Resultat 1 till 10 av 13
Ämne: Fredning av lekfisk?
-
2009-12-04, 10:56 #1
Mikael Persson
Registered User
Fotoalbum: Länk här
Upplagda PB:n: Länk här
Placering i ligan: Länk här
- Reg.datum
- Oct 2004
- Gilla
- 0
- Gillad 0 gånger i 0 inlägg
Fredning av lekfisk?
Just nu pågår en undersökning om vad vi fiskare tycker om fiske på lekfisk, är det rätt?
Ska vi ha fiskestopp under leken? bör vi mäta gädda m.m. i cm i stället för kilo?
Gå in på sportfiskehornan.se och lämna dina svar på frågorna, senast 9/12
-
2009-12-04, 11:55 #2
Jonas Karlsson
Guldberget
Rekord: Min första gädda 4 år gammal.
- Reg.datum
- Jan 2004
- Ålder
- 39
- Gilla
- 0
- Gillad 31 gånger i 19 inlägg
Ja förbjud allt fiske efter lax och havsöring i strömmande vatten. det är ju där för leka
Frågan måste nyanseras mkt mer.
Senast redigerat av Gös Jonas den 2009-12-04 klockan 12:08.
-
2009-12-04, 12:02 #3
-
2009-12-04, 16:00 #4Team: Växjö SK, SK Screamers
max braxmax
braxmax
Sponsrad av: min plånbok
Rekord: gädda 11,1kg, sarv 1,05kg, björkna 0,8kg, sik 2,22kg,mört 0,64kg, färna 2,45kg, Id 2,5kg, Ål 1,025kg
- Reg.datum
- Aug 2007
- Ålder
- 28
- Gilla
- 0
Detta är mitt inskickade bidrag
hej,
först vill jag svara på frågorna:
1. Tror du att ett lokalt gäddbestånd kan skadas av hårt fiske under leken?
Detta beror på själva fisket, om ett 100%igt C+R fiske sker, så tror jag inte det, tar man upp dem stora romstinna honorna, så kan det naturligtvis vara ett hot mot beståndet.
2. Tror du att gäddan skulle öka i antal om det blev fiskstopp under lektiden?
Samma svar som ovan, allt beror på C+R, tar man hand om sin fångst,med snabb återutsättning, så skulle nog gäddbeståndet varken minska eller öka, då detta fiske inte angriper balansen av populationen.
3. Skulle du själv vilja övergå till att ranka fångsten i cm?
Absolut inte, jag är specimenfiskare och fiskens vikt är mycket viktigare för mig än längden.
4. Bör alla fiskarter skyddas under leken?
Nej, freda där det behövs, tex gädda och abborre i kalmarsundet, vilket redan sker i praktiken. Att skydda tex vitfiskarterna i sjöar är inte nödvändigt.
5. Är fiskens vikt viktig för dig?
Ja, mycket. Jag är uppvuxen med denna kultur, genom specimentävlingar och sportfiskeregistret, och jag vill gärna bibehålla denna metoden.
Jag har nu några fler synpunkter:
Som sagt så skulle specimenfiskekulturen upphör om fisket efter lekfisk skulle försvinna. Det årliga fisket efter tex id i kalmaråarna eller sik i skräbeån är bara några exempel på detta. Specimenfiskare tar sitt ansvar och praktisera C+R, och fisket efter lekfisk anses absolut inte vara skadande för ett bestånd.
Man får en ungefärlig bild av fiskpopulationen under lekfisket, då man kan, från år till år, se hur ett bestånd beter sig, om det har minskar eller ökat, hur balansen mellan honor och hannar ser ut.
Sportfiskare och specimenfiskare hanterar sina fångster mycket väl, då de vet hur viktiga dessa fiskar är för framtiden. Några få minuter och fisken är tillbaka i sitt rätta element, utan skador. Igen, lekfisket uppskattas av fiskarna inte som skadande för fiskarna, då 99% av C+R fiskarna simmar iväg glada och friska.
De flesta skulle nog fiska efter lekfiskar ändå, då chansen att få en stor och lång fisk är större under leken, eftersom det finns en högre kvantitet av fisk på plats, därför stiger även antalet stora/långa fiskar.
Skapa istället fredade lekområden och platser där det är förbjudet av fiska på. Detta funkar utmärkt i tex skräbeån eller läckebyån, där skräbeåns fvo/SK Fiskpinnen, har markerat lekområdena klart och tydligt. Dessa respekteras bland blqnd de som fiskar där och fiskarna kan leka i fred på sina lekplatser. Eftersom fisken är i ån före och efter leken, så är fisket ändå möjligt och spännande. Man har Här alltså hittat en mycket bra lösning!
Som sagt, freda lekfisk där den verkligen är hotad, tex gädda och abborre i kalmarsundet eller torsken i östersjön!!!
Specimen tävlingar och därmed hela specimenkulturen skulle kollapsa, då viktsystemet funkar mycket bättre än längdsystemet. Tänk hur många fiskar som har samma längd det skulle komma upp, men som alla ha olika vikter. tävlingen är uppbyggd på olika fiskstorlekar, och 5 fiskar med samma längd i en lista passar inte in i poängmönstret.
