Resultat 1 till 5 av 5
Ämne: Gäddtackel för nybörjare
-
2010-02-07, 10:00 #1Team: LBFT
Mikael Björk
Gäddjagare
Fotoalbum: Länk här
Upplagda PB:n: Länk här
Placering i ligan: Länk här
- Reg.datum
- May 2004
- Ålder
- 35
- Gilla
- 3
- Gillad 3 gånger i 3 inlägg
Gäddtackel för nybörjare
Hej!
Jag har fått lite frågor från en kompis om hur jag gör mina gäddtackel. Jag tog ett foto och skrev ner vilka material jag använder. Tänkte komplettera med en tydligare instruktion om hur jag får fast krokarna och lekandet också.
Lägger upp det här också, kanske någon som har nytta av det. På sikt kompletterar jag även hur jag gör ovan tafsen vid tex ismete, flötestrolling och flötmete. De flesta utföranden har jag fått efter tips i fiskebutiken och här på FS. Naturligtvis kan man göra det mer komplicerat men jag tycker detta är ett bra grundtackel att utgå ifrån, dessutom är det MYCKET enkelt att göra dessa tafsar själv, och de är mycket bättre än de färdiga som finns att köpa. Jag har suttit i flera timmar framför "Jakten på Gammelgäddan" och försökt knyta enligt deras instruktioner, men hela tiden får jag så kallad "kinkar" på tafsen. Detta tackel tar bara ett par-tre minuter att göra.
Hoppas detta kan hjälpa någon.
Material:
Tafs: Drennan 7 Strand 28lb Pike Wire
Krokar: S-Owner Treble ST-36BC storlek 4
Bling-bling: Flötesstop, plastkula och proligic vinge (kan utgå vid brist på material)
Lekande: Dart Super Rolling No.8 42kg
Lekandet fäster jag med crimps för enkelhetens skull.
-
2010-02-07, 11:57 #2Team: Team Pike Hard
Kim Ahlqvist
Registered User
Sponsrad av: Kinetic Fishing
- Reg.datum
- Jul 2009
- Ålder
- 25
- Gilla
- 0
- Gillad 0 gånger i 0 inlägg
Kanonbra Mikael, har tänkt att göra en sån här till de som är sugna på att börja meta, för meta är livet! Och det borde alla testa på.
Skriv gärna en liten förklaring till dom så att dom vet i vilka steg dom ska göra vad.
En fråga också, varför körs inte Owner stl 4 & 6, fyran bakom ryggfenan och 6:an i munnen? Så har i alla fall jag alltid kört, enda negativa är väl att du får lägga ut ca 70:- till på en ask krok till. Men lätt värt det.
Hur som helst, bra att någon skriver sånt här så vi får fler gäddmetare!
-
2010-02-07, 12:19 #3Team: LBFT
Mikael Björk
Gäddjagare
- Reg.datum
- May 2004
- Ålder
- 35
- Gilla
- 3
- Gillad 3 gånger i 3 inlägg
Att köra en 4:a och en 6:a är naturligtvis ett alternativ, men jag har försökt hålla det så enkelt som möjligt. Det enda "extra" som jag har med är lite "bling-bling" men det kan man ju bara skippa om man vill. Men jag tror att det kan vara en stor fördel med en liten vinge där, själv har det gått bra för mig med vinge och sen kollade jag med andra här på FS och många rekommenderade det.
Återkommer med fler bilder på hur krokarna fästes på ett mycket enkelt vis.
-
2010-02-07, 16:14 #4
-
2010-02-07, 16:56 #5
Liknande ämnen
-
Nybörjare i GBG
Av lethul i forum PresentationerSvar: 3Senaste inlägg: 2008-09-24, 21:43 -
Nybörjare
Av jimmy__k i forum LjugarbänkenSvar: 3Senaste inlägg: 2008-06-09, 20:43 -
nybörjare
Av Martinko i forum Spinn-, haspel- & jerkbaitfiske - AllmäntSvar: 6Senaste inlägg: 2008-05-26, 10:58 -
Hemmagjorda gäddtackel! NEWBIE :)
Av Bowen i forum Tackel-/riggtillverkningSvar: 30Senaste inlägg: 2006-08-09, 09:46 -
Gäddtackel
Av lewzer i forum Mete - AllmäntSvar: 4Senaste inlägg: 2004-06-04, 07:57

Svara med citat

Bokmärken