Då jag skall återvända till Sverige och Stockholm inom en inte alltför avlägsen framtid tycker jag att det vore lämpligt att forska lite på fiskevatten.

All min utrustning står visserligen på landet (landstället ligger på Hölö, som ligger mitt emot Runmarö). Fisket där har alltid varit otroligt trögt; gäddorna som jag har fått där under en hel del fiske genom åren är runt 5 st; den största låg på knappt 2,5 KG (varav 3 också togs under en helg). Båtar är det gott om runt hela ön, stora som små, så det kanske har med saken att göra? Finns det något bra ställe där ute som ni lite mer lyckosamma fiskare känner till? Har tillgång till båt så lite kan man väl åka runt. Har några gånger åkt runt Runmarö och Nämdö och fiskat, dock har jag aldrig fått något där; inte ens ett napp.

Vidare är jag intresserad av vad det finns för bra fiskevatten, främst för gädda då, inte alltför långt från Stockholm (jag bor inne i stan på söder)? Är Mälaren något att för gäddfiske, och i sådana fall, var? Mälaren är ju som bekant rätt stor.