Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 30 av 30
  1. #21

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Flodströms avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 930
    Gilla
    1
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

    Citat Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Då blir det ju "kul" lod i fiskform alltså


    mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

  2. #22

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Flodströms avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 930
    Gilla
    1
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

    Citat Ursprungligen postat av Gruvis Visa inlägg
    köp rtv gummi på slöjd-detaljer i Skara blir nog billigare än få en aluminium form fräst
    Roger, har du nån länk eller adress till dom?

    mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

  3. #23

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: Gös 6,8 kg Gädda 8,6


    Reg.datum
    Jan 2003
    Ort
    Hedemora
    Ålder
    51
    Inlägg
    752
    Gilla
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

    http://www.slojd-detaljer.se/ gå in på beslag och metaller gå vidare till gjutning/gjutformar sida 3

    behöver du vidare hjälp så pm:a så ska jag hjälpa dig så gott det går

  4. #24

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här


    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Gilla
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

    Hej

    måste tala om att runda djupriggs lod med fena 5kg o upp funkar

    utmärkt !! fastnar inte så lätt i botten + snäll mot fiskaren o båten

    inga vassa kanter

  5. #25

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här


    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    24
    Gilla
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

    Hej
    Gjutsilicon och fem Kg bly fungerar inte. Detta trots att tillverkarna uppger att en tål 300C Det är energimängden som bränner sönder ytan i formen. Siliconen är avsedd för små detaljer.
    Själv gjorde jag mina lod i gjutsand. Jag gjorde två lådor och lade ett fabrikslod som modell.
    Sök på nätet om sandgjutning, metoden är inte svår.
    Sanden kostar inte mycket och kan användas om och om igen.
    Och ja ja hade skyddsutr mot blyångor...

  6. #26

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Flodströms avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 930
    Gilla
    1
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

    Citat Ursprungligen postat av Fiskeingenjör´n Visa inlägg
    Hej
    Gjutsilicon och fem Kg bly fungerar inte. Detta trots att tillverkarna uppger att en tål 300C Det är energimängden som bränner sönder ytan i formen. Siliconen är avsedd för små detaljer.
    Själv gjorde jag mina lod i gjutsand. Jag gjorde två lådor och lade ett fabrikslod som modell.
    Sök på nätet om sandgjutning, metoden är inte svår.
    Sanden kostar inte mycket och kan användas om och om igen.
    Och ja ja hade skyddsutr mot blyångor...
    Hmmm, klart intressant, tack ingenjörn för det tipset. Skall kolla på nätet. Kansje jag PM:ar dig också om jag stöter på svårigheter/frågor som inte löses lätt.

    Silikonformar, ja det var just det jag misstänkte att det blir för stort. Har själv gjutit i silikon så jag har erfarenhet med det faktiskt. Till betes (drag)avgjutning är det ypperligt att använda då man kan få en superfinish på gjutdetaljen.

    mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

  7. #27

    Sponsrad av: linkan81
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    snickarns avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Ort
    halmstad
    Ålder
    40
    Inlägg
    704
    Gilla
    18
    Gillad 36 gånger i 4 inlägg

    gör en mall i frigolit begrav den i sand, sedan är det bara trycka ner en tratt mot frigoliten och fylla på med varmt bly.
    skyddsmask rekomenderas eller ventilera verkstaden väl :-)
    metoden används på gjuterier när man gjuter enstaka element

  8. #28

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    TAMTAMs avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Inlägg
    4 514
    Gilla
    67
    Gillad 135 gånger i 102 inlägg

    Cool

    Bra tabell för vikter
    Bifogade filer Bifogade filer

  9. #29

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Angarths avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    26
    Gilla
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

    Lightbulb Ett tips för gjutformar

    Jag hade funderingar på att gjuta av mina favoritlod.

    Min plan var följande:
    1. Ta en behållare stor nog att rymma lodet och formen (plastad skokartong etc)
    2. Kleta in lodet i ett tunt laget vasselin
    3. Fylla halva behållaren med gips
    4. När gipset håller på att stelna trycka ned lodet halvvägs
    5. Tryck ner ett par metallbitar halvvägs ner i gipset i varje hörn (för att styra formen senare)
    5. När gipset har stelnat kletas översidan av gipset, inklusive den halva av lodet som sticker upp, in med vasselin.
    6. Fyll resten av behållaren med gips så att lodet täcks gott och väl och låt torka.
    7. Då gipset är torrt kan man försiktigt dela formen och plocka ut original lodet.

    Då formen är isärtagen kan man tälja en kanal som sedan skall användas för att hälla in blyt genom.
    Formen bör torkas i ugn (låg temp i lång tid) för att driva ut all fukt. Fukt leder ju till explosionsartade förlopp när det kommer i kontakt med smält bly.
    När man sedan gjuter håller man ihop delarna med en tving eller med remmar så att den inte delar sig under gjutningen.
    Resultatet blir en exakt kopia med "gjutskägg" längs formens skarv. Detta kan dock enkelt skäras bort med en kniv.

    Jag har gjutit andra detaljer på detta sätt och det har fungerat bra. Formarna kanske inte håller för massproduktion men skall man bara gjuta ett antal för eget bruk tror jag inte det skall vara några problem.

    Kostnaden för detta är ju ringa, gips är ett relativt billigt material så det är ju endast kostnad för bly samt eventuella fenor i rostfritt som kostar.

    Nu vart jag sugen att börja gjuta... hem och prova tror jag!

  10. #30

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här


    Reg.datum
    Sep 2005
    Inlägg
    22
    Blogginlägg
    1
    Gilla
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

    Hej.Jag har haft så blyvikt såm liknar fisk utan större lycka.Jag vet finnarna gör mycke egna lod.Akta giftigt rök men annas lycka till.Team F1 Salmon jari

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Liknande ämnen

  1. Gjuta jigghuvuden
    Av Kjell Bohlin i forum Ljugarbänken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 18:55
  2. Metallformar för att gjuta bly i
    Av JohanPiers i forum Betestillverkning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 17:44
  3. gjuta beten?
    Av n0rell i forum Ljugarbänken
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 15:59
  4. Gjuta i plast?
    Av Slemgädda i forum Betestillverkning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 22:38
  5. 2 djupriggar till salu
    Av Danne i forum Säljes
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2003-09-25, 20:13

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •