Resultat 21 till 29 av 29
-
2012-07-27, 09:15 #21
Wesslén Ärmittnamn
Tröttmössa
Fotoalbum: Länk här
Upplagda PB:n: Länk här
Placering i ligan: Länk här
Rekord: Gädda 13,2
- Reg.datum
- Jun 2010
- Gilla
- 430
- Gillad 367 gånger i 187 inlägg
Om man får in vattenskidåkning kombinerat med trolling så blir det hela lite mera sport! Eller varför inte trolla med Vindsurfingbräda!
-
Följande användare gillar Totte för detta inlägg:
Exxet (2012-07-27)
-
2012-07-27, 10:37 #22
Anders Eriksson
BUGGAD PROFIL
Sponsrad av: Banken
Rekord: snart
- Reg.datum
- Mar 2010
- Ålder
- 54
- Gilla
- 660
- Gillad 685 gånger i 332 inlägg
Nu börjar vi prata sport

Nils Jonas: visst får du kalla det sport, håller med det är svårt, roligt, krävande mm mm. Men en liten detals först:
Dessa är sportfiske enligt mig, Dom KRÄVER INTE flera spön, men kan bedrivas med flera, Liksom vertikalfiske INTE KRÄVER ekolod mm men kan bedrivas med ett. TROLLING KRÄVER dessa tekniska komponenter.Meta karp med 3-4 spön? Ismete? Bara sportfiske om man kör med ett spö och håller det i handen eller?
Jag ger dig all rätt och all heder, och visst ska jag ha en känga, jag vet att jag går in i getingbot och viftar.
Missunnar inte någon att trolla, Men jag undrar över vad man kallar det bara ?
Anledning till att jag gör det är att "svensson" och "båtfolket" inte har samma positiva och accepterande syn på trollare som på andra fiskare. Det uppstår rel. ofta här i skärgården irritation runt trollare och deras framfart. Sorry, inte MIN ÅSIKT, säger bara vad jag ser och hör. Och tom. lagen säger nämligen:
Detta efterlevs inte och det blir fler och fler anmälningar och åtal mot trollare i skärgården och detta drar smuts över all sportfiske, därför tycker jag sportfisket vinner på att markera en skillnad mellan dessa 2 fiskearter, om inte annat genom namnet. För trollingen är omtvistad, och den diskuteras i många olika forum och dom negativa ordalag som förekommer vore väldigt tråkigt om det drabbade även övrigt fiske. Men risken är att alla åker genom samma kam den dagen.Fiske på enskilt vatten med kastspö efter motordriven båt (s k trollingfiske) har ansetts inte utgöra sådant handredskapsfiske som avses i 20 a § lagen (1950:596) om rätt till fiske.
Av den anledningen så använder jag en enkel definition så att jag enkelt kan förklara för irriterade skärgårdsbor och kustboende att det är skillnad på vanliga spinnfiskare och trollare. Men som alla företeelser så blir gränsdragningen både svår och galen, dragrodd vilken är en fin aktivitet hamnar under samma paragraf i lagen som trollare med dubbla V8 och 20 spön och plöjer som en trålare med 100 m bredd med utriggare genom skärgården. Och du tror att detta INTE gör dom skärgårdsboende IRRITERADE. ? ?
https://lagen.nu/dom/nja/1992s656
Sen ogillar jag trolling bara för att jag är så jä.... kass på det.
Men undrar om ? ? jag brukar ju släpa två efter min kära kajak ibland, Det kan väll inte vara att trolla, eller hur Totte, det måste gå som kajaksport eller liknande
För i princip måste jag har fiskerätt då plötsligt eller ? det fria fisket gäller tydligen inte för detta?
trolla är skitsvårt och drygt, mitt resultat "so far" är noll fiskar
Senast redigerat av Exxet den 2012-07-27 klockan 10:42.
Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
-
2012-07-27, 12:52 #23Team: FK Batong
Jonas Gryth
Registered User
Rekord: Gös 8.2 kg, Gädda 11.1 kg, Abborre 1.35 kg, Insjölax 7.8 kg
- Reg.datum
- Mar 2008
- Gilla
- 6
- Gillad 34 gånger i 17 inlägg
Jag kan tycka att du har fel i att flera spön är en förutsättning för trollingfiske. Om jag släpar ett spö bakom båten kallar jag det lika mycket för trolling som om jag har 8 spön. Det är samma fiske i grunden. Båten driver betet, inte handen & veven. Min definition av trolling är släpfiske. Samma vid mete. 1 spö=mete, 4 spön=mete. Om man flötestrollar med 3 spön metar man, men en båt driver tacklen genom vattnet. Det är en kombination av mete & trolling oavsett om man driver båten med åror eller med elmotor. Andra kan tycka olika, men trolling är en utveckling av dragrodd på precis samma sätt som vertikalfiske är en utveckling av jiggfisket.
