Resultat 1 till 10 av 15
-
2012-04-13, 07:15 #1
Wesslén Ärmittnamn
Tröttmössa
Fotoalbum: Länk här
Upplagda PB:n: Länk här
Placering i ligan: Länk här
Rekord: Gädda 13,2
- Reg.datum
- Jun 2010
- Gilla
- 432
- Gillad 372 gånger i 188 inlägg
Info gällande fredade vikar på östkusten
Hej!
Jag har sökt med ljus och lykta över internet efter information kring de fredade vikarna på östkusten men lyckas inte hitta någonting!
Det enda jag hittar är information från länsstyrelsen:
http://www.lansstyrelsen.se/stockhol...guide-2008.pdf
http://www.lansstyrelsen.se/stockhol...gsomraden.aspx
Här är en översiktskarta:
http://www.lansstyrelsen.se/stockhol...kholms-lan.pdf
Men jag har fått för mig att det finns flera fredade vikar. Dessutom har jag sett gula skyltar på land som uppmanar om fiskeförbud. Jag vill bara göra rätt. Någon har ju tänkt till (hoppas jag)!?
Mailade sportfiskarna, men de har inte ens behagat att svara =(
Om man kunde samla info gällande fredningsområden för gäddfiske i denna tråd så kunde den kanske klistras som viktig?
-
2012-04-13, 09:36 #2
Du kanske ska börja med att formulera en ordentlig fråga?
De platser som står på Länsstyrelsens hemsida stämmer, datum för förbud är från 1 april till 15 juni gällande gäddvikarna.
-
2012-04-13, 16:04 #3
Wesslén Ärmittnamn
Tröttmössa
Rekord: Gädda 13,2
- Reg.datum
- Jun 2010
- Gilla
- 432
- Gillad 372 gånger i 188 inlägg
Här VET jag att det är helt fredat för fiske med en massa böter om man blir påkommen.
http://kartor.eniro.se/m/9gjOy
Men de pyttesmå skyltarna i A4-format som sitter längst stranden är ju mer än lätta att missa.
-
2012-04-13, 17:18 #4
Aktiv annonsör
Registered User
- Reg.datum
- Jan 2005
- Gilla
- 190
- Gillad 810 gånger i 326 inlägg
Hej Totte Luring;
Ettr stort Grattis till 13,2 kilo och 120 cm långa Rekordgäddan!
Vill du själv informera dig om vilka 19 Fredningsområden för Gädda, Abborre, Gös m.m. i Stockholms skärgård som har fiskeförbud i vissa lekvikar 1/4 - 15/6 kan du kontakta Länsfiskekonsulent Henrik C. Andersson, Tel. 08-785 40 55, E-post: henrik.c.andersson@lansstyrelsen.se. På Gålö i Lännåkersviken på Blista Fjärd är det fiskeförbud året runt (Något för medlemmarna i SGK Svenska tjuvfiskeklubben att notera före nästa klubbtävling). Samtidigt kan du passa på och begära information om vilka 15 bäckar och åar som utgör Fredningsområden för Havsöring under perioden 15/9 - 31/12.
Go for the next Big One!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm
-
2012-04-13, 20:11 #5
-
2012-04-13, 22:26 #6Team: Mojoboats.se
Tobias Fränstam
Registered User
Rekord: Gädda 16,4 Karp 11,6 Lax 10,4 K-Röding 8,0 Gös 5,6 HÖ 5,1 Multe 4,0 Lake 3,5 Ruda 2,15 Abborre 1,85
- Reg.datum
- Apr 2003
- Gilla
- 46
- Gillad 176 gånger i 60 inlägg
Du hittar alla fredningsområden inom det fria handredskapsfisket på respektive Länsstyrelses websida.
/SportfiskarnaDu är väl medlem i Sportfiskarna?
Som medlem stödjer du arbetet med Sportfiskarnas främsta mål: ett bra fiske i friska och rena vatten med friska fiskbestånd.
Setting new standards, www.mojoboats.se
-
2012-04-14, 11:33 #7Team: Mojoboats.se
Tobias Fränstam
Registered User
Rekord: Gädda 16,4 Karp 11,6 Lax 10,4 K-Röding 8,0 Gös 5,6 HÖ 5,1 Multe 4,0 Lake 3,5 Ruda 2,15 Abborre 1,85
- Reg.datum
- Apr 2003
- Gilla
- 46
Du är väl medlem i Sportfiskarna?
Som medlem stödjer du arbetet med Sportfiskarnas främsta mål: ett bra fiske i friska och rena vatten med friska fiskbestånd.
-
2012-04-20, 17:40 #8Team: Mojoboats.se
Tobias Fränstam
Registered User
- Reg.datum
- Apr 2003
- Gilla
- 46
Hallå allihopa.
All aktuell information om vart man får fiska inom det fria handredskapsfisket på Länsstyrelsens websida (se exempel för Stockholm):
http://www.lansstyrelsen.se/STOCKHOL...gsomraden.aspx
På denna länk finns det kartor och information om vilka områden som är fredade och under vilka tider på året.
