Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 31 till 39 av 39

Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Rekord: gädda 10,8kg lax 7kg regnbåge 4,2kg

Reg.datum
    Oct 2006
    Ålder
    19
    Gilla
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

Citat Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Då skall jag berätte för dig TAMTAM att då jag var barn och bodde i Ödeshög om sommaren (då jag var mellan 5-7 år) så kommer jag ihåg då den eldre grabben (han var kanske 18år) och farsan hans kom hem efter fiske på Vättern. Två fiskar fyllde en hel jäkla jutesäck. Dom var silverblanka och det var öring. Inte resultat av laxutsättningar för 50 år sedan. Tippar dem var på ca 10-12 kg st och jag tyckte det såg ut som silverfärgade julgrisar. Säkert tagna på nät för jag kan inte komma ihåg att det var några fiskespön med överhuvudtaget.
    Den stammen utgjorde säkert ett lika stort hot mot rödingen på den tiden som laxen utgör nu förtiden, och den var ju naturlig, inte utsatt. Vad tror du?
    Det var den stammen av öring jag tänkte på då jag nämnde 12-15 kg vilket inte hade varit någon utopi om stammen funnits kvar på nått vis. Men jag har ingen aning om vad det här var för stam. Motala ström kanske, men då är stammen förlorad vid det här laget tippar jag. Men tänk.........................................
    Det måste vart öring från motala ström. Den öringen utrotades när man byggde kraftverket En unik öring stam som lekte nedströms.. Laxen som sätts ut i Vättern nu sätts ut som kompensation för den öringen.

Flodströms avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Gilla
    1

Fin länk Flodebanan. Det var just dem öringarna jag tänkte på. Vet att det förr i tiden fanns en exklusiv flugfiskeklobb som fiskade storöring i Motala ström. Där togs det 5-6 kg storöring på torrfluga.

Det som ingen har snackat om är om det finns någon rest av denna stam via felvandrare som kanske har kunnat leva kvar en tid efter regleringen där. Kanske det finns någon stans. Borde vara möjligt att dokumentera genuppsättningen från någon gammal uppstoppad eller konservarad öring från den tiden för att kunna göra det möjligt att hitta rester av den öringstammen i Vättern i dag?

Fasen, öringar bort mot 19 panner........slår lika högt som lax på 10-15 eller hur TAMTAM?

Synd man inte tog tillvara på gener från den öringstammen. Hade varit möjligt. Men man viste lite om öringen i Vättern på den tiden.

Annars så har Fiskeriverket gjort en kartläggning av hur stor innavelskoefficienten är hos Gullspångslax. Den ligger på 25% som egentligen säger att den har dött ut. Avelsmaterialet i dag bygger nämligen på bara ett lekpar för ca 60-70 år sedan (tror det var på 40 eller 50-talet som en privatperson förbarmade sig över ett lekpar och tog in dem i ett hobby-kläckeri). Fanns inga lekområden kvar då. Så har den Svenska fiskevården och förvaltningen arbetat förr i tiden med våra mest unika arter av laxfisk...suck!
    Det är annat nu men tyvärr försent för våra mest unika stammar vi har haft i Sverige (Gullspång och Motala ström).

Det är nog lite av den historiska handlingsförlamningen man nu försöker vända på och därför är man säkert mycket mer på hugget. Vätternrödingen och dess tillbakagång, oroar och man vill självklart att den inte skall lida samma öde som dom andra två arterna.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Flodströms avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Gilla
    1

Ja Jonas, det var just det jag tidigare nämnde här i tråden. Det har konstaterats att rödingens ägg kläcks för tidigt. Redan i december då vattentemperaturen fortfarande är fallande. Då svälter dom små rödingynglen ihjäl när gulesäcken har förbrukats och planktonproduktionen inte kommer i gång före april-maj någon gång.