Situationen i havet & efter kusterna är mig fullkomligt främmande. Jag lever, bor & fiskar i inlandet. Här sätts reglerna för vad som gäller med fisket inom respektive fiskevårdsområde. Bara att köpa fiskekort & följa de regler som finns. Trolling till havs vet jag inte ett dugg om, har inget större intresse av & lägger mig därför inte i. Men solklart är att det funnits en griskultur inom trollingen. I inlandet har vi haft problem med tävlingar där en massa gubbar trollar gädda med 10 spön, bonkar 1 ton gädda, väger in & slänger på land. Här finns det dock en del folkligt stöd för sån skit. Många fiskerättsägare & styrelsemedlemmar i fiskevårdsområden lever i den enfaldiga tron att elimineringen av stor gädda ska rädda deras utarmade öringbestånd så att de ska få mer ädelfisk i sina nät.
Insjötrollingen har förändrats en del under de år som jag hängt med. De flesta jag möter vid isättningsramperna idag är seriösa sportfiskare som även sysslar med spinn, jerk & mete. Dom kör catch n release i större utsträckning, fiskar inte med fler spön än vad dom kan hålla koll på & har samma inställning till sin trolling som till sitt övriga fiske. De tävlingar som arrangeras blir i större & större utsträckning c&r med mätplanka & engångskamera. Personligen deltar jag inte i några fisketävlingar & har aldrig gjort. Det innebär inte att jag tycker att det är fel i sig, men jag finner det helt meningslöst.
Här uppe förekommer allmänt grisande vid fiskevattnen även när trolling inte är inblandat. Vet inte hur många gånger jag sett duktiga flugfiskare komma upp på land med 60 döda harrar instoppade i vadarstövlarna. Höjden av all dumhet är när dessa kommer fram till en och tycker att man är fan själv för att man har ett UL-haspelset i handen och har varit lite nerströms med en nymf & sänke. Trots att jag kanske dragit lika mycket fisk som dom, men bara bonkat en som jag käkat till lunch, får man sig en föreläsning om gentlemannafiske och rovfiske. Tycker detta kan få vara lite ett exempel på att inställningen till fisket spelar större roll än metoden. Oavsett jag viftar, spinnfiskar, metar eller trollar behåller jag samma inställning till det jag håller på med.Senast redigerat av Nils Jonas den 2012-07-27 klockan 12:55.
-
Följande användare gillar Nils Jonas för detta inlägg:
Robmaster (2012-07-27)
-
2012-07-27, 23:26 #24Team: Z-Hunters
Steve Slättmyr
Registered User
Rekord: Asp 5,18kg, Gös 5,76kg, Insjölax 8,3kg, Insjööring,5,20kg, Lax 12,0kg, Gädda 4,8kg, Regnbåge 1,24kg
- Reg.datum
- Jul 2010
- Gilla
- 23
- Gillad 29 gånger i 18 inlägg
Håller med fullständigt. Trolling är bara namnet på fiskesättet. 1 spö eller 10 spelar ingen roll. I insjöarna är ju spöantalet oftast begränsat i proportion till vattnet och fisken. Problemet i skärgården är väl att det är enskilt vatten bitvis och trollingfiske är inte ok där enligt deras regler, inte konstigare än att man i min hemsjö får ha 2 spön per person. Förstår att man kan bli sur, jag blir sur på folk som tjuvfiskar i allmänhet, känns rätt onödigt. Liksom det känns korkat att bonka allt man får, oavsett om det var på torrfluga eller släpad sked eller wobbler. Det är väldigt liten skillnad på trollare och spinnfiskare, skulle påstå att den faller inom ramen för vad man kan förvänta sig bland människor i allmänhet. Däremot är det skillnad på folk och folk, det finns idioter till allt.
-
2012-07-29, 01:31 #25
Anders Eriksson
BUGGAD PROFIL
- Reg.datum
- Mar 2010
- Ålder
- 54
- Gilla
- 660
Hej igen NILS !
Du missförstod nog mina ord där, jag saJag kan tycka att du har fel i att flera spön är en förutsättning för trollingfiske.
(Läs båt.)dessa tekniska komponenter.
Men du har rätt i det övriga du säger: Men jag vill inte peka ut trollare som värre än andra, Och som du säger grisar och idioter finns överallt inom alla områden. Det är bara det att fiskesättet i sig är mer iögonfallande än andra fiskeformer, i alla fall här i roslags-skärgården. Detta har ju även med att göra att andra fiskeformer är fria utan fiskekort vilket INTE trollingen är, men ingen bryr sig utan trollar glatt vidare. (Jag gör det själv men vafan, efter en kajak borde de ju räknas som sport)
Senaste natten jag åkte hem stog en knäppgök å vifta med ficklampa i en båt utan lanternor när jag kom dånande. Han vill visst att jag skulle köra utanför farleden i kolmörker av då han trollade i densamma. Han lös på sin paravaner som upptog halva farleden, helt utan tanke på sjöfartsreglerna om vem som var väjningsskylldig.
