Resultat 1 till 4 av 4

Sponsrad av: "Ersättning för utebliven fritid"
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

sickans avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Gilla
    2
    Gillad 1 gång i 1 inlägg

Torskfiske i Öresund nu - utrustning?

Hej!

Skall ut på söndag och fiska torsk i Öresund, antingen söder om Ven eller utanför Barsebäck.

Jag undrar vilken utrustning det är som gäller nu på hösten? Är det tunga pilkar för att komma snabbt till botten eller lätta jiggar som lurar fisken bättre?

Tack på förhand!
    // Sickan
    Skurup, Skåne

Rekord: Gråsej i Öresund 9kg, 100cm // Abborre 1.25kg 42cm

Pike-Busters avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ålder
    22
    Gilla
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

Tjenare sickan!

Jag fiskar mycket i Öresund och kan säga att jiggen funkar skit bra på våren...
    nu hade jag föredragit en 90-150 grams pilk+0,20-0,35mm flätlina (beror helt på vad du vill.. Jag kör 0,25) och ett lätt spö up till 100 eller 150 g..... men om du inte har så kan du köra med vanliga tunga pilkar...
    det lätta fisket brukar resultera I lite mer fisk och ibland större också.. om du ska fiska från turbåt kan du också kasta ut lååångt och därav söka av ett större område vilket brukar funka riktigt bra givetvis om det inte står as feta bulor under båten....

Sponsrad av: "Ersättning för utebliven fritid"

sickans avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Gilla
    2
    Gillad 1 gång i 1 inlägg
    Tack Pike-Buster för snabba svar!

Då får jag väl sticka iväg och inhandla "lätt-utrustning" inför helgen.

Skall bli spännande att testa lite lättare grejor. Jag brukar mest fiska från turbåt, och då är det ju "snabbast till botten vinner" som gäller. Nu är det dock ut med en polares båt som är aktuellt (3 eller 4 personer), och då kan man ju anpassa fiskesättet lite mer.

Vad tror du om jiggar på 90-150 gram? En arbetskamrat påstår att jiggar funkar bättre i stort sett året om i Öresund, dock olika vikter beroende på hur grunt fisken står. Kan det stämma?
    // Sickan
    Skurup, Skåne

Rekord: Gråsej i Öresund 9kg, 100cm // Abborre 1.25kg 42cm

Pike-Busters avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ålder
    22
    Gilla
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

Tja!

Själv brukar jag inte fiska så mycket med jigg även om det är hyper effektivt och billigt... Det stämmer att jiggen e bra året om men vikten beror på vilken sorts jigg du ska ha.. om du ska ha en vanlig ''curly tail'' (vanlig enkel svansad...) räcker det med ja.. ibland 70-100gr men det beror helt på vädert. om du ska ha en shadjigg måste du ha rätt feta sänken eftersom de sjunker ibland otroligt sakta ( om du inte vill ha en jigg som sticker med strömmen i full fart) men givetvis beroende på jiggens storlek. du skulle ju kunna pröva storm jiggarna i 135gr's//200gr's utförande... inte så stora heller.. eller så kan du köpa jiggar i lösvikt och köpa egna huvuden till. Alltså allt ifrån 100-200 grams huvuden. Shadjiggar som e ca 10-15 cm brukar funka riktigt, riktigt bra.
    Och nu när sillen är i överfölde i sundet är det nog rätt skönt utan en pilk då man ofta rycker dem i magen (sillen asså). Torsken brukar stå I sillen antingen över eller under stimmet, de står där och tar de sjuka/skadade sillarna. Ibland när man fiskar sill så kommer det en stor torsk och bara drar iväg med sillen och även om man släpper efter länge brukar man bara känna på dem en liten stund tyvärr.. du skulle ju faktiskt kunna prova att fiska upp några siller och sen prova att knyta en bit nylon med en enkel/3-krok i änden , sen knyta den i pilken och sätta på en sill. Ibland när man fiskar sill följer torskarna med upp i ytan efter sillen
    I alla fall får du hoppas på bra väder med lite ström..

Liknande ämnen

1. Press: Sportfiskarna: Förbjud allt torskfiske i Öresund under lekperioden
    Av Bergman i forum Företagsbloggar & pressmeddelanden
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 21:50
  2. Torskfiske i sundet
    Av Wreckbender i forum Fiskerapporter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 17:29
  3. Torskfiske
    Av sevak6 i forum Ljugarbänken
    Svar: 3