Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 43

Sponsrad av: Banken
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Rekord: snart

Exxets avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ålder
    54
    Gilla
    654
    Gillad 683 gånger i 331 inlägg

Lausvik och Jock Scott: Jag gillar era synpunkter skarpt. Ni har så rätt, det är med bild som med fiske, det sitter inte i utrustningen utan i förmågan att utnyttja det man har. Jag har sett duktiga fotografer ta bilder med skräpkameror bilder som vi vanliga dödliga bara drömmer om. Men samtidigt så är det så att har du noll egna egenskaper så kan mycket pengar och bra teknik gör det du själv inte kan, nämligen ta helt OK bilder.

Så som med allt annat, rullar, spön,drag, båtar samt kameror så beror resultatet delvis på utrustningen men sanningen är att utrustningen kan inte skapa utan bara begränsa användarens förmåga och till 90% är det inte utrustningen som är begränsande utan anvädaren.

Men oavsett kunskap så kan en systemkamera med ett ok objektiv ge bättre resultat, men kan du inte fota så spelar det ingen roll vilken utrustning du har. Så enkel är sanningen.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Sponsrad av: -min egen Börs

Rekord: Fiske***** en hel säsong...

Nitos avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Gilla
    71
    Gillad 202 gånger i 124 inlägg

manuell fokus, ett stativ är ett måste vid i stort sett all makrofoto, fjärrutlösare underlättar, men har du inte det så använd timerutlösare.
    kontrollera skärpedjupet noga, annars blir det inget av bilderna
    räkna med att kanske en bild på tio vid makrofoto är användbar

KeBas avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ålder
    46
    Gilla
    74
    Gillad 124 gånger i 66 inlägg

Jag har tidigare haft objektiv som har macroläge men jag känner definitivit inte behov av det längre.
    Om det är någon som inte vet så innebär äkta makro att man bilden återges i skala 1:1 på sensorn.
    För att ta närbilder så använder jag mitt 70-200, funkar fint.

Ang. "hata kompaktkamera",
    Jag har haft systemkamera i många år och när det gäller dagens systemkameror så kan i princip alla ta bra bilder.
    Det som avgör (förrutom den som håller i den) är objektivets kvalitet och där kostar det ganska mycket pengar om man vill ha bra prylar. Även "sämre" objektiv kan ta hyfsar bra bilder om man känner till dess svagheter och undviker dom.
    Kompaktkamera har jag aldrig ägt någon men köpte en Canon S100 till tjejen i julklapp.
    Den tar mycket bra bilder och det avgörande var att den sparar även i RAW-format.
    Även jag kommer använda den för systemkameran blir tyvärr ofta lämnad hemma pga storleken.

"Den bästa kameran är den man har med sig"

Team: Aswipe fishing

Rekord: Gäddan som hade polarens drag kvar i mungipan som han tappade 5s före jag fick ett hugg.

mojomans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Blogginlägg
    2
    Gilla
    72
    Gillad 340 gånger i 196 inlägg

Men att köpa en systemkamera och inte använda finesserna som finns i dom känns lite bortkastat. Med alla de inställningar man har i de flesta systemkameror får man riktigt fina bilder i nästan alla lägen. Det enda bökiga är att man måste göra inställningarna innan fotografering. Men får man in vanan så går det på ett nafs.

Köpte i julklapp till familjen en kompakt systemkamera efter många om och men. Inte riktigt alla finesser finns med men de nödvändigaste man som privat hobbyfotograf kan ha finns där, viktigaste för mig var att kunna byta objektiv, vidvinkel och tele är ett måste då jag har tänkt o börja fota mer på fisketripperna. Vilket kommer bli riktigt kul om det inte blir likadant väder denna sommar som förra.

3 kameror kommer följa med på tripperna framöver, mobilen experia acros S, fujifilms vattentäta och nikon 1 kompakta systemkameran (som man håller på och lär sig och använda nu)

Ett tipps för alla som vill börja fota, låna böker och läs på nätet finns hur mycket som helst med bra tips och knep hur du får en bra bild, sen ska man våga exprimentera med inställningarna. Köp det störta minneskortet du kan och köp ett till samt extra batteri =D
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 4.2kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Exxets avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ålder
    54
    Gilla
    654

Intressanta synpunkter, Mojoman ! håller med om det mesta.

