Resultat 1 till 1 av 1

Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Rekord: Gädda 11,2 Abborre 1,1 Sutare 1,6 Havsöring 4,4

BeBests avatar
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ålder
    67
    Gilla
    184
    Gillad 145 gånger i 63 inlägg

Det tar tre bågar att käka en räksallad!

Sydlig vind i avtagande, några timmar kvar till solnedgången och en sjuhelsikes hunger var huvudingredienserna i dagens fenomenala regnbågsfiske i Rörsjön.

Rodde som vanligt med en gul oförtyngd jigg på släp. Den här gången hade jag dopat en två tums dubbelstjärt med två rosa PowerEgg framför metkroken. Hade knappt hunnit förbi första holmen när första bågen nafsade i flärparna. Flera gånger var den där men när jag försökte fästa den bommade jag mothugget och skrämde iväg fisken. Tre gånger till lyckades jag missa hugade jiggspekulanter.

Nu började jag dock känna av min egen hunger och letade fram en fräsch förpackning Good grönsallad och räkor ur min fiskeväska. Det var dags för eget födointag och en ny fisketaktik. Jiggen plockades bort och ersattes av tre chartreuse PowerEgg med glitter i. Dessa fick flyta tjugo meter bakom båten medan den drev för vinden under tiden jag försåg mig av salladen. Jag kom inte så djupt i burken. Första bågen hade glufsat i sig PowerEgg-paketet. Två till avbröt mitt ätande. Även de blev bonkade till straff. Till efterätt käkade jag banan. Samma sak där. En regnbåge gav sig fasen på att jag inte skulle få mumsa i mig godiset ostört. Men det fick den på skallen för, när jag väl kom åt.

Efter detta kalas blev det jiggens tur igen. Bytte från en liten grov Owner metkrok i storlek 4 till en lika tung Mustad Saltwater storlek 1. Regnbågarna gick högt i vattnet och käkade kläckande myggor. Jag rodde med jiggen precis i ytan och såg ofta fiskarnas attacker. Fiskarna var verkligen på bettet men ville inte ta jiggen i mun utan nöjde sig med små retsamma nafs i flärpen. Måntro de hade sett hur illa det gick för kompisarna när dessa gav sig på doftbetena.

Nästa försök kommer att ske med slitsade flärpar på jiggarna. Har tidigare inte tyckt att det varit nödvändigt, eftersom tvåtums enkeljiggarna fångat bra men när det gäller dubbelstjärtar kanske regnbågarna tycker de ser väl mastiga ut och därför vill ta dem bit för bit bakifrån, på samma vis jag noterat på tretums jigg. Därtill ska jag testa Owner cirkelkrok nummer sex till PowerEggen. Går det som jag vill kommer då kroken att sitta i mungipan och bli lätt att haka loss.
    Senast redigerat av BeBest den 2005-09-27 klockan 12:40.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Liknande ämnen

1. Höst lekande bågar
    Av Havsfiskenytt.Patrik i forum Ljugarbänken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 17:51
  2. Luriga Bågar..
    Av Zuko i forum Spinn-, haspel- & jerkbaitfiske - Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 21:35
  3. Bågar i Ronnebyån.
    Av yoxler i forum Övriga platser