Tjuvfiske på Åland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjuvfiske på Åland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Detta var väl inge nyhet?!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Stizo
      Detta var väl inge nyhet?!
      Vad var det som inte var en nyhet?


      Dum fråga kanske men är det fritt handredskapsfiske på åland eller hur fungerar det där om man är en svensk turist?
      Ola

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Stizo
        Detta var väl inge nyhet?!


        och där fick du svar på varför det kan vara bra att uppdatera vissa saker ibland! inte mycket som är rena "nyheter" här på forumet, va?
        achilles

        Brokeback Fishing Team


        http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

        --------------------------------------------------
        \m/

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Ola
          Vad var det som inte var en nyhet?


          Dum fråga kanske men är det fritt handredskapsfiske på åland eller hur fungerar det där om man är en svensk turist?
          nää Ola, det är INTE en dum fråga!
          på åland är det fiskekort som gäller. men det är inte dyrt, ca 30-40/dag om man köper endagarskort annars ca 100-140/vecka om man köper veckkort. det finns en och annan surgubbe där som gjort det till sin livsuppgift att skrämma folk som råkar (medvetet och/eller omedvetet) fiska på deras vatten. det finns en och annan skräckhistoria om gevär och hot, men inget jag fått bekräftat. så man ska vara medveten om hur det fungerar när man fiskar där. det uppstår lätt problem om det från ingenstans dyker upp ngn surmule som snackar om att han ska beslagta ens båt och utrustning. nu är det väl så att i 99,9% av fallen så nöjer dom sig med att be en flytta på sig. men om du ska till åland och fiska så kan du maila eller PM:a mig om du vill ha lite tips och råd. när det vill sig är fisket där riktigt bra.

          //achilles
          achilles

          Brokeback Fishing Team


          http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

          --------------------------------------------------
          \m/

          Kommentera


          • #15
            Eftersom man är lite för gammal för att "tjuvfiska" av ekonomiska skäl så blir det nog att inhandla kort om jag ska dit och fiska.
            Har faktiskt funderat lite på det men jag PM:ar dig om det blir mer än en fundering.
            Ola

            Kommentera


            • #16
              Jag reagerade mest på följden av "tjuvfiske" saker kan beslagtas även här i Sverige ifall man tjuvfiskar!

              I stort sätt samma sak gäller här i Sverige och på Åland ifall man börjar berdriva tjuvfiske...

              Den första tråden kändes lite konstigt skriven bara... Det är precis det som gäller överallt. Tjuvfiskar man kan man få räkna med att bli av med grejerna precis som här!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Stizo
                Jag reagerade mest på följden av "tjuvfiske" saker kan beslagtas även här i Sverige ifall man tjuvfiskar!

                I stort sätt samma sak gäller här i Sverige och på Åland ifall man börjar berdriva tjuvfiske...

                Den första tråden kändes lite konstigt skriven bara... Det är precis det som gäller överallt. Tjuvfiskar man kan man få räkna med att bli av med grejerna precis som här!

                men med en ganska stor skillnad! här finns det fria handredskapsfisket, det finns inte på åland. åland består till huvudsak av privata vatten och är uppdelat i massa olika fiskekortsområden, som gränsar till varandra. så det är väldigt enkelt att råka komma över på ett annat vatten än det man betalt för. så att tjuvfiska av misstag är betydligt enklare på åland än här.
                achilles

                Brokeback Fishing Team


                http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

                --------------------------------------------------
                \m/

                Kommentera


                • #18
                  Trots att ålänningarna talar ärans och hjältarnas språk gäller inte allemansrätten på Åland.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av ALQ
                    men med en ganska stor skillnad! här finns det fria handredskapsfisket, det finns inte på åland. åland består till huvudsak av privata vatten och är uppdelat i massa olika fiskekortsområden, som gränsar till varandra. så det är väldigt enkelt att råka komma över på ett annat vatten än det man betalt för. så att tjuvfiska av misstag är betydligt enklare på åland än här.
                    Jo visst är det så, men det framkom inte i den första tråden... Där av min reaktion "inget nytt"

                    Det är det som gäller i Finland... På sommrarna när jag var yngre fiskade jag en del i Finland under semestern... Helt otroligt, man fick alltid köpa flera fiskekort... För nåt "länskort" sen var man tvungen att köpa ett fiskekort för ett begränsat område...

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Tumlaren
                      DANBANAN, är du säker på att du får utföra dragrodd, på de enskilda vatten som nu är fritt fiske på får man inte ens fiska från drivande båt. Detta är om man skall hårddra lagen, även det så populära flötestrolling är förbjudet. Allt fiske skall ske från ankrad båt enligt fiskelagen.
                      Tumlaren
                      Att fisket måste ske från ankrad båt har jag aldrig hört talas om, tvivlar på att det stämmer. "Fiskemetoden får inte kräva båt" är väl texten som gäller? Det innebär att flötestrolling givetvis inte är tillåtet eftersom det kräver båt. Däremot är spinnfiske tillåtet även om det bedrivs från drivande båt eftersom metoden (spinnfiske) inte kräver båt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      250 svar
                      77 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                      74 svar
                      5 146 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg WalterChang  
                      Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                      6 svar
                      567 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg bandsmet  
                      Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                      32 svar
                      2 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                      3 svar
                      571 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Arbetar...
                      X