Resultat 1 till 10 av 10

Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Rekord: Gädda på 7 kg

Reg.datum
    Aug 2004
    Ålder
    25
    Gilla
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

Question Jigga gäddan?

Hej!
    Till sommaren när vattnet blir varmare och gäddan börjar gå på djupet så tänkte jag att jigga dem kanske inte vore en så dum ide. Jag har dock inte mycket erfarenhet av jiggning, kört mest med tunga vobblers, skedar och spinnare förut. Det kommer nog bli en hel del sena nätter så starka färger kanske är bra där nere i mörka botten eller?

Jag kör med haspel spö 15-40 gram som är ganska stumt samt med Power Pro lina, kan det funka?

Vad kör man för teknik? Om man kör Shadjiggar ska man då låta den studsa mot botten? Hur högt ifrån botten ska man låta den studsa ungefär då? Finns det fler jiggtekniker som är bra att jigga gädda på?

Har ni några allmäna tips på vad man ska tänka på när man jiggar gädda?

Ja, det var några frågor från en vilsen jiggfiskare. Hoppas ni inte är lika vilsna som jag . //Tacksam för svar //david.s
    Senast redigerat av David Söderlund den 2005-06-04 klockan 07:05.
    Har som rekord gädda på 7kg hittills. Nu i sommar ska jag ändra rekordet till 10kg.

Rekord: Gädda 11kg 21/5 -11

Ralfs avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ålder
    55
    Gilla
    2

Ett råd som jag, som ny jiggfiskare, kan ge är att man ska hålla ögonen på beteslåset. Påverkan på kroken vid hugg (eller bottennapp) överförs direkt till beteslåset och knäcker det om man har otur. Borde sitta en lekande även på jiggar egentligen. Eller en större ögla så beteslåset sitter lite "lösare".

http://2011.nollsex.se. Årets blogg.
    Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Rekord: Aborre 1450g

danbanans avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Gilla
    0
    Gillad 1 gång i 1 inlägg
    Lite tipps för jiggfiske:
    1 jiggen: köper man en "relax" jigg är man på det torra med stjärtvifting, men sen finns ett annat alternativ om man köper dem klassiska. Ta en vass kniv och skär loss skåror / bitar från stjärten så rör den sig mer, när jag gjort det har jag fått mycket bättre utdelning.
    Har man problem med att kroka gäddorna (som ibland bara nyper i stjärten) så kan man ta en knytbar stålvejer och montera en 3krok i storlek 6 en bit längre bak på sidan.

tekniken: jag använder 3 tekniker, 1 är att låta jiggen gå till botten, ta 7-8 vevtag och låt den gå till botten igen osv ända fram till båten.
    2 är att "jigga" den, alltså låta den gå till botten, lyfta spöt, veva in löslina medans den sjunker, lyfta igen osv. Gärna med lite knyckar osv.
    3 när man vill fiska pelagiskt är som 2:an fast man räknar jiggen halvägs mot botten ist.
    Exstremt viktigt när man jiggfiskar är att hålla stenkoll på linan, ofta tar gäddan jiggen på väg ner, eftersom linan då är mer eller mindre slak, känner man inte hugget utan ser det oftast bara som en "onaturlig" rörelse i linan; gör då snabbt ett stenhårt mothugg.

lycka till, och ett till tips! var inte rädd att pröva extremt stora jiggar!

Reg.datum
    Aug 2004
    Ålder
    25
    Gilla
    0

Citat Ursprungligen postat av danbanan
    Lite tipps för jiggfiske:
    1 jiggen: köper man en "relax" jigg är man på det torra med stjärtvifting, men sen finns ett annat alternativ om man köper dem klassiska. Ta en vass kniv och skär loss skåror / bitar från stjärten så rör den sig mer, när jag gjort det har jag fått mycket bättre utdelning.
    Har man problem med att kroka gäddorna (som ibland bara nyper i stjärten) så kan man ta en knytbar stålvejer och montera en 3krok i storlek 6 en bit längre bak på sidan.

tekniken: jag använder 3 tekniker, 1 är att låta jiggen gå till botten, ta 7-8 vevtag och låt den gå till botten igen osv ända fram till båten.
    2 är att "jigga" den, alltså låta den gå till botten, lyfta spöt, veva in löslina medans den sjunker, lyfta igen osv. Gärna med lite knyckar osv.
    3 när man vill fiska pelagiskt är som 2:an fast man räknar jiggen halvägs mot botten ist.
    Exstremt viktigt när man jiggfiskar är att hålla stenkoll på linan, ofta tar gäddan jiggen på väg ner, eftersom linan då är mer eller mindre slak, känner man inte hugget utan ser det oftast bara som en "onaturlig" rörelse i linan; gör då snabbt ett stenhårt mothugg.

lycka till, och ett till tips! var inte rädd att pröva extremt stora jiggar!
    Tack! Det var jätte bra tips, precis vad jag behövde veta. Ska dra till stan nu och köpa jiggar på direkten . Tack igen
    Har som rekord gädda på 7kg hittills. Nu i sommar ska jag ändra rekordet till 10kg.

