handdator

Visa fullständig version : Vadare?

Daaz
2003-01-12, 16:55
Hej hopp allesammans...
skulle vilja ha tips på ett par bra vadare.. rimligt pris osv
tack på förhand :)

kråkan
2003-01-12, 17:29
Vill du ha neopren lr andasvadare ?
Neopren är bra när det är kallt i vattnet.
Andas är bra sommartid blir ingen kondens i dom..

lägg ut pris du kan tänka dig å lägga så ska jag se vad jag kan hitta.
Andas är mycket dyrare än neopren,men överlägset mycket bättre än neopren iaf sommartid.

kråkan
2003-01-12, 17:32
Det bästa är om du provar i nån butik.
Jag beställde ett par neoprenare på nätet dom var för trånga i fötterna så jag inte ens kunnde ha dem.
Så gå till nån butik å prova,klart bäst..
Sen när du vet va du vill ha å storlek så kan du kolla på nätet för bästa pris.

Lycka till.

Daaz
2003-01-12, 17:43
tack för tipsen..
jag är just kluven där.. mellan neopren lr andare..
antar att jag kommer använda dom både i kyla och värme.
storlek hade ja precis som du sa tänk göra..
bor ju nära Olssonsfiske så ja kan ju klia dit och prova ett par..
sen jämföra priser på nätet..

yoxler
2003-01-12, 21:10
Jag köpte nyss ett par Pool12 neoprenvadare. Verkar superbra.

Det bästa rådet jag kan ge dig är att du måste prova dom. Jag har egentligen storlek 44/45 i skor men i dessa vadare skulle jag ha 42/43. Hade jag nu köpt 44/45 så hade jag fått lämna tillbaka dom o skicka efter nya.

kråkan
2003-01-12, 21:38
Men sommartid äre andasvadare som gäller.
Jag böt från neopren till andas i sommras.
Grymt skönt å kunna kliva ur vadarna å vara torr,det gör du knappast med ett par neopren på sommarn..tyvärr.
Men jag tycker man ska ha bägge sorterna.
Neopren vintertid å andas sommartid.
På hösten å våren får man ju känna efter vilka som känns bäst..

Daaz
2003-01-12, 23:37
bästa vore och ha ett par av varje assåå..
aaaj aj aj..
neopren nu på våren först då iallafall..
annars blir ja väl halshuggen av fröken här hemma
:nej:

Uffe_2
2003-01-13, 11:18
...men dem har jag bara använt på vintern och jag måste säga att när man står i vattnet i 4 st byxor och j***a massa tröjor + neoprenvadarna så fryser man endå så in i h-vette att man tycker att de skulle börja tillverka dubbla neoprenvadare...:appl: :appl: :appl:
jag har ett par Seahawk-vadare men jag vet inte om alla är så tunna eller om det finns sånna som är tjockare...

Skulle gära ha ett par änu tjockare än neopren men så är det väll för att jag bara använder mina i januari-februari...

yoxler
2003-01-13, 11:50
Originally posted by Uffe_2
...men dem har jag bara använt på vintern och jag måste säga att när man står i vattnet i 4 st byxor och j***a massa tröjor + neoprenvadarna så fryser man endå så in i h-vette

Det låter lite skumt. Jag har ännu inte testat mina neoprenvadare men jag var ute med en polarei december o han vadade omkring med endast långkalsonger under och han frös inte.

Uffe_2
2003-01-13, 11:54
Originally posted by yoxler

Det låter lite skumt. Jag har ännu inte testat mina neoprenvadare men jag var ute med en polarei december o han vadade omkring med endast långkalsonger under och han frös inte.

Det är säkert jag som har blivit blåst, i själva verket är det säkert inte neoprenvadare över huvud taget :skaka: men det var väll under ganska extrema förhållanden den 2:a januari med många minusgrader och nordlig vind som gjorde att det kändes som om det var -35...

POi
2003-01-14, 13:21
Wittlock har en kompromiss i sitt sortiment:
http://www.wittlock.se/utrustning/html/ventil_neoprene_.html

Sen finns faktiskt nylonvadare som är billiga och tunna ... andas kanske inte lika bra men är inte lika tjocka som neoprene.

Yoxler: då var det rätt varmt i vattnet fortfarande. Nu krymper nog snorren ännu mer av kylan :) Gäller att ha ett bra underställ och se till så fanskapen inte läcker vatten.

Uffe_2
2003-01-17, 12:51
Sen där vi var och fiskade fanns det ett litet annat problem...

Utanför udden där vi stod går finlandsfärjorna förbi så det blev ju lite panik när de kom, man fick verkligen kämpa för att ta sig upp på land innan vågorna kom om man inte ville bli nerdragen under vattnet :oj:

Men jag ska ut dit på söndag tror jag och då får vi se vad vadarna tål ;)