Det kan även finnas fredningar som kan finnas i föreskrifter för naturreservat eller natura2000-områden. Även dessa fredningar brukar tas upp under fredningsområdesfliken hos Länsstyrelsen, ett bra sådant exempel är från Länsstyrelsen i Kalmar där du kan se att man fredat fisket helt i vissa naturreservat och vid ett kärnkraftverk (vattendom).
http://www.lansstyrelsen.se/KALMAR/S...ages/fred.aspx
Utöver dessa bestämmelser som reglerar fisket kan det finnas lokala bestämmelser som förbjuder båttrafik eller vistelse (typ fågelskydd, reservat) användning av motor (reservat) och dylikt. För att få reda på dessa kan man läsa föreskrifterna för de reservat eller skydd man befinner sig inom. Även all denna information finns på Länsstyrelsens websida.
Sist men inte minst så är det viktigt att komma ihåg att det är den som fiskar som är skyldig att vara upplyst med reglerna. Men använder du dig av Länsstyrelsens websida så skall all information finnas där så det bör inte vara några konstigheter med att man missar några detaljer!
Jag har även fått en fråga om Sportfiskarnas fiskevårdsarbete mest är inriktat på lax vilket jag tänkte svara på
Jag kan glatt meddela att Sportfiskarna absolut inte bara fiskevårdar för laxen! För tillfället skulle jag tro att av Sportfiskarnas 28 heltidsanställda så har vi en person som arbetar större delen av sin tid med laxfrågor i Norrbotten medan vi har ungefär fem heltidstjänster som bara fokuserar på rovfisk som gädda och abborre på Ostkusten. Inom ramen för Rovfiskarbetet sker mängder av olika saker som återskapandet av lek och uppväxtområden för kustfiskar (så kallade "gäddfabriker, alltså våtmarker), kunskapsframtagning (som att ta fram nya fiskevårdsmetoder och öka kunskapen kring våra populäraste sportfiskar), kunskapsspridning (skapandet av seminarier, böcker, artiklar, radio, tv och mycket mer).
Rovfiskverksamheten startade med att gäddvåtmarken i Snäckstavik (Grödinge, Mörkö) anlades 2010 och har sedan vuxit till att vi genomför operativa insatser i Smålands-, Östergötlands-, Södermanlands-, Stockholms-, Upplands-, Gästriklands- och Gotlandslän. Vi har helt enkelt all fokus på att försöka få tillbaks abborre, gädda och andra kustfiskar som förr var så vanliga!
Läs gärna på www.sportfiskarna.se/rovfisk för att se vad vi arbetar med för stunden! Förra helgen hade vi gäddleksspaning i Snäckstavik, söndagen den 13 maj kör vi en liknande träff men visar hur leken gick med att fånga upp gäddyngel i "gäddfabriken" och prata mer ingående om gäddans ekologi.
Alla som är intresserade får jättegärna komma på denna dag! Ifall ni har fullt schema och missar chansen är ni alltid välkomna att följa med oss på Sportfiskarna en dag på jobbet så att vi får visa upp vår viktiga verksamhet.
Är du inte medlem? Bli det idag på www.sportfiskarna.se
Mvh TobiasDu är väl medlem i Sportfiskarna?
-
Följande användare gillar MastaPike för detta inlägg:
Totte (2013-04-23)
-
2012-07-04, 10:52 #9
Registered User
- Reg.datum
- Apr 2006
- Gilla
- 8
- Gillad 6 gånger i 3 inlägg
Jag kan konstigt nog inte hitta någon bra karta ang. fredningen på Blista fjärd / Lännåkersviken. Här är en miniatyrkarta iaf, men jag vet att det fanns / har funnits en bättre karta.. http://www.lansstyrelsen.se/stockhol...rgard-2011.pdf
Märkligt att det ska vara så svårt att hitta info om ett förbud i "förbuds-sverige"
-
2013-04-22, 21:20 #10
Jonny Rodriguez
Registered User
Rekord: Gädda 9,6 kg Abborre 1,2 kg Gös 5,2 kg
- Reg.datum
- Nov 2005
- Ålder
- 37
- Gilla
- 6
- Gillad 43 gånger i 25 inlägg
Väcker tråden lite till liv här med en liten undran om varför länsstyrelsen i de olika länen inte bara kan ta fram en pdfkarta med lite bra upplösning som täcker in varje län där alla olika skydds/fredningsområden är med, skulle väl inte vara så jävla svårt för dom att fixa?
Nu om man ska planera fiske på ett nytt vatten måste man sitta en hel kväll för att först hitta fredningsområden under lekperioden, områden med totalt fiskeförbud som inte står med när man söker på fredningsområden och sen ska man leta upp fågelskyddsområden där man inte får åka med båt vissa perioder samt vissa naturreservat med liknande regler. Så svårt kan det väl inte vara att fixa till en karta med alla regler som påverkar båtfolk/fiskare i respektive län?
-
Följande 3 användare gillar Roddan för detta inlägg:
baljones (2013-04-22), KnudorFnugelfufen (2013-04-23), Totte (2013-04-23)
Liknande ämnen
-
Makrill på östkusten?
Av Numse i forum Våra svenska fiskarSvar: 3Senaste inlägg: 2011-09-18, 21:41 -
Skydda åar, bäckar och vikar!
Av cyrill i forum Region StockholmSvar: 0Senaste inlägg: 2009-11-11, 09:44 -
Info om Toften framförallt info om ramp/ramper
Av Cole i forum Övriga platserSvar: 4Senaste inlägg: 2008-08-25, 13:01 -
östkusten!
Av leo i forum LjugarbänkenSvar: 0Senaste inlägg: 2004-03-21, 17:41 -
Nya Fredade områden i sthlms skärgård
Av Jörgen i forum LjugarbänkenSvar: 3Senaste inlägg: 2004-02-11, 20:14