Och sist den kanske viktigaste punkten, yrkes-och nätfiskare borde däremot inte kunna fiska efter lekfisk. Vi specimenfiskqre kör C+R, eftersom vi vet om hur mycket skada det kan uppstår om man tar upp all lekfisk man får. Gör yrkesfiskare och nätfiskare det när de lägga ut nät efter kalmarsundets sista storabborrar med olagliga nät i vikarna och med lagliga meganät ute i havet. Jag var i skräbeån i 4 dagar och varje dag såg jag en gammal herre som stack ut med sin båt och håv och som kom tillbaka med ca 100kg leksik i båten, dqgligen!,medans vi som sitter vid ån och kör C+R blir nu anklagade att vi stör lekfiskarna... det är nåt som är fel med detta!!! Ingen fokuserar på det olagliga nätfisket, håvningen, etc. Detta gör mig mycket ledsen.
Mvh
Max "Braxmax" Lösche
-
2009-12-04, 16:17 #5
Jan Linnér
i stort sett klok...
Sponsrad av: Nollvisionen
Rekord: riktigt oviktigt!
- Reg.datum
- Apr 2004
- Ålder
- 42
- Gilla
- 0
- Gillad 2 gånger i 2 inlägg
Braxmax: Och du har många undersökningar i ryggen för dina påståenden? En romstinn gädda som varit uppe och vänt leker lugnt vidare?
Att veta om att man gör / kan göra skada å ändå hävda att det är rätt att fiska på lekfisk tycker jag är väldigt haltande logik. Men, så har jag ju aldrig fiskat efter "storfisk" heller.
-
2009-12-04, 16:24 #6Team: Växjö SK, SK Screamers
max braxmax
braxmax
Sponsrad av: min plånbok
Rekord: gädda 11,1kg, sarv 1,05kg, björkna 0,8kg, sik 2,22kg,mört 0,64kg, färna 2,45kg, Id 2,5kg, Ål 1,025kg
- Reg.datum
- Aug 2007
- Ålder
- 28
- Gilla
- 0
det har kommit upp tusentals lekfiskar under aren, dagen efter ha det tagits samma fisk,fast utlekt, sa ja, jag har "undersökningar" pa hur detta fisket paverkar fiskarna.
tror alla specimenfiskare som fiskar vettigt och fair kan berätta samma sak för dig.
-
2009-12-04, 18:05 #7
-
2009-12-07, 12:10 #8
Mikael Persson
Registered User
- Reg.datum
- Oct 2004
- Gilla
- 0
Undersökningen är inte till något speciellt just nu men det pratas mycke och för att få en sannar bild över åsikter om detta måste man nå flera fiskare.
Intresse för hur svaren blir har varit stort även från våra grannländer.
Sen kan man ju vända och vrid och ha massa frågor men för att göra det lättare så blev det 5 frågor med ja/nej
-
2009-12-07, 13:02 #9
Fredrik
Registered User
- Reg.datum
- May 2008
- Gilla
- 6
- Gillad 1 gång i 1 inlägg
Ska fiske på tex. lekande gädda förbjudas bör väl i samma veva då även fiske på "förleks-gädda" förbjudas för att nå önskad effekt. Från direkt islossning till någon gång i Juni(beroende på vatten). Långt fler romstinna förleksgäddor plockas upp av sport/fritids-fiskare än gäddor som aktivt leker. En gädda som leker är ju betydligt svårare, för att inte säga näst intill omöjlig, att locka till hugg än en förleksgädda som förbereder sig för lek och därmed står relativt grunt - och då lätt att "hitta" - i direkt anslutning till sin lekplats.
En anledning till att förbjuda fisket på lekande gädda skulle iof kunna vara att få minskad aktivitet av "fiskande båtar" direkt på lekplatserna som förmodligen stör fisken. Har dock inga belägg för om båtarna i sig är ett allvarligt störande element för den lekande fisken, enbart en förmodan....
Däremot bör fiske med nät -ryssor osv. helt klart förbjudas under lek.
-
2009-12-07, 13:10 #10Team: Linnéa
Patrik Johannesson
Registered User
Rekord: Koja 2025gr Simpa 750gr Hälleflundra 37-38kg Sej 9,5kg Rödspotta 1700gr, Kojla (Norge) ca4,5kg 17
- Reg.datum
- Sep 2002
- Ålder
- 35
- Gilla
- 0
- Gillad 1 gång i 1 inlägg
Ska det få fiskas torsk under lek tid tex i Öresund? Östersjön? . En fångad fisk är ju en fångad fisk även om den ska leka eller ej! Blir ju alltid en mindre som leker till vintern även om man tar den på sommaren. C&R fiske på torsk?
Gädda i och runt lekvikar på våren?
Havsöring och Lax i älvar och åra ska den fiskas alls? ( mer c&r på lek gädda än lax ju)
Ska man fiska någon fisk allas under deras lekperiod.
Näbbgädda när den kommer på våren?
Hehe jag ni förstår vad jag menar! Inte lätt att veta hur man ska ställa sig till en fisk. Då får man ju fundera över alla andra arter som fiskas under leken.
Men som sagt en död eller skadad fisk är ju det vilken tid på året det än sker!
Liknande ämnen
-
Angående lekfisk
Av Hemi i forum LjugarbänkenSvar: 0Senaste inlägg: 2004-10-23, 20:59

Svara med citat

Bokmärken