handdator

Visa fullständig version : ismopuppan

Deepbay
2004-08-27, 22:56
läste om en ny fluga som ska va bra för öring o harr ,
nån som provat den??

Kurre
2004-08-27, 22:59
ny och ny den har väl funnits ett tag.. har hört mycke bra om den men har själv aldrig testat den. Men nästa sommar! :)

BeBest
2004-08-28, 00:05
Brukar finnas såna till salu på Tradera men även andra ställen. Annars är det bara att kreta till en bit balsa, limma på och måla.

yoxler
2004-08-30, 10:19
Har gjort några sådana själv men bara testat en gång.. i en å som var helt död, inget annat fungerade heller.

Men kolla på edgeflyfishing.com/forum där hittar du nog lite mer om denna puppan. Upphovsmannen hänger där ibland. Och det är många som tycker denna flugan är kanon!

Pred_Ce
2004-09-01, 01:16
Originally posted by Deepbay
nån som provat den?? Ismo Hyvärinen som upphovsmakaren heter började utväckla flugan för 15-20 år sedan så den är inte direkt ny. Fungerar bra i sitt orginalutförande men bilden som du visar är en dålig kopia. På denna kopia sitter kroken ofta snett och benen har en tendens att gå av. Jag provade att beställa 5 st av dessa för att de var så billiga men det var bara skräp. Orginalet brukar kosta 30-40 kronor.

Deepbay
2004-09-01, 07:35
tack för svaren jag ska nog prova den

linu_z
2004-09-01, 07:40
ismo gör själv inga och säljer längre dock kan du ringa till 0738211404 han gör riktigtfina ismopuppor ... HAr du tur kan du kanske få köpa loss några. Och dom är identiska orginalet färgmässigt och form det enda som skiljer är att han har krok med störregap vilket inte är fel på dessa balsaflugor.

Bee
2005-01-10, 18:33
Kolla in på www.edgeflyfishing.com i deras forum finns Ismo. Finns en hel del trådar om just den flugan och hur den ska och inte ska bindas/fiskas. Har för mig att det t o m finns en länk till en tillverknings beskrivning.

Firefly
2005-01-15, 16:28
Här finns bindbeskrivning på puppan...

http://www.bigsalmon.se/ismo/

Salvenius
2005-01-15, 20:43
Enligt artikeln nedan så var ismopuppan den allra effektivast flugan av alla som testades under två veckors fiske på norska Finnmarksvidda. "Rätt fiskad i fel händer är den effektivare än rotenon och kan ödelägga hela Finnmarksvidda". Verkar onekligen lovande....

http://www.fishingnorth.com/artikel2.htm

V-gubben
2005-01-19, 09:22
Tänk på att Ismopuppan egentligen INTE är en vanlig fluga utan det är en trä-wobbler!

Blip
2005-03-28, 22:11
Vad är benen för material? Man missar den biten på bindbeskrivningen.

cobol
2005-03-29, 10:23
Benen är borst från en sopborste tror jag om jag inte minns helt fel.

/cobol

yoxler
2005-03-29, 11:02
jag har kört med sopborste.. fungerar finfint!

Blip
2005-03-30, 19:59
Tackar. Bara att börja bind... slipa då. Såna där måste jag ha med till gimån.

Blip
2005-04-03, 10:02
Är det någon som har färgkoder till puppan? Ja, jag kan gissa och köra på det som verkar ok. Men har någon färgkoderna så blir livet mycket lättare när man ändå står i hobbyaffären.

Sg
2006-09-18, 15:07
nån som provat den??

Ni som inte har prövat flugan bör göra det. Den är helt sjukt grym. Sen jag fick ett par av ismo och sen började göra dom själv, så fiskar jag nästan bara uteslutande med ismopuppan på harr/öring.

Linu_z ger du ut mitt telenummer :P ?

tobbeB
2007-07-10, 12:56
Kan säga att den fungerar riktigt bra på Harr. Men den har väl funnits ett tag. Säljs på fiske affären mitt i östersund. Även Ms flugor säljer den har jag för mig.

väl värd att testa.

Sg
2007-07-10, 13:59
Se bara upp för alla kopior. En del ser bra ut, andra ser ut som skit. Ska man ge den en chans, ska man ge vettiga varianter en chans. Annars finns risken att man fiskar med en skit-puppa och inte får något. Och efter dess tror att flugan är skit, när den i själva verket är magiskt bra.

Sportfiskekärlek
2008-06-03, 19:27
Det är min kompis..Ismo Hyvärinen som är upphovsman till flugan. :-)

fearnofish
2008-06-11, 11:32
http://www.fiskelust.se/flugbindning/monster/puppflugor/torrt/ismopuppa/ismopuppa.shtml

damien
2008-06-13, 12:02
Brukar finnas såna till salu på Tradera men även andra ställen. Annars är det bara att kreta till en bit balsa, limma på och måla.

Använder du samma teknik när du binder andra flugor?

Ztellan
2008-07-26, 17:29
Ja kör rundstavar i olika måt typ4-5mm breda sen fillar jag till kroppen som jag vill ha den lägger i blöt eftersom jag ej målar me epoxyfärger torkar dom skär en skåra limar kroken med epoxylimm måla, lacka klar// använder samma typ av kropp på getingarna som ismopuppan funkar utmärkt. bara säga till om ni vill beställa några har ett gäng mkt bra färgkombinationer som funkar bra både i svenska som norska harr/öring vatten :)

chrolo
2008-09-24, 21:21
jag använder ismopuppan mycket till mitt harrfiske! denna flugan är en riktig killer och slår i många lägen många andra annars säkra kort! jag binder mina egna ismopuppor och de har visat sig lika givande som orginalet iaf för mitt fiske! jag har gjort en steg för stegbeskrivning som finns i denna länk!

http://sportfiskeforum.se/viewtopic.php?t=14411&postdays=0&postorder=asc&highlight=ismopuppan&start=15

jag brukar även variera kroppsfläcken på bakkroppen! till oliv och för fisket i hårkan även rosa!