Rekord: Gädda 15,3 Gös 6,2 Abborre 1850 gr Lake 5610 gr Sarv 1080 gr Havsöring 7,0 kg, Sutare 2,5

Reg.datum
    Aug 2003
    Ålder
    60
    Gilla
    104
    Gillad 52 gånger i 39 inlägg

Mitt tips är att undvika beteslås. Bättre att sätta ett lekande i Firelinen (Eller vade det är för lina) och sedan använda 0,55 nylon att knyta till jiggen direkt. Blir ibland en del skaver på linan av gäddor. Men bara att knyta på ny nylon. En rulle nylonlina idag är ju nästan gratis. Beteslåset förstör gången på jiggen. Och blir önödigt dyrt när man tappar dom vid bottenapp.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Rekord: Gädda 13,88 kg

KG?s avatar
    Reg.datum
    Feb 2003
    Gilla
    3
    Gillad 45 gånger i 28 inlägg

Citat Ursprungligen postat av elanen
    Mitt tips är att undvika beteslås. Bättre att sätta ett lekande i Firelinen (Eller vade det är för lina) och sedan använda 0,55 nylon att knyta till jiggen direkt. Blir ibland en del skaver på linan av gäddor. Men bara att knyta på ny nylon. En rulle nylonlina idag är ju nästan gratis. Beteslåset förstör gången på jiggen. Och blir önödigt dyrt när man tappar dom vid bottenapp.
    Eftersom tråden handlar om gäddjiggning så kan man visst ha beteslås och riktig tafs. Gäddjiggarna är som regel så pass stora att ett beteslås inte påverkar gången. 0.55 nylontafs vid riktat gäddfiske är inte bra.

Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    21
    Gilla
    1
    Gillad 3 gånger i 3 inlägg

Citat Ursprungligen postat av KG?
    Eftersom tråden handlar om gäddjiggning så kan man visst ha beteslås och riktig tafs. Gäddjiggarna är som regel så pass stora att ett beteslås inte påverkar gången. 0.55 nylontafs vid riktat gäddfiske är inte bra.
    Ja, inte sitter man och pillar me fjanttafsar när det är gädda som ska dras
    använder samma tafs som till vanligt gäddfiske.

Reg.datum
    Aug 2004
    Ålder
    25
    Gilla
    0

Citat Ursprungligen postat av KG?
    Jag gör nog som du säger KG. Det är ju trotts allt storfisk jag är ute efter . Kommer att köra med en mjuk ståltafs så den inte stör gången.

Rekord: Gädda 15,3 Gös 6,2 Abborre 1850 gr Lake 5610 gr Sarv 1080 gr Havsöring 7,0 kg, Sutare 2,5

Reg.datum
    Aug 2003
    Ålder
    60
    Gilla
    104
    Gillad 52 gånger i 39 inlägg

Läste för snabbt. Såg inte att det gällde gäddjigg. Håller därmed föregående skribenter. Ursäkta fadäsen.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Rekord: Wii-Bowling 245, Kveite 11å8, Sej 14å6, Gurka 10å2,Lax 10å6, Abborre 1å27 och HÖ 3å3.

Alessandros avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Gilla
    0

Vill man ha riktigt bra gång, så kan man knyta en ögla i wiren (Supratress, Tygerleader eller vad man nu använder) som är fäst i jiggen och en lekande i andra ändan av wire, gärna
    ett kullager lekande.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Liknande ämnen

1. Att jigga Abborre
    Av Bogpappa i forum Spinn-, haspel- & jerkbaitfiske - Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-05-10, 08:59
  2. jigga regnbåge?
    Av ZanderAngler i forum Spinn-, haspel- & jerkbaitfiske - Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 18:51
  3. Jigga
    Av grodfot i forum Spinn-, haspel- & jerkbaitfiske - Allmänt
    Svar: 22