Några rester av ägg (på kallare områden) kan klara sig utan att kläcka längre ut i feb-mars och då har dom kanske en liten changs att överleva men då har dom en dålig start: dom är magra och svältfödda. Tror det sen förföljer dom upp i livet och att dem aldrig hämtar sig från den dåliga starten?
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Reg.datum
    Oct 2005
    Ålder
    23
    Gilla
    0
    Gillad 2 gånger i 2 inlägg

Kul, och även bra att det diskuteras om Vättern, för den är verkligen en unik sjö.
    Och att få kunna fiska insjölax i den gör den ännu mer unik vilket gör att man engagerar sig i den.
    När jag läste att 40% av smolten dog så trodde jag inte på det för det lät så löjligt högt, men sen när det skrivs i inlägg och man läst på någon mer plats att det tydligen rör sig om 40% så blir man ju lite häpen.
    Så jag mejlade till Måns Lindell på länsstyrelsen i Jkpg och frågade följande:

Hej Måns.
    Jag har läst på internet att 40% av laxsmolten som satts ut i Vättern i år har dött.
    Stämmer det att det är så många som dött eller är det bara en uppskattning?
    Och skulle det vara så att det är så många som dött, vad är orsaken och finns det något man kan göra för att komma upp i högre överlevnadstal?
    Det är ju nästan hälften av alla smolt, och det blir ju till följden att det blir nästan dubbelt så dåligt fiske grovt sagt.
    /Mvh Oliver.

Som svar fick jag detta:
    HEj du

Tack för påpekandet - jag letade en stund på nätet för att se var du hittat infon men utan resultat - är det så att det är dagsaktuellt eller en tidigare blänkare?
    Jag vet att det har tidigare varit några år i följd med dålig överlevnad av smolten. Det har lett till att man numera sumpar en del av smolten och kontrollerar överlevnaden . Detta används som krav gentemot leveranmtören av fisken - den måste hålla en kvalietet som passar för isättning, tempanpassning etc. Självklart märks resultet av isättningen snart i fisket (sämre fångst). Detta jobbas det en del med ty det är verkligen att slänga pengarna i sjön annars - kanske nog ett så viktigt argument som hur pass fisket blir.... Huruvida årets utsättning "lyckats" har jag ej koll på så här på rak arm. Jag skickar därför detta mail även till vår fiskesakkunnige i vätternvårdsförbudnet som svarar oss alla så fort han kan! Och det viktiga är egentligen att det numera sker en kontroll av överlevnaden av isättningen som kan användas i "kvalitetsarbetet".

Du får snart en rapport om 2008 års isättning.

hilsn

ml.

Jag kan bifoga informationen som jag får sedan, alltså den här rapporten om 2008 års isättning. Fast den kanske kommer upp på hemsidan. Men i vilket fall så tycker jag det är viktigt att man engagerar sig i utsättningen av smolten, för vi som är intresserade av sportfisket vill ju såklart att så mkt som möjligt av nuvarande tak på 20.000 smolt ska överleva, för det är ju räknat på 20.000 anpassat till rådande förhållande, pengabrist eller hot mot rödingen, själv vet jag inte men att 8000 bara ska gå åt skogen känns ju väldigt trist( Det är ju fiskar som hade kunnat drillas på spöt! ). Sen reflekteras det om rödingen, förhöjd temperatur och att kräftorna äter upp rommen osv, har själv inte tänkt på det så mkt innan men att ta upp en röding är ju riktigt lågt om den är hotad, jag kommer iaf själv inte ta upp någon röding om jag får en sådan.
    /Mvh Oliver
    Mr. Walleye - Bassboat angler

Flodströms avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Gilla
    1

hej Oliver. Bra gjort att du engagerar dig så pass att du tar egna initiativ, heders.

Ju du det är alltid trist då utsättningar av fisk misslyckats. Bara se på komp.utsättningarna av laxsmolt i östersjön, helt bortkastat tydligen p.g.a. skitdålig överlevnad.
    Nu är det ju så att det första året efter att smoltutvandringen har skett så är dödligheten mycket stor. Detta p.g.a. nya faror, ny okänd miljö, dåligt förberedd på predatorer som fisk och fågel (för odlad smolt). Första året kan dödligheten vara mellan 25-75% lite beroende på kvaliteten på den odlade smolten.

Efter vart som fisken tillväxer minskar dödligheten snabbt av predation. Fisk över 3-4 kg har nästan ingen dödlighet alls om den inte utsätts för ett fisketryck.

I Vättern växer laxen upp till ca 5 år i bästa fall (vad jag vet). Då kan man estimera att dödligheten blir ca 50% per år.

Om en utsättning har klarat sig med 10.000 individer efter ett års tid (till grilse/smålax) så finns det 5.000 kvar det andra året, 2.500 det tredje året, 1.250 efter det fjärde året och ca 625 det sista året att fiska efter.
    Sett på totalt vad som går att fiska på så blir det 5000 + 2500 + 1250 + 625 alltså totalt 9.375 lax som är på fångstbar storlek (förutsatt att utsättningen ligger på 20.000 smolt per år) det skulle oxå betyda att det fångas ca 9-10 ton lax per år i Vättern. Huruvuda det stämmer vet jag inte då den här kalkylen bara är ett exempel att räkna på och bygger inte på faktiska överlevnadstal från Vättern.

Intressant att se svaret Oliver. Håll oss uppdaterade.
    Senast redigerat av Flodström den 2008-10-18 klockan 20:36.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

TAMTAMs avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Gilla
    46
    Gillad 60 gånger i 50 inlägg

Citat Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    Visst finns det mkt småöring i Vättern, men det kan nog bero på dom utökade lekmöjligheter och chanserna för ynglen att överleva sin tid i bäcken?

Sett ett par fiskar på runt 5 och upp till säkert minst 7kg i lekbäckarna under några få turer. Hårt räknat 1sådan fisk/tur/bäck i princip.

Var också med och kikade på en 7-8kgs som invägdes som Lax av tävlingsledningen med senare av yrkesexpertisen utdömdes till nytt VätternÖringsrekord för "efter Motala ström tid" under Hjodraget.

TAMTAM lär lite här: http://www.outdoor.se/sportfishnews/.../lek/index.htm
    Vad bra du kanske får ihop flera st! räcker nog långt bättre vore att lämna dem ifred i sjön

Reg.datum
    Oct 2005
    Ålder
    23
    Gilla
    0
    Gillad 2 gånger i 2 inlägg

Jaha, då har jag fått en rapport eller vad man ska kalla det för av Johnny Norrgård från vätternvårdsförbundet.
    Den lyder:
    Hejsan,

Under senare år har man allt mer börjat uppmärksamma problemen med försämrad smolkvalité hos den kompensationsutsatta fisken (fisk som sätts ut som kompensation av kraftbolag och staten för att man byggt ut och försämrat lek- och produktionsområden i älvarna). Yrkesfiskets och fritidsfiskets fångster av utsatt öring och lax har minskat med åren trots fortsatt höga utsättningsmängder, detta såväl i Östersjön som i Vänern och Vättern. Enligt utfallet av märkningar och övrig provtagning har skörden från smoltutsättningarna minskat i alla Östersjöländers fiske under de senaste åren. Generellt rapporteras även om minskad återrapportering av märkt odlad fisk samt minskade återfångster av odlad fisk i återvandringsfällor. ICES rekommenderar bla en kraftig minskning av fångsterna och fiskeansträngningarna i Östersjön, med anledning av den extremt låga överlevnaden bland yngre fiskar i havet. Fångsterna av den vilda fisken följer dock inte samma mönster, här ser man i flera fall en ökning i fångsterna.

Trenden med minskad överlevnad hos odlad smolt, men även i vissa fall vilda smolt, under senare år vid jämförelse med tidigare perioder kan indikera negativa effekter orsakade av storskaliga miljöförändringar. Samtidigt kan det tyda på metodsvagheter vid odling av smolt. Det finns ingen självklar förklaring till den negativa trenden, istället har en kombination av olika samverkande faktorer föreslagits, bl a har temperaturförhållandena samt tillgången på lämplig föda har visat sig ha betydelse. Det är dock tidigare känt att överlevnaden hos odlad smolt är låg i relation till överlevnaden hos vild smolt, beräkningar visar att odlad laxsmolt överlever 2-4 ggr sämre än vild smolt från vandring till ”fiskbar” storlek. Sammantaget tyder de minskade fångsterna på en minskad överlevnad hos den odlade fisken, och anses således vara kopplade till minskad överlevnad hos odlad lax i post-smoltfasen.

Laxfiskodlingen i Sverige har generellt större problem med odlingsrealaterade skador (ex fenskador) jämfört med tex ett föregångsland som Norge, vilket i mångt och mycke beror på sämre grundförutsättningar för odling (både fysiskt och ekonomiskt). Laxfisk som befinner sig i smoltstadiet har naturligt en mycket hög vandringsbenägenhet, ofta förflyttar sig smolten långa sträckor relativt snabbt. Fenskador och allmänt nedsatt kondition ger en försämrad prestationsförmåga, och därmed en ökad mortalitetsrisk. Få konsekventa försök har gjorts för att ta fram smolt anpassade att klara av de förutsättningar de ställs inför vid utsättningen (eftersom den absoluta merparten av den odlade fisken går direkt till matkonsumtion). En del försök har gjorts med utsättning av ettåriga smolt, bla i Vättern, resultatet från dessa har dock uppvisat stor variation.

