Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Rekord: Abborre 1,7kg Gädda 11,5kg Gös 5,7kg Hälleflundra ca:62kg Lubb 6,1kg Sej 14,8kg Torsk 21,7kg

Olas avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Ålder
    45
    Gilla
    10
    Gillad 23 gånger i 12 inlägg

Question Tändspole till Mariner?

Verkar som en tändspolen pajat till min Mariner 25hp.
    Det är tydligen samma som till Mercury
    # SIE 185186

Nån som vet var man handlar såna, nån som kan tänkas ha det hemma på hyllan?
    Söndagsöppet vore ju kanon.
    Jag utgår ifrån Sollentuna.

Nån som kan förklara hur en tändspole fungerar?

Den har ju bara +, -, samt tändkabeln.

Vad kan gå sönder i en sån?

Jag har resistensmätt båda spolarna och de ger samma värden, fast med den ena tänder ej tändstiftet.

Det begirper jag mig inte på.
    Ola

Flodströms avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Gilla
    1
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

Mariner? Är det en ny maskin..knappast vad jag förstår.

Om det är en äldre modell så har den bara en tändspole med två högspänningsledningar (+ två andra) som går till varsitt tändstift.
    (har haft en för många år sedan).

Varför skall du ha en ny spole? Vad är det som händer/inte händer?

Är det så tändspolen ser ut:
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Coil 1.jpg
Visningar:	92
Storlek:	145,9 KB
Id:	12461  
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Rekord: Abborre 1,7kg Gädda 11,5kg Gös 5,7kg Hälleflundra ca:62kg Lubb 6,1kg Sej 14,8kg Torsk 21,7kg

Olas avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Ålder
    45
    Gilla
    10

Det är en -93:a

Det är dubbla tändspolar och de ser ut så här.

Det jag inte begriper är hur en sån fungerar.

Den har en + & en - & en tändkabel.

Resistensmäter jag mellan + & - så är det 0 Ohm
    Mellan + eller - & tändhatten så är det ca: 9 kOhm
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Ola

Flodströms avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Gilla
    1

Du beskriver inte om du har bytt bägge tändstiften eller om du har kastat om tändstiften (bytt plats med varandra) men felet kvarstår på samma sida / samma tändkabel? Har du testat det?

Sen, då felet uppstod, vad hände? La en cylinder plötsligt av eller har det kommit successivt, lite över tid med dåligt varvtal på fullgas (misständningar?)

Har du svar på frågorna så blir det lättare att zooma in själva felkällan. (har liten tro på spolen nämligen).
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Flodströms avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Gilla
    1

Det låter helt riktigt den mätningen du har utfört. Mellan + och - pol (primärlindningen) skall det vara låg-ohmigt, där går själva tändpulsen genom (som i en 12V biltändspole).
    På högspänningssidan, (sekundärlindningen), som består av otroligt många varv av tunn emaljerad koppartråd skall det vara relativt högt motstånd. Kan vara mellan 5 och 25 kohm och i ditt fall verkar det helt ok för det är nämligen så att - (minus) på högspänningslindningen är kopplad samman med - på lågspänningslindningen. Därför har du kontakt dem emellan.
    Men det man inte vet är om det har blivit nån kortis på högspänningssidan för det avslöjar inte en vanlig ohm-mätning.

Men som sagt kolla min sista post först.
    Senast redigerat av Flodström den 2008-09-21 klockan 14:06.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Olas avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Ålder
    45
    Gilla
    10

Citat Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Du beskriver inte om du har bytt bägge tändstiften eller om du har kastat om tändstiften (bytt plats med varandra) men felet kvarstår på samma sida / samma tändkabel? Har du testat det?

Sen, då felet uppstod, vad hände? La en cylinder plötsligt av eller har det kommit successivt, lite över tid med dåligt varvtal på fullgas (misständningar?)

Har du svar på frågorna så blir det lättare att zooma in själva felkällan. (har liten tro på spolen nämligen).

Felet har väl kommit både plötsligt & smygande.
    Motorn har stått i nån månad och jag gjorde en provtur häromdagen.
    För en månad sen fungerade den perfekt det har väl hänt nån gång tidigare att den har misstänt vid högvarv men inte så att den gått dåligt utan mer så att man lite snabbt reagerat på att det hände nåt så typ en halvsekunds misständning kanske. På provturen så gick den inte nå bra.
    Då gick den bara på en cylinder och jag provade att byta tändstift och konstaterade att det inte var felet.

Väl hemma igen så blev det en tunna med vatten och lite provkörning.
    Jag provade då att byta plats på + till spolarna samt byta plats på tändkablarna.
    Då fick jag den att gå på den andra cylindern.
    Jag testade lite fram & tillbaka och har efter det dragit slutsatsen att den ena tändspolen/tändkabeln inte ger nån gnista.

De är inte heller smutsiga på nåt sätt som gör att man misstänker att det skulle bli överslag nån annanstans, men det vet man inte säkert.

Jag har aldrig haft några "tändsystems"bekymmer tidigare så jag är helt novis på det.

Nu har jag demonterat spolen och ser inte några konstigheter direkt.

Det som är lite förundrande är att det sitter ett metallbleck ifrån minus som ligger klämt/limmat? på järnkärnan. Järnkärnan är delad i två delar en överdel och en underdel och över dessa så är det en trådad tejp (orginal) som lossnat. Men det antar jag bara är nåt som som ska hålla ihop järnkärnan.

Den "hela" tändspolen undviker jag helst att mickla med eftersom den fungerar/fungerade.

Jag har kanske missat nåt eller tänkt fel vilket inte är helt ovanligt.

Tack för att du tar dig tid
    Ola

Flodströms avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Gilla
    1

Hmmmm. Låter knepigt.

Har du kollat med bägge tändstiften på samma spole alltså den som inte ger gnista? och att det inte blir gnistor överhuvudtaget?

Metallblecket till jord (järnkärnan) är helt enkelt själva jordningen till högspänningen som är ansluten till - på lågspänningssidan (till +&- ledningarna) så det är viktigt att den är skruvad fast ordentligt. Tejpen är säkert bara nått från tillverkningen då man limmade i hop kärnhalvorna.

Det som gjorde att jag bytte tändspole på min Mariner 25hk (1987:a tror jag det var) var misständning på fullgas. Kollade och bytte allt, t.o.m. tändspolen men felet kvarstod. Det som var fel var i själva tändhattarna för där satt det någon sorts störningsmotstånd som blivit förstört. Tändhattarna min var av plåt som en del av störningsskyddet. Bytte dem och motorn gick klockrent i 5 år sedan.

Om du kan ta bort dem (kan vara skruvade in på tändkabeln) så kan du kolla om det är gnista direkt från tändkabelns kopparledare mot jord/blocket på motorn (max ca 3-5 mm från blocket, skall bli gnista där).

Då flera delar är involverade i tändsystemet så är det inte säkert att det är tändspolen det är fel på. Det här är ett CDI-tändningssystem och det består av en strömkälla (generatorspole) + två givar/pickup spolar som ger tändimpulsen till resp cylinder. Generatorspolarna ger flera hundra volt till en kondensator som sedan laddas ur via en tyristor till +$- lindningen på tändspolen. så det kan vara en del saker som kan ha rykt i ditt CDI system. (Capacitor Discharge Ignition).

Du kan kolla det på följande vis:

Byt plats på tändspolarna (kasta om). Det kan du göra antingen genom att skifta +&- ledningarna mellan tändspolarna. Då flyttar/skiftar du CDI-systemets impuls mellan tändspolarna. Sen kollar du igen om du har felet på samma sida eller ej (du får inte starta maskinen då utan bara observera det här direkt på tändstiftens gnistgap)

Om felet flyttar sig: fel på CDI-systemet
    Felet flyttar sig inte: fel på tändspolen.

under förutsättning att det inte är fel i tändhattarna som sagt.

Om fel på CDI, då har du ett större problem att testa ut än en tändspole.
    Kan vara fel på givarspolen till den cylindern som inte tänder. Eller fel i själva CDI-boxen (tyristorn har rykt t.ex.)

Delarna kan naturligtvis skiftas/kastas om precis som med spolarna men är säkert inte lika lätt, för att hitta felet.

Om du konstaterar fel i CDI systemet, alltså felet flyttar över till andra spolen då ledningarna kastas om, så är mitt tips: leta efter lösa eller oxiderade kontakter/kabelskarvar/anslutningar. Om oxid eller lösa kontakter: skrapa och/eller putsa rent med 600-papper och sen på med 556, skruva sen i hop eller kläm ihop glappande skarvhylsor. Det kan vara bara det som är felet. Kolla alla pickup/givarspolar och deras ledningar/kablar noga. Det samma gäller CDI boxen/boxarna om två?).

my two cents
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Olas avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Ålder
    45
    Gilla
    10

Tackar för utförligt svar.

Jag ska testa lite till samt jaga rätt på en tändspole tror jag.

Återkommer när jag har mer kött på benen alt. löst problemet.
    Ola

TAMTAMs avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Gilla
    67
    Gillad 137 gånger i 104 inlägg

Talking

Helvete Ramon har du jobbat som senior technician på båtmotor firma?
    Verkar som du är hemma här? mvh

Flodströms avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Gilla
    1

hehehe, nä det har jag inte men jag har själv byggt elektroniska tändsystem, Första gången så var det till min Road Racing-maskin. Sista gången till vår gamla fiat som hadde brytarspetsar. Där konstruerade jag ett CDI helelektroniskt tändsystem efter att bilen hade stoppat i Bergen centrum då min fru körde. Efter installationen drog den 2 dl mindre soppa per mil och gick klockrent tills vi skrota bilen efter 5 år. Har fortfarande det systemet på hyllan hemma, hehehe

Ok Ola, lycka till.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Mariner 30 hk 1990...?
    Av makkan_79 i forum Motorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 01:49
  2. Mariner 15hk
    Av Orsa i forum Motorer
    Svar: 2