liten vik. linor kors och kvärs. Vill tro att detta skrämmer karpen mer än vad det hjälper. När karpen simmar mot linorna skräms den från platsen.
Off-topic varning på mig nu ;)
Frågan kan nog stötas och blötas i det oändliga. För Danne är det nog bara en tidsfråga innan det smäller på en sugga. Du fiskar ju i vatten där det finns rejäla bestar, och jag vet folk som lyckats väldigt bra från isen där.
Var och en ska naturligtvis fiska efter eget huvud och eget samvete så länge det är inom reglerna för det området. Men själv värderar jag mina spinnfiskade gäddor högre än både mina trollade och metade/ismetade. Tjusningen med ismete är just att det är så pass effektivt och att det är enklare att få stora gäddor. Så har det varit åtminstonde för mig.
Paragraf 12 brukar funka, dvs sunt förnuft. Jag håller med dig Lucius att fiskar värderas olika beroende på fångstsätt. Jag har tyvärr ingen riktigt stor spinngädda ännu, men skulle defintivt värdera den grymt högt den dagen. Den fisk jag själv värderar högst återfinner jag först på tredje plats i pb-listan.
Blir nyfiken när du nämner att du känner till lyckade ispass från fryken. Har verkligen själv blivit lottlös. Känner du till något kring fångsterna?
Danne> Släng in en blänkare på SGK´s forum! Där finns det åtminstonde en som har koll på ismetet där. Och enligt vad jag minns så är det pelagiskt man ska jaga grisgäddorna där, även vintertid.