Såväl i Vänern som i Vättern har utsättningar under senare år allmänt gett sämre resultat än tidigare. Under de senaste åren har det inkommit rapporter från samtliga kategorier fiskande om fångad och påträffad laxsmolt i dålig kondition, ofta svampangripna troligen till följd av en nedsatt allmänkondition. Vissa år har även döda smolt med uppenbara odlingsrelaterade skador (fenskador där den blottade vävnaden angripits av svamp) påträffats i anslutning till utsättningslokalerna.

Till följd av den problembild som presenterats ovan togs under vintern 2007 beslutet om att man under vårutsättningarna 2008 skulle sumpa en del av utsättningsmaterialet från respektive utsättning. Sumpningen gjordes i nätkassar i anslutning till utsättningslokalerna. Denna fråga diskuterades såväl internt mellan länsstyrelserna runt sjön som i Vättervårdsförbundets Samförvaltning Fiske (samförvaltningsorgan för fisket i Vättern). Avsikten med sumpningen var att följa upp utsättningsmaterialets kvalité och smoltens överlevnad under de första dagarna i den nya miljön. Man avsåg även dokumentera förekomsten av eventuella odlingsrelaterade skador och svamppåväxt, detta med tanke på vad som inrapporterats under tidigare år. Utvärderingen av materialet pågår som bäst, som du förstår finns det många olika bitar som måste gås igenom och därför måste vi försöka gå igenom allt befintligt material och se om vi kan hitta några punkter eller aspekter som verkar viktiga än andra. Skicka gärna ett mail till mig senare i vinter så kanske jag kan svara lite mera exakt på hur arbetet fortskrider.

Mvh_______________________________________________ ___
    Johnny Norrgård
    Mr. Walleye - Bassboat angler

Rekord: Abborre: 0.300 kg Braxen: 0.650 kg

Reg.datum
    Apr 2012
    Gilla
    1

Riktigt onödigt av kraftverksföretagen att ha byggt kraftverk i motala ström nära vättern. Detta resulterade i att en riktigt storväxt öringstam dog ut. Maxvikt upp till ca 23 kg. Det kunde ha blivit överlägsna världsrekord därifrån. Dom borde tänka efter i fortsättningen innan dom bygger kraftverk.

Se även:

http://projektwebbar.lansstyrelsen.se/vattern/Sv

Och klicka på:

1: Fiska i vättern
    2: Fisk och fiske
    3: Öring

och

http://vattenkraft.info/?what=Motala+Str%C3%B6m
    Senast redigerat av kalle-h den 2012-12-18 klockan 17:27. Anledning: Bättre information

Team: specimenfiske.se

Rekord: Abborre drygt 1.7 kg Gädda 9,78 kg Lake 4,2 kg Gös 3,9 kg Sutare 2,9 kg

tintin_jkpgs avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Gilla
    345
    Gillad 192 gånger i 105 inlägg

Nu bumpade du ju en fyra år gammal tråd men okej då.
    Öringstammen kunde ha kommit tillbaks till sin storhetstid om det inte vore för det urbota dumma beslutet att börja sätta ut Lax. Nu finns inte en möjlighet i världen så länge de fortsätter skada Vättern genom utsättning av Lax. Laxen borde inte finnas i Vättern. Men det är väl för mycket pengar i sportfisket efter Lax för att de ska vilja ge Öringsbeståndet en ny chans att återhämta sig.

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234

Liknande ämnen

1. Regler för laxfisket norge
    Av pikejojo i forum Flugfiske - Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 20:44
  2. Rädda gäddan!
    Av Muskytracker i forum Miljöfrågor, fiskevård och fiskepolitik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 12:25
  3. Rädda Torsken
    Av JimmyKarlsson i forum Ljugarbänken
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 19:50
  4. Press: Har laxfisket i älvarna en framtid?
    Av Bergman i forum Privata bloggar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 11:28

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •