Resultat 1 till 1 av 1
-
2012-05-23, 03:40 #1
Lars Berglund
Registered User
Fotoalbum: Länk här
Upplagda PB:n: Länk här
Placering i ligan: Länk här
- Reg.datum
- Mar 2007
- Gilla
- 5
- Gillad 4 gånger i 3 inlägg
Svenska gäddklubben: Sillen går till

Är det nåt jag verkligen gillar så är det gäddmete med sill, eller strömming som det heter på mina breddgrader vid Östersjön. Efter leken går gäddorna ut mot grynnorna som sluttar mot djupare vatten. Där står stora strömmingsstim som bara väntar på att bli mat. Festmåltiden är dukad…
För mig är gäddmete något riktigt trevligt, de få gånger jag provat på det. Jag skjuts omedelbart tillbaka i tiden till när jag var barn och metade abborre med röd/vitt bullflöte.
Det är så rofyllt och meditativt att sitta och titta på det stilla flötet, man blir som i trans, omgivningen försvinner, man blir ett med naturen.
Men helt plötsligt väcks man ur sitt tillstånd när flötet försvinner ner under vattenytan. Pulsen stiger, det meditativa tillståndet är som bortblåst. Nu är det allvar…
Men den här gången är det inte en liten abborre som nappat utan en gädda. Och det som ger en extra krydda åt gäddmetet är att du oftast inte vet hur stor gädda som tagit. Är det en 1-kilos eller 10-kilos?
Jag kan verkligen rekommendera den som inte provat, att testa gäddmetet med strömming. En mycket effektiv metod som ger en betydligt högre medelvikt på de fångade gäddorna. Och stridbara är de också! Med bara en liten trekrok i mungipan blir gäddan mycket starkare. Och kör man med ett lite mjukare gäddmetspö så blir drillningen riktigt skön.
Ut och meta nu innan strömmingsstimmen skingras för den här gången…
Felix Rimfrost
www.svenskagaddklubben.com
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Liknande ämnen
-
Svenska gäddklubben: Bra mediaexponering för gäddklubben
Av Mickey_KnoX i forum Företagsbloggar & pressmeddelandenSvar: 2Senaste inlägg: 2012-05-19, 09:22 -
Svenska gäddklubben: Norrland vaknar till
Av Mickey_KnoX i forum Företagsbloggar & pressmeddelandenSvar: 0Senaste inlägg: 2012-05-15, 22:00 -
Svenska gäddklubben: Till och med Glomma
Av Mickey_KnoX i forum Företagsbloggar & pressmeddelandenSvar: 0Senaste inlägg: 2012-04-28, 07:00 -
Svenska gäddklubben: Svenska tjuvfiskeklubben
Av Mickey_KnoX i forum Företagsbloggar & pressmeddelandenSvar: 1Senaste inlägg: 2011-10-30, 12:51 -
Grams Lures: Till Svenska Gäddklubben
Av Gram i forum Företagsbloggar & pressmeddelandenSvar: 0Senaste inlägg: 2011-10-23, 21:13

Svara med citat
Bokmärken