Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Kvicks avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Kvicksund
    Ålder
    33
    Inlägg
    95
    Gilla
    0
    Gillad 2 gånger i 2 inlägg

    Tipps för service på utombordare ( 2-takt) önskas!

    Hej!

    Jag har en Ryds 435 med en 30 hk Johnson 2-takt från 2000 som jag skaffade för ca ett år sedan. Tänkte försöka serva motorn nu innan den går i sjön och undrar om någon kan ge mig tips på vad man bör göra vid service. Om någon kan förklara hur man byter impeller så skulle det också vara uppskattat. Har väldigt lite erfarenhet av båtmotorer som ni kanske förstår.

    Följande har jag tänkt göra: Byta stift, tändkablar och impeller. Samt fylla på fett i alla smörjnipplar.

    Tack på förhand!
    /Lennart

  2. #2

    Sponsrad av: Förstående sambo, Kosta Fishing,
    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rekord: Gös: 1,3kg. Regnbåge: 2,3kg. Gädda: Vikt 10,5kg, Gädda: Längd 115cm. Sutare: 1,6kg. Abborre: 0,85kg

    Jojje73s avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Ort
    Kosta, Sweden, Sweden
    Ålder
    41
    Inlägg
    506
    Gilla
    1
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

    Byt olja i växelhuset när du ändå håller på och servar.
    Angående impeller så borde det finnas reparations handböcker att köpa till motorn.
    Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
    Full fart spar tid
    http://mrjojje.blogspot.com/

  3. #3

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Rospiggs avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    5 198
    Gilla
    0
    Gillad 388 gånger i 221 inlägg

    Enklast är ju att göra servicen på hösten när man tar upp båten och den ska få ligga över vintern så kan ju vara värt att tänka på inför nästa vinter!!

    Nästan viktigast är att kolla om det är vatten i växelhusoljan (oljan är grå till färgen = vattenblandad), men den bör ändå bytas en gång per år vid normal användning och använd olja INTE fett, stift kan ju vara en ide om den är svårstartad eller har andra tändrelaterade problem annars känns det som lite overkill om de inte suttit i sedan 2000 då för då bör de bytas.

    Tändkablar?!?!? varför byta dem vid en normal service?
    De byter man när de inte funkar eller blir skadade, kanske har de ärgat ihop men det kan oftast åtgärdas utan att byta dem, ta bort ärget och montera nya kabelskor.

    Ang impellerbyte så sök här på FS för det är någon (minns inte vem) som lagt upp en guide för just det som var riktigt bra, så leta efter den.

    Finns inte många fettnipplar på en 2 taktare men smart att lägag på nytt fett vid styrningen och om båten har rattstyrning med vajer (singelvajer) så dra ur den och rengör samt fetta om hela vajern och återmontera det gör underverk för styrningens funktion och lättstyrdhet

  4. #4

    Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

    Kvicks avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Kvicksund
    Ålder
    33
    Inlägg
    95
    Gilla
    0
    Gillad 2 gånger i 2 inlägg

    Citat Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Enklast är ju att göra servicen på hösten när man tar upp båten och den ska få ligga över vintern så kan ju vara värt att tänka på inför nästa vinter!!

    Nästan viktigast är att kolla om det är vatten i växelhusoljan (oljan är grå till färgen = vattenblandad), men den bör ändå bytas en gång per år vid normal användning och använd olja INTE fett, stift kan ju vara en ide om den är svårstartad eller har andra tändrelaterade problem annars känns det som lite overkill om de inte suttit i sedan 2000 då för då bör de bytas.

    Tändkablar?!?!? varför byta dem vid en normal service?
    De byter man när de inte funkar eller blir skadade, kanske har de ärgat ihop men det kan oftast åtgärdas utan att byta dem, ta bort ärget och montera nya kabelskor.

    Ang impellerbyte så sök här på FS för det är någon (minns inte vem) som lagt upp en guide för just det som var riktigt bra, så leta efter den.

    Finns inte många fettnipplar på en 2 taktare men smart att lägag på nytt fett vid styrningen och om båten har rattstyrning med vajer (singelvajer) så dra ur den och rengör samt fetta om hela vajern och återmontera det gör underverk för styrningens funktion och lättstyrdhet
    Båten blev svårstartad i slutet av förra säsongen, därav iden att byta stift och tändkablar. Fettpinnarna jag sett sitter på just styrstången, tack för tipset att ta ut och fetta om wiren.

Liknande ämnen

  1. Skillnad i vikt på 2-takt / 4-takt
    Av kunosson i forum Motorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 23:24
  2. Service Mercury 4-takt
    Av Tordis i forum Motorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 10:46
  3. tipps
    Av jerk putte i forum Spinn-, haspel- & jerkbaitfiske - Utrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 17:20
  4. 2-takt eller 4-takt
    Av Flygfisken i forum Motorer
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 14:33

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •