Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12
    Team: Aswipe fishing
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Rekord: Gäddan som hade polarens drag kvar i mungipan som han tappade 5s före jag fick ett hugg.

mojomans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Blogginlägg
    2
    Gilla
    72
    Gillad 340 gånger i 196 inlägg

Flugorna färdig bundna inför 2013, dags för nya utmaningar !

Som sagt redan hunnit kompletera askarna, några enstaka flugor kvar att binda, men sen är det klart.

Då slog en tanke, varför inte göra en större tavla med olika flugor och ha den på väggen. Har nämligen en vägg i sovrummet som står tom där byrån med alla fiskeprylar ligger i. Så nu blir det att göra en lista på flugor som skall bindas och ramas in. I denna ram (eller om det blir flera mindre) kommer jag även sätta mina första flugor som jag gjort (som låg kvar i en flyttkartong som man packat för många många år sedan). Tänkte följande att man delar upp tavlan i sektioner. Dagslända, nattslända, streamers, övriga. I varje sektion kommer det att finnas diverse flugor i olika stadier. Så nu har jag lite att pyssla med under de dagar man inte fiskar på isen

Har ni några förslag på vilka flugor som måste/förtjänar vara med i samlingen så ös på
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 4.2kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Rekord: Gädda; 4,2. Abborre 0,55. Grannens arsle; ca 85 kg.

Trolls avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Gilla
    1
    Gillad 43 gånger i 23 inlägg

Gör "avlånga" tavlor med samma fluga, så kan du se bindteknikens utveckling över tid.
    Första nattsländan blev sisådär, andra nattsländan bättre, tredje, osv, vid 17e nattsländan upptäckte du en ny teknik, och allt vad som kan ha hänt.

Skitbra ide hur som helst, det kan tänkas att den stjäls lite grann.

Själv har jag ju inte kvar mina första flugor, men det kanske är lika bra med tanke på att dom gjordes på metkrok, sytråd, diverse fågeldelar man hittade i trädgården, och lackades med kontaktlim... men så var "städet" en flacktång fastsatt i snickarbänken, och jag var 9-10 år... Hade iofs varit lite roligt att se tillbaka på.

Tillägg: Skulle det vara så att du, när du satt upp allt du redan har, mot all förmodan skulle få väggyta över och din familj ok:ar fler tavlor, så kan du ju börja binda klassiska laxflugor att sätta upp.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Rekord: Gäddan som hade polarens drag kvar i mungipan som han tappade 5s före jag fick ett hugg.

mojomans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Blogginlägg
    2
    Gilla
    72

klassiska laxflugor, vem vet om man ger sig in på den biten nångång. Fiskar inte lax som det ser ut idag men vem vet snart kanske man står där med 2 handsspö och vispar ut laxflugor. Få se hur det blir med laxpolitiken framöver, idag så känns det ganska hopplöst med tanke på hur laxfisket bedrivs i dagsläget (uppdrag granskning)
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 4.2kg

Team: Petri Bröder.
    Sponsrad av: Försäkringskassan

Rekord: Ni skulle ändå inte tro mig.

Jock Scotts avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Gilla
    215
    Gillad 431 gånger i 312 inlägg

Man kan ju binda klassiska, full dressade Lax flugor utan att fiska med dem. De är ju riktiga små konstverk, och gör sig fint bakom glas och ram. https://www.google.se/search?q=full+...H7PO4QSZ9YDIDQ Men huvva för material kostnaden!
    Durham Ranger, är den fluga man ska börja med om man vill ha en "enkel" full dressad sådan fluga. http://www.youtube.com/watch?v=qWtVNVg-j9E I andra änden av svårighets skalan är nog Jock Scott mästar provet.

http://www.youtube.com/watch?v=8B3gebIayRw
    Senast redigerat av Jock Scott den 2012-12-05 klockan 09:52.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

mojomans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Blogginlägg
    2
    Gilla
    72

Det är kostnaderna som är de mest oroande när det gäller laxflugor, djungeltupp som ett exempel. Den används väl till ett gäng lax flugor. Känns inte så motverande att köpa dessa dyra saker bara för att binda flugor att ha i en ram

Jock Scotts avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Gilla
    215

Ja, ska man nu ha äkta Djungel tupp? Då är det svin dyrt. Faktiskt det dyraste flug materialet som finns. Duger ju inte att köpa i budget kvalitet heller där de fel fria fjädrarna är mycket få. Tur att det finns skapliga substitut.

Kan hålla med dig. Det är kostsamt nog att ha allt material man vill ha till de vanliga flugorna.

Ska man hålla på att binda de här slags Lax flugorna? Då ska man nog endast syssla med det och inga andra slags flugor för att bejaka den konstnärliga sidan av flug bindandet. Och i syfte att ha dem som uppvisnings flugor.

Som fiske flugor betraktat, så är ju de modernare varianterna med hår vinge betydligt bättre sett ur fångst hänseende. Tittar man på en klassisk, full dressad fluga bakifrån? Då ser vingen ut som ett rak blad ungefär. Och sedan, så är ju en sådan fjäder vinge styv som kartong jämfört med dagens hår och flash material.

Men visst är sådana där slags flugor riktiga små juveler. Det kan man man ju inte komma ifrån.

Edit.

Du skulle ju å andra sidan kunna binda upp samtliga dagsländor som finns här i landet och deras nymfer. Och montera dem bakom glas och ram. Då har du att göra ett tag.
    Senast redigerat av Jock Scott den 2012-12-05 klockan 10:55.

mojomans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Blogginlägg
    2
    Gilla
    72

njaaaeeee kanske inte alla men 5 huvudgrupperna tänkte jag ta och binda. Nattsländorna vet jag inte riktigt hur jag ska göra med eftersom det finns ca 200 arter bara i norden, kanske bara väljer en av dessa arter och binder den i dess olika stadier livet. Har inte riktigt bestämt mig än vad som ska finnas i tavlorna. Kanske börjar med gamla hederliga mönster och sen fyller man på med nyare mönster (som foamsländor och andra flugor med syntet material) Blir lite so att se flugornas utveckling, lite av vad troll var inne på

Jock Scotts avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Gilla
    215

O.k. Ja, alla Nattslände arter är ju litet väl mycket. Och de är ju inte så himla olika att det blir riktigt intressant egentligen. Det är nog bättre att som du säger att binda en arts hela livs cyckel i stället. Pryganea Grandis är ju en Nattslända som du kan fundera på förslagsvis.

Tittskåps ramar, borde bli perfekta till flugor. De har ju litet djup mellan glas och bakstycke.

http://www.pandurohobby.se/search?q=Ram+tittsk%C3%A5p

Limma på små kork rundlar att sätta kroken i på bakstycket, typ en "skiva" från en vin kork t.ex. Så får du litet vintage look på det hela.
    Senast redigerat av Jock Scott den 2012-12-05 klockan 11:29.

Reg.datum
    Nov 2012
    Ålder
    13
    Gilla
    48
    Gillad 6 gånger i 5 inlägg

E 12 an är ju vanlig men jag tycker att den är jävligt snygg. Jag vill Ha tips med bind beskrivningen till olika bra men enkla nymfer

Jock Scotts avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Gilla
    215

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Team fishseekers: Ny sjö nya utmaningar.
    Av jns i forum Privata bloggar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 12:10
  2. gavleoring: Flugor | Några nya tuber bundna idag
    Av gavleoring i forum Privata bloggar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 17:20
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 20:32
  4. Vad heter flugorna?
    Av BeBest i forum Flugfiske - Allmänt
    Svar: 11