Lycka till med fotandet, det är kul när man väl är igång. Ett litet tipps bara, ang. din systemkamera:

Du ska INTE nödvändigtvis köpa det största minneskortet, Du ska köpa det snabbaste. Har du kort med för låg läs-och skrivhastighet kommer det att begränsa din systemkamera avsevärt. Storleken på kortet avgör bara hur många bilder du kan ta och där klarar man sig med både 4 och 8 Gb väldigt långt. Men satsa på Extrem pro-korten med 95 Mb/sek i hastighet.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Team: Aswipe fishing

Rekord: Gäddan som hade polarens drag kvar i mungipan som han tappade 5s före jag fick ett hugg.

mojomans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Blogginlägg
    2
    Gilla
    72
    Gillad 340 gånger i 196 inlägg

Det kanske man ska kika på vilket kort man har, men kameran klarar av 20-30 kort i snabb serie utan problem, så kanske fick ett snabbt kort om jag har tur

Storleken på kortet tänkte jag mer på att man kan filma utan att minnet fylls på nolltid.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 4.2kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Exxets avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ålder
    54
    Gilla
    654

Jerico ! här får du ett smakprov, dessa bilder är tagna i alla hast med en kamera och objektiv som ligger ganska mitt i mellan dom jag länkade till tidigare, skärpedjup och skärpan får man visserligen jobba med även med en systemkamera, stativ är nästan ett måste för att få till bra macro-bilder

Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_9969-1red.jpg
Visningar:	34
Storlek:	1,03 MB
Id:	49113

Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_9970-3red.jpg
Visningar:	33
Storlek:	891,5 KB
Id:	49114
    Senast redigerat av Exxet den 2013-01-02 klockan 23:24.

Rekord: ><))))))°>

Reg.datum
    Jul 2008
    Ålder
    34
    Gilla
    16
    Gillad 17 gånger i 13 inlägg

Halloj Jerico !

Jag är absolut inte kunnig vad det gäller fotografering. Men det går att få till skapliga bilder även med enkel utrustning. Du har ju fått många bra tips av kunnigt folk ovan. Jag testade att fota lite fiskerullar med en gammal Canon Ixus 30 kompaktkamera. Inte riktigt macro som du tänkt dig, men bifogar en bild. Inte det bästa som sagt, men hyffsat med enkla medel.

http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=3&sort=date

Fotade i en vit plastdunk som är belyst med 3 små bygglampor från ovan och från sidorna. Kameran står på litet enkelt stativ. Lågt iso och självutlösare. Kan ju vara värt att testa om du har ett gäng flugor du vill fota. Finns även små färdiga kit att köpa för macrofotografering med lampor och bakgrund.

Edit: Kom på att jag även hade vanligt vitt papper inne i plastdunken. Detta för att inte få några kanter i bakgrunden beroende på fotovinkel. Gör man en mjuk böj på pappret så slipper man kanter.
    Senast redigerat av Drisse den 2013-01-03 klockan 19:52. Anledning: Glömde !

9. Följande användare gillar Drisse för detta inlägg:

Exxet (2013-01-03)

Exxets avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ålder
    54
    Gilla
    654

Skitfin bild du tagit av rullen med enkel kamera. riktigt snyggt. Du bevisar att en bra fotograf kan klara sig med enkel utr.

Såg dock att någon plattskalle satt betyg 2 ? ? ? Här på forumet har jag noterat att idioterna som betygsätter bilder sätter betyg efter hur mycket dom tycker om objektet eller ej och skiter i hur bra bilden är. Med andra ord får en pissbild tagen av en pissmobil som knappt visar va det är för skit bakom grynet och felexponeringen betyg 5 om man gillar det bilden ska föreställa. .

11. Följande användare gillar Exxet för detta inlägg:

Drisse (2013-01-03)

Rekord: ><))))))°>

Reg.datum
    Jul 2008
    Ålder
    34
    Gilla
    16
    Gillad 17 gånger i 13 inlägg

Tackar Exxet. Kul att du gillade bilden. Jag provade mest för skojs skull. Blev faktiskt nöjd med tanke på val av kamera.

Ja, det där med betygsättningen ger jag inte mycket för. Det är som du säger helt beroende på vad folket tycker. Gillar man det inte behöver man ju inte sätta ett lågt betyg på en i övrigt bra bild. Då kan man hellre låta bli.

Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Liknande ämnen

1. Val av Kompaktkamera för ~500kr ?
    Av Squadron i forum Elektronik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-07, 08:33
  2. våga Älska jerk
    Av coma_black i forum Ljugarbänken
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 22:55
  3. Våga vägra JERK!!!
    Av Sturgeon i forum Ljugarbänken