Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Huggtabeller?

Fotoalbum: Länk här
    Upplagda PB:n: Länk här
    Placering i ligan: Länk här

Reg.datum
    May 2010
    Gilla
    0
    Gillad 0 gånger i 0 inlägg

Huggtabeller?

Vad är er erfarenhet av s.k. huggtabeller likt den på ABUs hemsida och i Fiskejournalen?
    Enligt ABU var förra veckan bra fiske, men jag lyckades inte kroka mer än en liten abborre på hela förra veckan. Man såg däremot gott om fisk som simmade efter draget. Så frågar ni mig stämmer inte ABUs tabell alls.
    Den i Fiskejournalen ser annorlunda ut, men jag har tyvärr inte tillgång till den tidningen för avstämning. Är det någon som vet något mer ställe där denna tabell finns att tillgå utan kostnad?

Har lagt märke till att när det slår mycket så lyckas jag aldrig få fisk på mina haspelgrejor. Man kan ju tolka slagen som att det är gott om fisk och att det kommer vara rena barnleken att dra upp ett gäng, men det blir samma negativa resultat varje gång. Noll hugg oavsett dragval.

Vad är er erfarenhet?

Reg.datum
    May 2010
    Gilla
    0

Dagens horoskop har nog större verklighetsanknytning än ABU`s huggtabeller..

Reg.datum
    Jan 2010
    Gilla
    1
    Gillad 1 gång i 1 inlägg
    Bluff och båg. Har haft mina bästa fiskedagar då deras tabeller säger att det ska vara dåligt fiske. tror att de går efter månens faser vilket också är bluff och båg, iaf enligt de undersökningar som har gjorts. Slutsats, fisketabeller och månfaser har inget med fiske att göra, om du frågar mig.

Rekord: Gädda 9,2kg | Havsöring 2kg

LinusFs avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Gilla
    5
    Gillad 14 gånger i 13 inlägg

Jag tycker också att huggtabeller är helt meningslösa. Bättre att titta ut genom fönstret och kolla väder och vind.

Rekord: sutare 4570

sulan zs avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Gilla
    0

Det enda man med säkerhet kan fastställa är att vissa tider på året är bättre än andra för vissa typer av fiske, personligen kan man ju få lite känsla för vilka väderförhållande det ska vara för att få bra fiske. Huggtabellerna kan du ignorera, spåtanter kan nog ge dig bättre information.

Reg.datum
    May 2010
    Gilla
    0

Var som jag trodde då. Men kan ni hjälpa mig med tips om väder för bra gäddfiske?

Sponsrad av: Småkronorna

Rekord: Gädda 11.16kg , Abborre 1,047kg , Gös 3,501 ,

LantzFisk1s avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ålder
    22
    Gilla
    0

instämmer med LinusF
    The pike is the winner of all fights, without the fight against me !

Reg.datum
    Jun 2004
    Gilla
    0
    Gillad 1 gång i 1 inlägg
    Jag brukar ha bra gäddfiske när det till exempel har varit en relativt kraftig vind som legat in mot vikarna nån dag. Då blåser småfiskens föda in och småfisken följer efter, sedan följer hela näringskedjan efter. Är iaf min och flera andras teori När de är halvmolnigt så brukar de fungera bra för mig.

Rekord: Har aldrig vägt eller mätt så jag har inte en susning

micke.karls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Gilla
    0

Så klart den funkar klockrent, behöver inte titta på nåt annat än huggtabellen.

Idag ska det enligt tabellen vara en dag med dåligt fiske. For ut för att plocka upp en gädda som kommunen vill ha ur ett vatten för att kolla kvicksilverhalten. Tog säkert 3 kast innan jag hade fått en lämplig gädda och kunde packa ihop o fara hemmåt, åkte förbi älven på hemvägen och tänkte att jag kan ju lika gärna kolla om det inte hugger nått kul när man har spinnspöet med sig till älven för en gångs skull. Första kastet en liten abborre och sen ett tomkast följt av en öring som skulle räckt som middag åt familjen om man hade velat. Tycker att et ändå borde vara klassat som en halvbra fiskedag med tanke på att jag säkert ägnade hela 5-10 min åt att fiska effektiv tid.
    Kanske är så att ingen har gett fiskarna huggtabellen? Borde kanske sätta upp en på skylt bredvid vattnet.

Reg.datum
    May 2010
    Gilla
    0

Alla tycks vara eniga att huggtabeller är rent BS, men kan någon ge en hållbar teori till varför det är så svårt att få fisk (åtminstone på haspelfiske mha wobblers/spinnare) när fisken slår som mest?
    Och allra helst även ett förslag på var man bör söka gäddan vid dessa tillfällen och hur man ska väcka dess intresse.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Olika Huggtabeller
    Av Roddan i forum Ljugarbänken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 15:57

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer