Resultat 1 till 5 av 5

Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Rekord: [Hö 1.2] [Gädda 7.2] [Aborre 1.8] [Regnbåge 2.4] [Lake 1.0]

bikoffs avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Gilla
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

Exclamation val av båt, HJÄLP!

Riktigt sugen på att köpa båt nu, men det finns en uppsjö och välja bland och jag känner mig inte så hemma på den fronten så jag skulle vilja ha lite tips och förslag! Dom båtar jag har tittat på och fastnat lite för är Höga Rodd 410 oh 435. sen har ja även tittat på en Buster M. tänkte lägga mig vid 50000-70000 kr klassen. och då vill jag såklart att en schysst 4-taktare följer med, båten ska vara lämplig för trolling fiske och lite tuffare sjögång. tack på förhand!

Rospiggs avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Gilla
    0
    Gillad 169 gånger i 110 inlägg

Citat Ursprungligen postat av bikoff Visa inlägg
    Riktigt sugen på att köpa båt nu, men det finns en uppsjö och välja bland och jag känner mig inte så hemma på den fronten så jag skulle vilja ha lite tips och förslag! Dom båtar jag har tittat på och fastnat lite för är Höga Rodd 410 oh 435. sen har ja även tittat på en Buster M. tänkte lägga mig vid 50000-70000 kr klassen. och då vill jag såklart att en schysst 4-taktare följer med, båten ska vara lämplig för trolling fiske och lite tuffare sjögång. tack på förhand!
    Ganska väsentligt att veta om Du menar insjö, inner/mellan skärgård eller ytterskärgård /öppet vattten för "hård sjögång" innebär helt olika saker beroende på vilket vatten det gäller, så precisera det lite så får vi lättare att ge råd.

Den enda av de Du nämner som jag kan uttala mig om är Bustern då jag haft föregångaren RS och även använt M och den funkar bra för inner/mellan skärgår men inget för trolling i ytterskärgård elelr öppet vatten, de andra låter även de för små för såna vatten.
    Som alla Bustar går den lite blött när det blåser på men inget som gör något om man står ut med lite skvättsjö.

Men som sagt speca lite mera noga!!

Rekord: [Hö 1.2] [Gädda 7.2] [Aborre 1.8] [Regnbåge 2.4] [Lake 1.0]

bikoffs avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Gilla
    0

tnkte mig både insjö och ev tolling på vänern, mellanskärs etc. har vänner som framgångsrikt trollat med en HR 410 på vänern. rekomenderas större båt ändå kanske? tack för tipset!

Rospiggs avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Gilla
    0
    Gillad 169 gånger i 110 inlägg

Citat Ursprungligen postat av bikoff Visa inlägg
    tnkte mig både insjö och ev tolling på vänern, mellanskärs etc. har vänner som framgångsrikt trollat med en HR 410 på vänern. rekomenderas större båt ändå kanske? tack för tipset!
    Alla har ju sina åsikter om vad som är säkeert emn enligt mina säkerhetsnormer så är 410.a på Vänern galenskap skulle inte gå under 4,8 - 5m för Din användning det är aldrig fel att ha lite marginaler på sin sida när vädret försämras vilket det kan göra fort på sjön!!

Finns ett helt gäng trådar om båtar för den användningen och några fabrikat som alltid dyker upp är Silver, HR, Ryds, Crescent, Uttern, Lami, Terhi mfl så gör en sökning och läs igenoom gamla trådar för det finns massor med info om lämpliga båtar för den användning Du talar om!!

regiusuts avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Gilla
    0

Då kanske jag kan passa på med ett inlägg. Jag har tittat mycket på HR 435 och vill ha den med en 30 hk. Skulle den båten kunna passa för lite "amatör-inspirerad" trolling.

Obs!! Bor i Östersund, så jag kommer att ha den i Storsjön.

Liknande ämnen

1. Hjälp ZAM
    Av mikepike i forum Spinn-, haspel- & jerkbaitfiske - Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 12:41
  2. Hjälp
    Av Onyx i forum Flugfiske - Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 15:28
  3. hjälp
    Av puttesvea i forum Övrigt
    Svar: 0