Visa fullständig version : Påspinning av flätlina!
Hejsan som rubriken lyder så undrar jag över tips på hur man på ett smidigt sätt kan spinna på flätlina på en haspelrulle. Någon som har någon bra ide att dela med sig av?
Cannonball
2012-01-29, 14:14
Dra linan bara genom öglan närmast rullen, stick en penna genom den nya spolen med lina, håll fast den med fötterna mot golvet/mattan, veva!
jerklimpan
2012-01-29, 14:15
Den ska hasplas av bästa är väll om man är 2 pers . Annars kan den ligga på golvet också . Grunda med nylon å tänk på att flätlina fyller mycket mer på spolen .
Power pro är rätt dålig på haspelrulle bättre med fireline.
/Fredrik
Den ska hasplas av bästa är väll om man är 2 pers . Annars kan den ligga på golvet också . Grunda med nylon å tänk på att flätlina fyller mycket mer på spolen .
Power pro är rätt dålig på haspelrulle bättre med fireline.
/Fredrik
Utan att kritisera dig Fredrik.
Jag ber dig bortse från detta meddelande då du själv är den enda som kan sätta betyget för vad du gillar för lina. (det kan ta många år) jag föredrar tex power pro. Jag ber dig också att bortse från att bara lägga spoolen på golvet och veva in. Som cannonball skriver, pennan genom hålet och håll i pennan med tårna (som en liten apa) ;).
Skilnaden på dessa två utföranden är att om bara låter spoolen ligga på golvet så tvinnar sig linan vilket i framtiden kommer skapa irritation. Det andra sättet ÄR det korrekta sättet att veva på linan. Men gör som Fredrik skriver gällande nylon. Grunda med typ 20-30 meter nylon, och då lindar du på ganska hårda varv. Varför man gör detta är för att nylonet "kniper" om spolen vilket en stum flätlina inte har som egenskap eftersom den är stum. Om du bara vevar på flätlinan så har den en tendens att snurra på spoolen. Detta är jättesvårt att förklara och måste nästan upplevas. Sök på blodknuten och skarva linorna samman, men öva knuten innan du genomför den.
Mvh,
Mattias
Har nyligen införskaffat mig en power pro lina. Detta efter många års användande av fire line. Tänkte i alla fall ge den en chans i sommar, då priset var en avgörande faktor. Har läst att många använder sig av tejp istället för nylon lina. Några reflektioner över detta? Hur ska spolen vara vinklad när man "sitter som en liten apa"? :)
-Pennan i båda fötterna och horisontellt, eller vertikalt?
Förlåt, jag missade en detalj som cannonball också skrev. Dra genom linan i första (den största) öglan. Sen kan du ha spöet i vilken vinkel som helst.
Jag har använt tejp vid ett par tillfällen också. Visst, det funkar men jag tycker inte att det känns pålitligt om man skulle få på något hiskeligt stort....
Cannonball
2012-01-29, 15:31
När jag tejpar så brukar jag använda den lilla tejpbiten som brukar sitta på spolen med ny lina, det brukar vara någon form av kraftigare vävtejp, silvertejp går också bra.
Men oftast spolar jag på några varv nylonlina, det räcker faktiskt med en meter om man inte behöver fylla spolen när man t.e.x använder tunn lina på en spole med kapacitet för många meter.
Personligen så gillar inte jag heller fireline.
Cannonball
2012-01-29, 15:49
En liten Illustration...
http://i1119.photobucket.com/albums/k633/joecannonballlewis/Illustrationspolaplina.jpg
diedose: du har fel, jerklimpan har rätt.
På en haspelrulle ska linan haspla av linrullen när man spolar på lina, inte lindas av. Sen ska man tänka på att linan blir lindad på rullen åt samma håll som den låg på den köpta linrullen. Om den istället lindas av vilket händer om man trär en penna genom och låter den snurra så kommer linan bli tvinnad, på en multirulle är detta dock rätt men inte på haspel. Det märkt dock inte mycket om en flätlina blir tvinnad, värre med nylon.
Gör inte som jag!
