Resultat 1 till 10 av 10
-
2012-09-23, 22:42 #1
T. Levin
Registered User
Fotoalbum: Länk här
Upplagda PB:n: Länk här
Placering i ligan: Länk här
- Reg.datum
- Aug 2012
- Gilla
- 0
- Gillad 0 gånger i 0 inlägg
mystiska runs vid braxfiske
Snubbla in på en blogg igår, gällande braxfiske:
http://jonssonsfiske.blogspot.se/2012/08/braxfiske.html
"..Dagen var lugn förutom ett konstigt run på Robins spön. Det tickade iväg lina riktigt långsamt, dock ändå så larmet hade en någorlunda jämn ton. Robin lyfter spöet, men känner inget.
När solen går ner börjar det hända saker. Många småpip från mina spön och då det var helt vindstilla vid dammen är man säker på att det är lite aktivitet vid betena.
Plötsligt tjuter mitt delkimlarm till rejält i 2-3 sekunder, jag springer bort och ser att swingern har hoppat av. Jag lyfter spöt men känner ingenting. På med en ny PVA påse och ut igen. Det dröjer inte länge förens det händer samma sak igen. 2-3 sekunder intensivt tjutande från larmet och swingern hoppar av men ingenting när jag lyfter spöt. Jag tycker att det är helskumt och börjar fundera på vad felet kan vara. Jag testar att byta till en annan typ av tafs med lite mindre krok. Samma sak händer en gång till, och en gång till, och en gång till. Jag testar att byta storlek på sänken från 40 gram upp till 90. Testar korta/långa tafsar, byter längd på håret, byter krokmodell, storlek på krokarna, storlek på plastmajsen, med/utan backleads om det nu skulle vara linhugg men ingenting funkar. Det händer bara samma sak hela tiden. Vid halv 3 har jag fortfarande inte kunnat somna pga. allt pipande. Jag har lätt haft 30 stycken skumma runs och inte lyckats kroka en enda fisk.."
Efter att ha läst blogginlägget, tyckte jag detta var intressant.. Dessa mystiska runs, har jag sj varit med om vid ett flertal braxpass. Rullen börjar mata lina ibland väldigt långsamt, men ändå ihängande, medans andra gånger lite fortare. konkret är att man är helt säker på att en fisk plockat betet och är påväg iväg (alltså inte en påsimmad lina), men när man väl lyfter för mothugget är det ingenting i andra ändan på linan.. jag är lika förbryllad varje gång..
vad kan de konstiga run'en bero på, någon som har en teori?
-
2012-09-23, 23:30 #2Team: Sk Glimma
Fredrik Angsmo
Hunter
- Reg.datum
- Apr 2007
- Ålder
- 26
- Gilla
- 0
- Gillad 1 gång i 1 inlägg
Det är Kräftor! och ibland lyckas även dom mindre mörtarna ta betet!
-
Följande användare gillar Angan för detta inlägg:
Dimitri Hardorff (2013-01-24)
-
2012-09-23, 23:49 #3
Tobias Ekvalll
Registered User
- Reg.datum
- Oct 2010
- Blogginlägg
- 1
- Gilla
- 25
- Gillad 140 gånger i 52 inlägg
Som Angsmo säger är det förmodligen kräftor när linan dras ut sakta. De gångerna då det tjöt rejält i nappalarmet i 2-3 sekunder kan ha varit fladdermöss som flugit in i linan.
-
2012-09-24, 10:51 #4
T. Levin
Registered User
- Reg.datum
- Aug 2012
- Gilla
- 0
fladdermöss.. nja, tror kanske inte det när linan är pinnad på bottnen..
kräftor, intressant, har aldrig tänkt på att det kunde vara det.. jag har varit inne på giriga småbraxnar som bara precis fått in själva boilien i munnen och vänt sig om för att käka men inte lyckats bolta sig själva då kroken varit utanför munnen.
hur tacklar (*ordvits*) man kräftproblemet? hur vet man skillnaden på ett kräftnapp och ett försiktigt braxen-/sutarnapp, man vill ju inte missa fisk. skall man göra mothugg (och hoppas på det bästa), och lägga om spöt om det var en kräfta dvs. med nytt pva/dipp osv. (kan bli ett himla roddande i onödan)! hur gör ni?
-
2012-09-24, 14:50 #5Team: Team Hulabäck
Robert Frid
Registered User
Rekord: Lax 19400
- Reg.datum
- May 2010
- Gilla
- 21
- Gillad 2 gånger i 2 inlägg
Det kan inte vara massa små Ål i vattnet? När du mäskar kommer dom säkert att nosa runt där... Trots att alla säger och jag också att man inte ska fiska Ål så finns dom i mängder i några fåtal vatten.... Dom kan nog störa lite.....
-
2012-09-24, 15:08 #6
jakob jonasson
Registered User
Rekord: Fluga: brunöring7kg+, Spinn:gädda 12,74kg, Hav:hälleflundra 60kg+ medmera..
- Reg.datum
- Dec 2008
- Ålder
- 35
- Gilla
- 17
- Gillad 64 gånger i 33 inlägg
Lägg ut ett spö med rent fiskbete och se om nappen fortsätter på detta spö. Isåfall är det nog ganska klart kräftor eller möjligtvis små ålar.
Gammal flugnörd i exil i sydsverige..
-
2012-09-26, 20:02 #7
T. Levin
Registered User
- Reg.datum
- Aug 2012
- Gilla
- 0
okok, tack för era teorier om vad det kan vara. Dock kvarstår frågan gällande vad man bör göra för att undvika, att dessa ålar eller kräftor, (eller dykande fladdermöss) är framme och flyttar på betet ifrån pva-högen?
tolkar jag ditt svar ("jakobj") att jag kanske borde "Fulmäska" med fiskbete en bit ifrån mäskplatsen jag avser att fiska på, för att lura iväg asätarna, eller finns det något annat sätt att förhindra oinbjudna gäster som okynnesdrar i tacklet?
-
2012-09-26, 20:43 #8Team: SK11
Christer Frohm
Registered User
Rekord: Gädda 12,7kg Lax 6kg abborre 1,4kg öring 4,1kg Sarv 1060gr sutare 2,580kg
- Reg.datum
- Nov 2003
- Ålder
- 34
- Gilla
- 1
- Gillad 10 gånger i 5 inlägg
popup boile/plastmajs ? då borde dem rackarna inte komma åt betet
-
2012-09-26, 21:22 #9Team: CKJBBCBKM
christian cdk
Registered User
Rekord: karp: 20,8kg, Gädda 11,4kg Gös 5,8kg Röding 2,9kg Ruda 1,8kg, havsöring 4,7kg, aborre 1,3kg,
- Reg.datum
- Jun 2009
- Gilla
- 2
- Gillad 15 gånger i 9 inlägg
Du får "poppa" dom ganska långt upp om du vill slippa kräftorna
-
2012-12-20, 23:00 #10Team: Constellation Stockholm Colmic Geers
Benni
Registered User