Resultat 41 till 50 av 50
-
2012-12-29, 17:59 #41
Bosse
Moderator
Fotoalbum: Länk här
Upplagda PB:n: Länk här
Placering i ligan: Länk här
- Reg.datum
- Dec 2006
- Gilla
- 0
- Gillad 172 gånger i 111 inlägg
Det verkar ha lossat i utbudet på tåliga smartphones på senare tid vilket var en nyhet för mig och jag bara kollat på div skal till Iphonen och ska man ha den med så är det vad som gäller ännu, men det finns ju andra fabrikat som inte kostar så mycket.
Så inför nästa säsong kan det nog bli en enkom fiske/outdoor mobil men frågan är då vilken, Experia V är ju klart intressant om än lite väl dyr som dedikerad mobil för detta, så såg jag tipset om Active som ju verkar palla det mesta och när jag var in i butiken och skulle kolla på den live så förslog de istället Sony Go som enligt dem är vassare på allt jämfört med Active och ännu tåligare.
Känner mig som åsnan mellan hötapparna nu, från inget att välja på så finns det flera varianter från en enda tillverkare, så finns det fler smartphones från andra som är IP klassade 57 eller högre och jag vill inte ha Sonim, 3G surf, GPS och min 5 MP kamera är krav förutom klassningen ge mig mer att välja mellan så blir det ännu jäkligare att välja rätt ;-)
-
2012-12-29, 19:17 #42
. .
peterbostrom.se
- Reg.datum
- Nov 2011
- Gilla
- 0
- Gillad 2 gånger i 1 inlägg
Jag har en Xperia Active som överlevt både det ena och det andra (tappas i asfalt, doppas i vatten o.s.v.). Största nackdelen är den låga batteritiden, men det är ju standard på smartphones. En annan nackdel är kameran som inte håller någon högre klass direkt.
Xperia Go är som sagt en uppdaterad version av Active, så jag skulle nog satsa på den, om du är ute efter nått i den storleken. Enda nackdelen med Go, jämfört med Active, är att den saknar metallramen som skyddar lite extra.
Andra alternativ är som du redan nämnt Xperia V, Xperia acro S,
Motorola Defy, Motorola Defy Mini, Samsung Galaxy Xcover och Caterpillar B10. Sony är dock ledande inom vattentäta smartphones, för tillfället, så jag skulle rekommendera en Xperia i valfri storlek.Senast redigerat av Peter Boström den 2012-12-29 klockan 19:23.
-
2012-12-29, 20:03 #43Team: Aswipe fishing
marko mertala
Registered User
Rekord: Gäddan som hade polarens drag kvar i mungipan som han tappade 5s före jag fick ett hugg.
- Reg.datum
- Feb 2010
- Blogginlägg
- 2
- Gilla
- 74
- Gillad 357 gånger i 200 inlägg
Värt att tänka på sonys telefoner är inte klassade som vattentäta utan vattentåliga
FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 4.2kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
-
2012-12-29, 20:14 #44
-
2012-12-29, 20:23 #45
. .
peterbostrom.se
- Reg.datum
- Nov 2011
- Gilla
- 0
- Gillad 2 gånger i 1 inlägg
De ska tåla att sänkas ner under vattenytan i en halvtimma. Jag har själv testat vid ett flertal tillfällen, utan problem. Men det är klart, man ska inte dyka med dem.
Kan även tillägga att det är svårt att prata i telefonen direkt efter att man doppat den. Vattnet har nämligen lust att samlas på högtalarutgångarna, så ljudet dämpas en aning.
-
2012-12-29, 20:25 #46
Bosse
Moderator
- Reg.datum
- Dec 2006
- Gilla
- 0
- Gillad 172 gånger i 111 inlägg
Inte enligt IP klassningsreglerna här http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning IP67 som tex GO har innebär 6=dammtät och 7= vattentät nedsänkt i vatten, på Sonys egna hemsida visas när man spolar av mobilen under kökskranen och i tv reklamen ligger de bla i ett akvarie så nog måste de vara vattentäta alltid.
Vore mer än märkligt om de anger en IP klassning på produkterna som inte stämmer då lär det bli gnäll från kunderna när de nyfikna testar gränserna, rätta mig om jag har fel!
-
2012-12-30, 00:51 #47
Martin B
Registered User
- Reg.datum
- Jul 2011
- Gilla
- 33
- Gillad 136 gånger i 66 inlägg
Rätt säker på att Sony medvetet valt att kalla dom för vattentåliga istället för vattentäta.
En anledning kan ju vara så enkel som att när folk här vattentät så slutar dom tänka utan bara utsätter telefonen för vatten utan att tänka sig för. Att man kollar så att luckorna över USB uttaget, 3,5mm uttaget och bakstycket är riktigt stängda är ju rätt viktigt men folk skulle nog lägg slarva med sådan bara för att dom använder ordet tät istället för tålig.
En sak jag lärt mig efter att ha jobbat i butik under rätt många år är att man skall utgå från att folk är idioter tills dom bevisat motsatsen. Visst det verkar lite cyniskt men folk har tyvärr en förmåga att stänga av hjärnan med jämna mellanrum bara för att dom hört eller läst något och sedan gjort en egen tolkning, vilken man i många fall kan undra hur dom kom fram till. Och när denna tolkning sedan slår tillbaka på dom själva så skyller dom på butiken eller på tillverkaren trots att ingen av dom gått ut och sagt det som dom tolkat det som.
Men jag kan i vilket fall som helst intyga att om man stänger luckorna som man skall på en Xperia V så håller den tät längre än utlovade 30 min iallafall.
-
2012-12-30, 02:30 #48
Joel Åsentorp
Registered User
- Reg.datum
- May 2012
- Gilla
- 0
- Gillad 0 gånger i 0 inlägg
Jag har en xperia go och den kan jag bada med om jag vill och då kan du ju köpa skal till den som har ett bättre grepp
-
2012-12-30, 13:55 #49Team: Aswipe fishing
marko mertala
Registered User
Rekord: Gäddan som hade polarens drag kvar i mungipan som han tappade 5s före jag fick ett hugg.
- Reg.datum
- Feb 2010
- Blogginlägg
- 2
- Gilla
- 74
- Gillad 357 gånger i 200 inlägg
så länge det inte står maxdjup på prylarna anser jag att dessa är bara vattentåliga. Ett bra exempel är klockorna, de fanns bara waterproof ett tag, senare märktes dessa till water resistance och waterproof *** meter.
Har en kamera som är waterproof 3.2 m den har jag fotat under ytan med, en polare gjorde likadant med sin kamera som tålde vatten. Den kameran fungerar inte i dagsläget.
Så det där med klassningen tar jag med en nypa salt så länge de inte kan garantera att produkten fungerar på ett visst djup. Frågan är väl egentligen med telefonerna om de går att använda i vatten eller tål de bara att ligga i vattnet ?FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 4.2kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
-
2012-12-30, 14:13 #50
Liknande ämnen
-
Vilken blyning/sked ger vilken gång?
Av Brownie i forum BetestillverkningSvar: 9Senaste inlägg: 2008-02-07, 08:50 -
PIN-kod till mobiltelefon
Av Wobblersnidarn i forum ÖvrigtSvar: 8Senaste inlägg: 2007-08-29, 00:01 -
Tappad Mobiltelefon i Skillinge!!
Av hjösen i forum Allmänt om fiskeutrustningSvar: 0Senaste inlägg: 2007-03-11, 20:18 -
Vad har du för mobiltelefon?
Av McMoj i forum ÖvrigtSvar: 57Senaste inlägg: 2004-04-15, 20:16

Svara med citat

Bokmärken