Linan genom första ringen, penna genom hålet i spolen och fötterna som satte press. perfekt tänkte jag och veva utav h-vete. Linan fylldes snabbt och fint på rullen och all verkade bra. NEEEEEJ två fina snitt i nya mattan :(
roach master
2012-01-29, 16:24
En liten Illustration...
http://i1119.photobucket.com/albums/k633/joecannonballlewis/Illustrationspolaplina.jpg
Haha, det fulaste jag sett i Paint någonsin tror jag (särskillt tågreppet!), men man fattar ju vinken. :)
Cannonball
2012-01-29, 16:29
Hehe, nja datorer är ju inte min starkaste sida... Tror jag inte, om det är det så är jag nog inte bra på någonting!:sun:
Haha bilden var ju kanon! Har redan spolat på en lina och det gick jättebra.
Använde första spöringen som ni tipsade om vilket gjorde att linan spändes.
Tack för hjälpen :)
Robban_Öre
2012-01-29, 16:36
diedose: du har fel, jerklimpan har rätt.
På en haspelrulle ska linan haspla av linrullen när man spolar på lina, inte lindas av. Sen ska man tänka på att linan blir lindad på rullen åt samma håll som den låg på den köpta linrullen. Om den istället lindas av vilket händer om man trär en penna genom och låter den snurra så kommer linan bli tvinnad, på en multirulle är detta dock rätt men inte på haspel. Det märkt dock inte mycket om en flätlina blir tvinnad, värre med nylon.
Jag antar att du menar som i filmklippet här?
Jag har kört apan, och denna. Har inte tänkt på det, men linan kanske blir mindre tvinnad om man gör som man "ska"
http://www.youtube.com/watch?v=kwGSTZ-c4Rc&feature=fvwrel
Jag har då aldrig haft problem när jag gjort på det viset jag förklat, däremot tvärt om....
En liten Illustration...
Fantastisk bild föresten! Nästan så man funderar på att göra en gaddning ;)
jorgen.mansson
2012-01-29, 17:03
Jag har råkat ut för en grej med hala flätlinor, om jag håller linan med handen för att spänna den vid på-spolning och håller nära rullen bygger linan på mitten, några gånger har den byggt så pass att när det varit lagom vid gavlarna att jag inte fått ut spolen genom stativet, lösningen är att hålla längre upp på spöet helst före sista spö-ringen då slipper jag för det mesta problemet.(Multi-Rullar)
Jag gör typ som Cannonball säger fast brukar be sambon hålla i spolen, sen så spänner jag ofta linan med handen precis vid största spö ringen å sen vevar jag. tycker man får bättre tryck när man spänner det lilla extra med handen så man slipper skatbon pga att linan är för löst spänd.
Cannonball
2012-01-29, 17:22
Jag spänner genom att trycka ner spolen (ibland får jag rejäl kramp i tårna) mot mattan (gammal, dålig) i mitt fiskerum, då slipper man symptomen som Jörgen Månsson beskriver på multirullar.
Jerklimpan har rätt i hur linan ska lämna spolen. Jag brukar bara lägga spolen i sängen där den inte flyger omkring så j*vligt, dra den genom en spöring eller två, hålla ordentligt tryck med tumme och pekfinger och veva som en tok.
Jag spänner genom att trycka ner spolen (ibland får jag rejäl kramp i tårna) mot mattan (gammal, dålig) i mitt fiskerum, då slipper man symptomen som Jörgen Månsson beskriver på multirullar.
Hm ja det är ju en bra ide om man är själv. Annars så är det ju lätt att släppa ut linan efter båten ( om han har tillgång till båt dvs) för att efterspänna linan.
Cannonball
2012-01-29, 17:28
Hm ja det är ju en bra ide om man är själv. Annars så är det ju lätt att släppa ut linan efter båten ( om han har tillgång till båt dvs) för att efterspänna linan.
Jo, det går självklart också bra, men jag föredrar att spänna den ordentligt från början.
Jo, det går självklart också bra, men jag föredrar att spänna den ordentligt från början.
Absolut tror jag att det är bäst, brukar själv aldrig lyckas så jätte bra med att spänna innan så brukar bli en betes bogsering innan första kastet på första turen.
Sen så blir det väl en omspänning ibland då linan har en tendens att bli lite slapp efter all slacklina man vevar in.
Jag antar att du menar som i filmklippet här?
Jag har kört apan, och denna. Har inte tänkt på det, men linan kanske blir mindre tvinnad om man gör som man "ska"
http://www.youtube.com/watch?v=kwGSTZ-c4Rc&feature=fvwrel
Exakt så ja. Jag tror inte att det märks så tydligt med en flätlina då dom är väldigt smidiga men tvinnad blir den garanterat om man inte gör sådär, även om det inte märks.
Jag har då aldrig haft problem när jag gjort på det viset jag förklat, däremot tvärt om....
om du får problem med "rätt" metod så är det för att du har gjort den fel. Det är viktigt att linan åker av linrullen åt rätt håll, som i videon som Robban_Öre länkade till, annars blir det väldigt tvinnat.
Anyway, TS frågade ju efter ett smidigt sätt och "rätt" sätt tycker jag är smidigare än att böka med pennor och spänna mellan fötterna osv. Det är betydligt lättare att bara lägga den på marken och veva. Vill man få det spänt så kan man klämma en handduk runt linan.
Exakt så ja. Jag tror inte att det märks så tydligt med en flätlina då dom är väldigt smidiga men tvinnad blir den garanterat om man inte gör sådär, även om det inte märks.
om du får problem med "rätt" metod så är det för att du har gjort den fel. Det är viktigt att linan åker av linrullen åt rätt håll, som i videon som Robban_Öre länkade till, annars blir det väldigt tvinnat.
Anyway, TS frågade ju efter ett smidigt sätt och "rätt" sätt tycker jag är smidigare än att böka med pennor och spänna mellan fötterna osv. Det är betydligt lättare att bara lägga den på marken och veva. Vill man få det spänt så kan man klämma en handduk runt linan.
Värt att notera är att handduken ofta då blir grön där linan löper:)
Kviete floppen
2012-01-29, 17:58
En sån här kanske funkar http://www.tradera.com/linhallare-for-paspolning-lina-haspel-och-spinn-auktion_340890_147766758
Jag får väl erkänna mitt nederlag då :P
Tack för alla svar!
Mycket intressanta tips och synpunkter från alla! :)
Eftersom mycket handlar om att inte tvinna linan så har jag en fråga, om man får linan tvinnad vid påspolning hur får man den otvinnad igen?
Det borde väl bli lite bättre om du drar ett runt bete som kan rotera i vattnet (ej spinnare) och släpper efter båten å spänner om linan?
Intressant detta:)
Edit: vet att man med haspel kan köra med små skeddrag för att tvinna upp linan lite efter att man kört mycket spinnare.
Jag brukar köra ut linan efter båten utan nånting på alls. Det har funkar fint för mig när linan blir för otrevlig.
Cannonball
2012-01-30, 20:01
Eftersom mycket handlar om att inte tvinna linan så har jag en fråga, om man får linan tvinnad vid påspolning hur får man den otvinnad igen?
Det borde väl bli lite bättre om du drar ett runt bete som kan rotera i vattnet (ej spinnare) och släpper efter båten å spänner om linan?
Intressant detta:)
Edit: vet att man med haspel kan köra med små skeddrag för att tvinna upp linan lite efter att man kört mycket spinnare.
När du kastar med spinnare är det bra att sätta en klisterlapp på linan, se illustration!
Det eliminerar helt lintvinning.
37740
När du kastar med spinnare är det bra att sätta en klisterlapp på linan, se illustration!
Det eliminerar helt lintvinning.
37740
Ja har sett liknande färdiga "lekanden" som heter typ "no kink swivel" tyckte inte det funkade nå vidare:S (på haspeln)
Har jag gjort något fel då eller xD
Frågan är ju mer om man byter lina och den tvinnar sig vid påspolning:)
Cannonball
2012-01-30, 20:31
Ja har sett liknande färdiga "lekanden" som heter typ "no kink swivel" tyckte inte det funkade nå vidare:S (på haspeln)
Har jag gjort något fel då eller xD
Frågan är ju mer om man byter lina och den tvinnar sig vid påspolning:)
Jo, jag vet att det redan finns små plastbitar att sätta på linan, men detta kostar ... ingenting! Alla har det hemma och DET FUNGERAR TILL 100%.testa, jag lovar!:cool2:
snusdennis
2012-01-31, 22:43
Jag brukar göra som så att jag spolar på linan på en gammal haspel.. Och utnyttjar slirbromsen på den när jag spolar på min bruksrulle.. På så vis så blir linan spänd och man får inge trassel i kasten.