Men jag va snäll och tog en sväng. Som sagt har inget emot dom.Senast redigerat av Exxet den 2012-07-29 klockan 02:04.
Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
-
2012-07-29, 08:56 #26Team: FK Batong
Jonas Gryth
Registered User
- Reg.datum
- Mar 2008
- Gilla
- 6
Att bedriva fiske som man inte har tillstånd för, bryta mot regler, inte betala för det fiskekort som krävs & uppträda allmänt provokativt gynnar knappast trollingen & dess rykte. För min del får kustbevakningen gärna konfiskera både skattesmitarbåten & dom 30 spöna
Har som jag sa ingen pejl på situationen efter kusten, men baserat på det du skriver förstår jag din inställning till metoden. Men om du hängde med mig ut och jagar skygga skogsöringar & tjurskalliga HillBilly-gäddor, gissar jag att du skulle se fler likheter mellan ditt & mitt sätt att fiska, än du skulle se skillnader
Senast redigerat av Nils Jonas den 2012-07-29 klockan 10:22.
-
-
2012-07-29, 12:48 #27Team: Z-Hunters
Steve Slättmyr
Registered User
Rekord: Asp 5,18kg, Gös 5,76kg, Insjölax 8,3kg, Insjööring,5,20kg, Lax 12,0kg, Gädda 4,8kg, Regnbåge 1,24kg
- Reg.datum
- Jul 2010
- Gilla
- 23
- Gillad 29 gånger i 18 inlägg
Precis, sätt hårt mot hårt. Man ska inte ha nått för att bryta mot reglerna!
Att som sen snubben som Exxet träffade på som inte ens har lanternor på båten och inte verkar bry sig om sjöregler säger allt. Det blir så tydligt att en del är knäppa när de ska ut o trolla och inte har vett/sjövana eller ens bemödar sig om att fundera över vad man sysslar med. Mycket handlar ju om att man är i sjötrafik och måste anpassa sig vilket många inte reflekterar över.
En snubbe som spinnfiskar och beter sig lika korkat är lite osynligare och slipper enklare undan, men likförbannat är han korkad
Jag tycker man ska försöka bedriva alla fiske sätt med samma tanke om hållbart fiske och respekt för fisken, naturen och sina medmänniskor både på och vid sidan av sjön. Blir minst bekymmer så...
-
Följande användare gillar SteveSl för detta inlägg:
Exxet (2012-07-29)
-
2012-07-29, 22:18 #28
Anders Eriksson
BUGGAD PROFIL
- Reg.datum
- Mar 2010
- Ålder
- 54
- Gilla
- 660
Jaa jag skulle verkligen behöva lära mig ett å annat. Är mest sur för att mina tafatta trollingförsök blir mest bara skit å elände

Annars har jag nog överseende med det mesta. Även om Fiskeguider och trollare i skärgården gör mig förb.... då och då.
Men ett å annat tipps hur, var å när man kan trolla sig till en pelagisk Monster-Gädda mottages med tacksamhet.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
-
2012-07-31, 10:44 #29Team: FK Batong
Jonas Gryth
Registered User
- Reg.datum
- Mar 2008
- Gilla
- 6
Pelagisk gäddtrolling för mig är stor insjö, typ Siljan, Fryken, norra Vättern. Vet inte ett smack om skärgårdsfiske, men bodde 8 år i Stockholm, så jag gjorde ju mina försök. Har aldrig trollat gädda i skärgården, bara spinnfiskat & ismetat. När man köpte TDA-kort med tillhörande häfte var ju dessutom reglerna solklara. Inte mycket kustnära vatten som ens tillät trolling. Tjuvtrollande som du beskriver är ett hot mot det fria fisket, där håller jag helt med dig.
Liknande ämnen
-
Dött forum??
Av poppers man i forum Spinn-, haspel- & jerkbaitfiske - AllmäntSvar: 68Senaste inlägg: 2012-02-06, 21:08 -
dött i havet?
Av Tudde i forum Region Västra GötalandSvar: 17Senaste inlägg: 2010-08-20, 10:40 -
Är det dött nu???
Av jotinho i forum Spinn-, haspel- & jerkbaitfiske - AllmäntSvar: 8Senaste inlägg: 2008-07-26, 23:37 -
Östersjön ett dött hav-vad gör ni?
Av PeterN i forum Spinn-, haspel- & jerkbaitfiske - AllmäntSvar: 27Senaste inlägg: 2005-04-20, 14:55 -
Östersjön ett dött hav-vad gör ni?
Av PeterN i forum ÖvrigtSvar: 4Senaste inlägg: 2005-02-28, 21:19

Svara med citat

Bokmärken