Resultat 21 till 30 av 40
-
2011-09-03, 03:44 #21
Daniel Engström
Registered User
Fotoalbum: Länk här
Upplagda PB:n: Länk här
Placering i ligan: Länk här
- Reg.datum
- Aug 2007
- Gilla
- 0
- Gillad 0 gånger i 0 inlägg
Tjo!
Jag ser absolut ingen mening med de sågtandade bladen. Visst, vissa kanske tycker att de ser tuffa ut men jag blir bara störd av den. När man tex ska snida eller tälja till något så kommer tandningen ivägen och plöstligt har man bara en halv kniv.
De knivar med "sågtänder" som jag har haft har antingen trubbats av eller blivit slöa och de är ju inte lätta att slipa. Men de var väl kanske inte de mest exklusiva knivarna på marknaden...
Men det lär ju finnas de som gillar skiten och har användning av det.
Ps.
Om man ser Bear på Discovery så ser man att hans kniv är utan sågtänder så varför han har "utveckat" Survival kniven med tänder kan ju tänkas vara att den ska se tuff ut och öka försäljningen... Ds.
-
2011-09-03, 08:36 #22
Kristoffer Andersson
Ambassadeur
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ålder
- 35
- Gilla
- 311
- Gillad 642 gånger i 314 inlägg
De finns fortfarande, i denna modellen: http://www.moraofsweden.se/index.php?id=157
-
2011-09-03, 08:55 #23
Pontiak Johansson
Registered User
- Reg.datum
- May 2010
- Ålder
- 28
- Gilla
- 33
- Gillad 21 gånger i 16 inlägg
Tjena Brorsan! :P
Tack för svaret. Jo man känner ju att man hellre vill ha ett helt blad som man lättare kan slipa. Så liten sågyta som det blir ändå på den kniven så borde det ju vara näst intill värdelöst med sån kort bit sågtänder. Men efter att ha kollat reviews om den så blir man ändå sugen. Resten ser ju schysst ut för den penningen man får ge.
-
2011-09-03, 08:55 #24
-
2011-09-03, 17:57 #25
Anders Eriksson
BUGGAD PROFIL
Sponsrad av: Banken
Rekord: snart
- Reg.datum
- Mar 2010
- Ålder
- 54
- Gilla
- 660
- Gillad 685 gånger i 332 inlägg
De va ett tag sedan ! men knivar är kul
Hej alla. !
Ni pratar kniv å som gammal knivnörd så måste jag ge mig in här. Först å främst de olika knivar ni pratar om så är det ju behovet som styr vilken kniv, Alltså vad jag ska ha den till. tälja. snida. rensa fisk. meka, hugga ved mm mm. Och framförallt vad man vill säga med sin kniv.
Gerber F1 enligt deras egna reklam. "Det tog åtta år att utveckla mod F1, den kniv som fr o m 1995 är flygvapnets officiella överlevnadskniv och som också används inom andra delar av det svenska försvaret. Det subarktiska klimat, som vintertid råder i stora delar av Sverige, har på ett avgörande sätt påverkat utformningen av denna mycket speciella kniv"
Låter som stora ord bara för att motivera ett otroligt överdrivet högt pris. Volvo utvecklar en hel bil på 5 år. Så Gerbers ingenjörer bör nog sluta fika så kanske den blir nån tusing billigare.
Har själv ingen Gerber men ett antal andra. Till jakt har jag 3 st andra tusenkr. knivar men det är mora 2000 som hängt i min rem sen 10 år tillbaka.
VARFÖR? svaret är enkelt ingen annan kniv ger samma skärpa och funktion/krona
Sen det där med sågtand, har du de specialla behovet annars låt bli. Sågtandade blad används ofta på segelbåtar som nödkniv om en tross,fall eller skotlina måste kapas snabbt. Då är sågtandningen bra, men ska kniven nyttjas brett är det bättre med vanligt blad som kan skärpas på mellan gångerna, själv skärper jag alla knivar efter varje användning. Gör man det ofta behövs bara nån minut.Senast redigerat av Exxet den 2011-09-03 klockan 18:22.
Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
-
2011-09-03, 18:07 #26
Anders Eriksson
BUGGAD PROFIL
- Reg.datum
- Mar 2010
- Ålder
- 54
- Gilla
- 660
Missade att några undrade över anledningen till sågtandning.
Vissa material som gummi, vissa plaster, rep mm är svåra att skära i, liksom vanligt bröd (brödknivar är tandade och andra kockknivar är det inte). Finns fler exempel. Då är tandningen bra, den hjälper till med en sågande effekt samtidigt som den skär. Så i vissa fall är det jäkligt bra, men hur skärper man dom ? ? Ofta är bladen i dessa knivar superhärdade för att behålla skärpan i evighet, behöver aldrig slipas som vissa säger i sin reklam. Härdningen + tandningen gör ju inte saken lättare den dagen du trotts allt vill skärpa kniven.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
-
2011-09-03, 18:54 #27
-
2011-09-03, 19:15 #28
Kristoffer Andersson
Ambassadeur
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ålder
- 35
- Gilla
- 311
Nja, nu är ju Gerber ett företag och fällkniven som tillverkar F1:an ett helt annat...
Det är mycket viktigt att inte blanda ihop de!
Har du hållt och använt någon av fällknivens knivar så vet du att det är kvalité! -Och kvalité kostar...
Själv skulle jag inte köpa en Gerber.
-
2011-09-03, 19:48 #29
Anders Eriksson
BUGGAD PROFIL
- Reg.datum
- Mar 2010
- Ålder
- 54
- Gilla
- 660
Helt fel av mig att blanda ihop. Men texten kom från F1:an. Jag tror dig Cannonball. Visst är det en bra kniv. Förövrigt håller jag med dig om detta med sågtandade blad.
Nu va det inte min mening att kritisera F1 kniven, även om jag tycker den är dyr och att moras knivar ger mycket för pengarna.
Det va beskrivningen jag tyckte va lite rolig och lite motsägelsefull. 8 år av utveckling är sagt för att verkligen understryka så bra den är, men kan samtidigt tolkas som jag gjorde, , "va fasiken gjorde dom ingenjörerna i 8 år ? fikade ?
Man ska köpa den kniv man själv trivs med. Och det är viktigt att kniven också utstrålar något som tilltalar en själv, och det gör kanske inte moras knivar direkt. Men för att svara frågeställaren rent ut, köper han moras överlevnadkniv så blir han inte besviken för den pengen.Senast redigerat av Exxet den 2011-09-03 klockan 19:54.
Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
-
2011-09-03, 20:42 #30
Kristoffer Andersson
Ambassadeur
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ålder
- 35
- Gilla
- 311
Kan bara hålla med om att det känns lite overkill att utveckla en kniv i 8 år... Moror har jag också några, de funkar utmärkt till det jag använder det till! Det enda var väl egentligen att någon i tråden var lite sugen på Gerbers "Bear Grylls" kniv, och då känner jag att jag måste rekommendera en kniv från fällkniven istället i.o.m att jag har erfarenhet av de, och vet att de håller måttet.
Liknande ämnen
-
Duellen - Mot: "C & R är hyckleri" För: "Fisken tar inte skada"
Av Peje i forum LjugarbänkenSvar: 0Senaste inlägg: 2011-03-29, 17:04 -
"Forcemaster AX 180L" med "stamina stm3000" rulle funkar det?
Av whoa19 i forum Allmänt om fiskeutrustningSvar: 0Senaste inlägg: 2010-09-29, 20:08 -
"Pontus Sj" har förvandlats till "Lakegrove"!
Av Pontus Sjölund i forum LjugarbänkenSvar: 9Senaste inlägg: 2009-03-06, 10:17 -
Det finns en enkel "handbok" om forumet under "f.a.q."-knappen
Av Bergman i forum LjugarbänkenSvar: 1Senaste inlägg: 2006-05-15, 15:33 -
Fenwick: "Eagle GT" eller "Black Night Hawk"?
Av Jompa i forum Flugfiske - UtrustningSvar: 1Senaste inlägg: 2005-08-25, 16:24

Svara med citat

Bokmärken