Visa resultat för omröstning: Förbjuda felkrokade fiskar i fotoalbumet ?
- Antal röster
- 424. Du får inte rösta i den här omröstningen
-
Ja, självklart !
116 27,36% -
Nej, varför då ?
209 49,29% -
Spelar ingen roll
99 23,35%
Resultat 51 till 60 av 131
-
2007-08-22, 10:48 #51
-
2007-08-22, 11:26 #52
Börje Eriksson
Filosofiskare
Fotoalbum: Länk här
Upplagda PB:n: Länk här
Placering i ligan: Länk här
Rekord: Gädda 11,2 Abborre 1,1 Sutare 1,6 Havsöring 4,4
- Reg.datum
- Nov 2002
- Ålder
- 67
- Gilla
- 182
- Gillad 144 gånger i 62 inlägg
Sg!Läs §7 en gång till så ser du att där står inget om oavsiktligt felkrokade fiskar.
Förbud mot viss fiskemetod
7 § Det är förbjudet att i de vattenområden som omfattas av bestämmelserna i2 - 4 kap. fiska med krokredskap i avsikt att hugga eller rycka fast kroken eller krokarna utvändigt på fisken.
Vid fiske i dessa vattenområden får inte heller användas krokredskap, som särskilt anpassats för nämnda ryckfiske.
Bestämmelsen utgör inte hinder mot ryckfiske från is efter lake eller mot
användning av huggkrok för att bärga fisk som har fångats med andra redskap.
Din tolkning av 7 § är dessvärre helt fel! Du missar att § 7 kräver en avsikt att rycka fast fisken utvändigt för att gälla. Finns inte den avsikten så kan inte den paragrafen tillämpas.
Du får heller inte enligt §7 använda för ändamålet ryckfiske anpassade redskap. Detta för att att ingen ska komma undan ansvar för sina gärningar med att säga: "Visserligen är krokarna ovanligt stora och sänket stort och tungt men jag rycker absolut inte med dem. Fiskarna fastnar så bra ändå."
Oavsiktligt felkrokade fiskar är enligt min tolkning sådana där kroken, under vanligt fiske med vanliga normal dimensionerade fiskredskap för mete, spinnfiske, trolling eller flugfiske råkat av oturliga omständigheter utanför fiskarens kontroll (utan avsikt), fästa på annan plats än i fiskens mun.Må vi alla ha ett intressant fiske!
-
2007-08-22, 11:47 #53
Simon K-Greising
Moderkaka
Sponsrad av: Jaktia Kosta
Rekord: Sutare 3040g Gädda 10090g Sarv 1200g Sik 2640g, Mört 775g, Gräskarp 15350g, Id 2850, Färna 2250
- Reg.datum
- Mar 2004
- Ålder
- 27
- Gilla
- 89
- Gillad 189 gånger i 107 inlägg
-
2007-08-22, 11:50 #54
Simon K-Greising
Moderkaka
Rekord: Sutare 3040g Gädda 10090g Sarv 1200g Sik 2640g, Mört 775g, Gräskarp 15350g, Id 2850, Färna 2250
- Reg.datum
- Mar 2004
- Ålder
- 27
- Gilla
- 89
Jag förstår mkt väl hur du tänker, och jag är inte nitisk själv vad gäller detta. (dock tar jag mkt sällan upp fisk överhuvudtaget)
Jag diskuterar bara vad som är tillåtet och inte. På platser som tex de stora älvarna i norr där spinnfiske och till stor del ryckfiske bedrivs med mkt folk, ser jag ingen som helst anledning till att man ska ta upp fisken om den är felkrokad. Det är ett typiskt ställe där man bör vara benhård på rättkrokning för att få bort alla som ryckfiskar. Tro mig, där uppe gäller maffiametoder till de som försöker få bort dom.
-
2007-08-22, 11:54 #55
Wahlström
Registered User
Rekord: 6 hekto sjögran
- Reg.datum
- Jul 2007
- Gilla
- 0
- Gillad 0 gånger i 0 inlägg
Felkrokning är väl oftast inte meningen? Inte av mig iaf..
man kan väl inte skita i å lägga upp en tok-bra bild för det..
Om man nu e så känslig, så blunda då, illa nog att man tar upp fisken å bollar me den..
Enda lösningen till att gå till botten me denna banlysning är att fråga fisken..
Jag röstar därför "N.E.J", men man kan väl iaf FÖRSÖKA försköna bilden lite..[...Jag har inga fönster, men ser ut som FAN ändå...]
-
2007-08-22, 12:23 #56
Jonas Karlsson
Guldberget
Rekord: Min första gädda 4 år gammal.
- Reg.datum
- Jan 2004
- Ålder
- 38
- Gilla
- 0
- Gillad 29 gånger i 18 inlägg
Ok så du är inte nitisk, men du säger ändå till mig att fisk som inte sitter i munnen skall tillbaka. Hade du läst mina inlägg hade du sett att jag tx gav exempel på gädda. Att det finns ryckfiskare vet jag, men det är på det stora hela ett litet fåtal. Att en del förstör i älvarna vet jag också men jag själv skulle aldrig ryckfiska. Så vad är det du inte förstått??
-
2007-08-22, 12:32 #57
Robert A
allfiskare (utom flugfiske)
Rekord: Gädda 8,5 kg Havskatt 12,05 kgGös 6,1kg Sej 15,5kg Torsk 17,4 kg Bleka 6,9 kg Abborre 1,25 kg
- Reg.datum
- Sep 2003
- Gilla
- 1
- Gillad 2 gånger i 2 inlägg
Jag tror nog att dom flesta fiskevårsonmrådena inta har förbud mot att ta upp felkrokad fisk.
På tex SM så får man inte räkna fisk som är krokad bakom gälen.
-
2007-08-22, 12:48 #58
Simon K-Greising
Moderkaka
- Reg.datum
- Mar 2004
- Ålder
- 27
- Gilla
- 89
Ja men tråden handlar ju om man ska få lägga upp fiskarna i albummet eller inte. Och vad jag menar är att lägger man upp en massa bilder på felkrokade fiskar (som dessutom är uppenbart felkrokade typ braxnar som hänger i en jerk bait osv) så sänder man ju ett budskap utåt.
Vill man få bort ryckfisket så är det ju ingen direkt smart lösning eftersom detta forumet är en av sveriges förmodligen mest besökta fiskeforum.
Edit: I norrland är ryckfisket mkt vanligt!
-
2007-08-22, 12:57 #59
Jonas Karlsson
Guldberget
Rekord: Min första gädda 4 år gammal.
- Reg.datum
- Jan 2004
- Ålder
- 38
- Gilla
- 0
- Gillad 29 gånger i 18 inlägg
Jo visst men om du tittar på ditt första inlägg så har inte det heller något med foto att göra. Men jag tycker man skall förbjuda så lite som möjligt. Jo det är säkerligen vanligt i Norrland på sina håll men det skinnväst också!!!!Men ditt första argument om det måste tillbaka rimmar ju illa med det du sen skrev att du tar upp väldigt lite i huvud taget. Men du släpper en döende fisk och bonkar en frisk, det är lite motstridigt. Gör som du vill men jag kommer fortsätta att döda den fisk som är allvarligt skadad.
-
2007-08-22, 13:04 #60
Börje Eriksson
Filosofiskare
Rekord: Gädda 11,2 Abborre 1,1 Sutare 1,6 Havsöring 4,4
- Reg.datum
- Nov 2002
- Ålder
- 67
- Gilla
- 182
- Gillad 144 gånger i 62 inlägg
”Jo men vem ska kontrollera att du inte avsiktligt felkrokat den?”
Har du alla gäddor hemma nu? Om mitt utö-drag har kroken sittande utanpå kinden på gäddan vilket hänt några gånger eller som den gången då jag trodde att jag hade ett nytt PB på gång men det visade sig vara en på 4kg som krokat sig själv i stjärtspolen när den missade första attacken så är det alldeles äkta felkrokade fiskar vi talar om. Men kom inte och påstå att att det skett med avsikt från min sida eller från andra vilka varit med om liknande upplevelser! Gör du det har du oerhört mycket kvar att lära beträffande fiske! Oerhört mycket!
Om fiskevårdsområdena vill skärpa lagen med egna regler förutsätter jag att regelverket godkänts av länsstyrelsen. Utan länstyrelsens godkännande kan fiskevårdsområdet inte skärpa lagens påbud. Gör de det ändå har deras snävare regler ingen juridisk verkan inom lagens vidare gräns. De kan då endast ha dem som välvilliga rekommendationer till den som fiskar där.
Vidare förutsätter jag att fiskevårdsområdet har personal som kan vara åsyna vittne på de platser man har behov av att tillämpa lagen och eventuella tillägsregler.
I alla andra fall blir det enbart fiskarens egna moral som blir gällande.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Liknande ämnen
-
Finns det en allmän regel om fiske utanför myning?
Av Gurre i forum LjugarbänkenSvar: 4Senaste inlägg: 2007-07-23, 10:35 -
Asp i fotoalbumet?
Av Alessandro i forum OmröstningarSvar: 39Senaste inlägg: 2007-05-12, 19:06 -
Regel bunden Big game fiskare?
Av JohanP i forum Havsfiske - AllmäntSvar: 1Senaste inlägg: 2007-03-26, 17:08 -
Fotoalbumet ???
Av Quivertip i forum Bilder & fotografierSvar: 2Senaste inlägg: 2003-05-12, 08:28

Svara med citat
Bokmärken