Annonsörer

Gå tillbaka   Fiskesnack.com > Fiskesätt > Havsfiske - Allmänt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-09, 02:07   #1
newnoise
John  Pylad
Registered User

Fotoalbum: Länk här
Placering i ligan: Länk här

Rekord:

Reg.datum: Nov 2009
Drilla torsk. Hjälp sökes.

Hej.
Lite ny på torskfiske. Bor för tillfället upp i Nordnorge (Bodö) o fiskar en del torsk från land. Finns en hel del med vikter på 2-3kg. Super kul fiske! Hittills kör jag med en vanlig nylonlina o ett spö för 20-50g, beten 35-50g kastdrag. Ca 10-20 meter djupt skulle ja tro.
Har lite problem med drillningen av torsk. De har en förmåga att "sätta sig" i slutet av fighten, med resultat som ett bottennapp. Är rädd att fisken sitter kvar där på botten med en långsam död som följd. Jag fiskar från klippor och kan tänka mig att du blir som en kant ner mot djupet (lite svårt att se från land) och att det är där de "fastnar". Någon som har tips om hur jag ska unvika detta. T ex låta fisken trötta ut sig ordentligt på djupet innan jag försöker få upp den? VIll gärna fortsätta fisket men inte om det finns så stor risk att fisken skadas eller dör (99% c&r com gæller).

Tack på förhand.
newnoise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 07:43   #2
Keni
Jimmy  Thuresson
Registered User

Rekord: Torsk 22 Kg

Reg.datum: Aug 2009
Om fisken sätter sig med draget och sig själv i botten kommer den loss rätt lätt skulle jag tro. Sist jag var i saltströmmen så dök farsan och han och hans gäng tog ju upp ca 150drag på ett dyk, iofs är det jävlig mycket folk som fiskar och fastnar där.. men min poäng var att man på ett sånt ställe kommer att få bottennapp, om det är via fisken eller ej. (du fiskar kanske inte i saltströmmen, men man fastnar överallt ) Och vad det gäller djupkanter så prova runt på lite olika ställen, vissa kanter är ju jävligare än andra. Jag kan inte påstå att jag haft något stort problem kring detta men visst sitter den där ibland.
Keni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 18:42   #3
newnoise
John  Pylad
Registered User

Rekord:

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Keni Visa inlägg
Om fisken sätter sig med draget och sig själv i botten kommer den loss rätt lätt skulle jag tro. Sist jag var i saltströmmen så dök farsan och han och hans gäng tog ju upp ca 150drag på ett dyk, iofs är det jävlig mycket folk som fiskar och fastnar där.. men min poäng var att man på ett sånt ställe kommer att få bottennapp, om det är via fisken eller ej. (du fiskar kanske inte i saltströmmen, men man fastnar överallt ) Och vad det gäller djupkanter så prova runt på lite olika ställen, vissa kanter är ju jävligare än andra. Jag kan inte påstå att jag haft något stort problem kring detta men visst sitter den där ibland.
Jaha får väl hoppas fisken klarar sig. Har märkt att man kan utnyttja tidvattnet ganska så bra här uppe, vilket underlättare lite. Synd bara att det är ljust två 3 timmar per dag
newnoise är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Annonsplats 2

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta