Visa fullständig version : Israpport runt Tingsryd?
Hej,
Tänkte gå ut på sjön nu till helgen och pimpla lite.
Det jag undrar är om det är någon som varit ute på sjöarna här i länet och som kan säga något om hur tjocka isarna är? Det kanske är någon som varit ute på sjöarna runt Tingsryd?
Esox.lucius
2012-02-01, 19:14
Jag var ute på växjösjön nu denna helgen som var och då var den runt 10cm i ena änden av sjön men så har det juh varit kallt nu i veckan så själv tror jag att isen är rätt fin där nere nu till helgen om det inte ligger mket snö på isen såklart. Sen beror det mket på vilket vatten du är ute som på tex tiken har jag hört att det tar mket längre tid för att frysa än andra sjöar runt omrking.
Mvh Axel
Okej.
Jo Tiken är ju väldigt lurig. Mycket drag. Men jag hade mest funderingar på att ge mig ut på Ygden. Man får väl ta det lugnt bara så ska det nog inte vara någon fara :) Ska ju bli kallt nu till helgen också.
Esox.lucius
2012-02-01, 20:26
Tror heller inte att det är ngn fara där en kompis var ute på isen förförra helgen och då var det 3-4cm men ygden är en liten sjö så det är nog ingen fara men har för mig att det går ett drag igenom nästan hela sjön men är inte riktigt säker.
Undrar med bara var i ygden du fiskar om du vill berätta?har nämligen sommar stuga där
Den är ju inte så djup annars heller. hehe
Jag ska säga dig att det blir nästan första gången för min del. Har alltid hållt till på Tiken innan och haft min båt där, men efter detta året har jag insett att Tiken är en helt död sjö. Så inför denna säsongen ska jag lägga båten i Ygden.
Jag kommer ge mig ut i mitten av sjön är tanken. Där det är en del småöar.
Har du fiskat något i den och kanske vill dela med dig av tips?
Esox.lucius
2012-02-01, 21:44
Jo själv tycker jag inte att det är ngn jättebra sjö precis men när jag fiskar så brukar jag alltid köra i mitten av sjön vid alla stenarna där så går en djupkant så finns det lite andra djupkanter i närheten till där oxå. Kan leta upp ngn karta och markera lite djupkanter och djup om du vill:D
Ja tack gärna. Det hade varit guld värt! Har ju ekolod, men jobbigt att utforska allt själv...
Esox.lucius
2012-02-02, 16:18
37785
finns även en till djuphåla vid en ö precis ovanför som inte kom med på bilden.
Men personligen så tycker jag itne att ygden är den bästa sjön att fiska i men har dock itne testat så mket isfiske där:D
Skriv sen gärna om vad du har fått
Skitfiske på dej:D
Esox.lucius
2012-02-02, 16:20
kke inte den snyggaste bilden men tror jag skrivit ut djupen ganska bra:D
Jag tackar för bilden :) Den kommer hjälpa mig.
Nu till helgen blir det bara pimpel eftersom det ska bli så kallt. Får se framöver sen om man kan testa på lite angel.
Vad jag har hört ska Ygden vara ganska bra för gäddfiske, det ska även vara bra med abborre i den. Jag och min kompis kommer främst prova jerkfiske och spinnfiske med tailbeten efter gädda. Sen lär det väl bli lite fiske efter abborre med under sommaren :)
Har du tips på andra sjöar här runt Tingsryd som du anser bättre?
Esox.lucius
2012-02-02, 19:16
Har fiskat mest i ygden eftersom har sommarstuga men har hört att exempel fiskestadsjön har hyfsade gäddor om man jämför med ygden. Jag tycker inte att det är något bra gäddfiske där alls men kan vara jag som inte hitttat ngt bra ställe än men ygden var mycket bättre för ngra år sedan men har nu märkt att det börjar sakta komma tillbaka lite fisk(betesfisk). Inte hört så mket om abborrefisket där faktiskt men största jag vet har blivit fångad där är på ungefär 1.4 men det var ett tag sen, men tappade en förförra sommaren som låg runt 1.5.