Tjuvfiske på Åland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjuvfiske på Åland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av KG?
    Att fisket måste ske från ankrad båt har jag aldrig hört talas om, tvivlar på att det stämmer. "Fiskemetoden får inte kräva båt" är väl texten som gäller? Det innebär att flötestrolling givetvis inte är tillåtet eftersom det kräver båt. Däremot är spinnfiske tillåtet även om det bedrivs från drivande båt eftersom metoden (spinnfiske) inte kräver båt.


    men hur blir det om man som BBRF står i en båt och kastar, men envisas med att hamna med betet på land?
    achilles

    Brokeback Fishing Team


    http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

    --------------------------------------------------
    \m/

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av ALQ
      men hur blir det om man som BBRF står i en båt och kastar, men envisas med att hamna med betet på land?
      Fastnar det en hare, ekorre eller ett rådjur så räknas det som olaga jakt...

      Kommentera


      • #23
        Tjuvfiske

        KG, jo det stämmer hårddrar du lagen så måste båten vara uppankrad annars fiskar du från drivande båt, altså mste du använda båten för ditt fiske. Allt detta utav lagkloka människor, kommer ej ihåg dess namn. Men som sagt var, det är aldrig vad jag vet omsatt i praktiken så ingen har blivet dömd för detta.
        Tumlaren
        trolling är livet

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Tumlaren
          DANBANAN, är du säker på att du får utföra dragrodd, på de enskilda vatten som nu är fritt fiske på får man inte ens fiska från drivande båt. Detta är om man skall hårddra lagen, även det så populära flötestrolling är förbjudet. Allt fiske skall ske från ankrad båt enligt fiskelagen.
          Tumlaren
          Jajjamensan, HELT säker.
          Det står nämligen på fiskekortet som följer:

          Tillåtna fiskemetoder:
          Mete, pimpel, spinn samt dragrodd (ej trolling)
          Minimimått: gädda 40cm gös 40cm laxöring 50cm

          Kortet gäller för stångåns vattensystem söder om Linköping till järnlunden alltså stångån, Ärlången och Stora samt lilla rängen.

          Tror inte det minsta att ngn bryr sig om jag trollar (gör jag iofs nästan aldrig), eftersom nästan all fisk går tillbaka. Skulle någon tillsynsman stoppa mig skulle jag ge vederbörande en guidad tur till alla icke tillåtna nät/ryschor/gäddsaxar som inte är utmärkta ordentligt eller inte alls.
          F.ö. var har jag faktiskt sett en tillsynsman / männ en gång, de var på väg att meta ål en kväll i sommras när de stannade och frågade en man om han hade rätt att lägga nät, det hade han antagligen inte, o där kom jag puttrande med kaffet i handen o 2 spön på släp. De brydde sig inte det minsta.
          Klart, har man 8 spön på släp med djupriggar o annat... kanske det är en annan sak. (btw detta va nog lite offtopic men jag skulle bara påpeka att man FÅR ro drag på St. Rängen)

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Glan
            Eftersom det är stora problem med trolling i sjön Glan, trots totalförbud mot motordrivet fiske, var jag hos åklagarmyndigheten i Norrköping.

            Fick följande besked, allt som används i samband med en anmälan kommer att beslagtas redskap,båt likväl ev. båttrailer och bil, dessa kommer att förverkas till stadsmakten.
            Eftersom olaga fiskemetod som det handlar om har upp till 2 års fängelse i straffskalan, kommer det att få hög prioritet.

            Förutom beslagtagna redskap etc. kan det komma att utgå skadestånd på
            10000 - 25000 kr per skalle.
            Det kan bli en smäll på uppåt 100 000:- för att försöka få en gädddjävul på 10 kg.

            Har ett möte med polischefen i Norrköping/Finspång om ett par dagar återkommer, får vi se vad dom har att säga.
            Tycker att det är bättre att se till att det inte tas upp en masssa fisk under minimimått istället, då speciellt gös i Glan.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
            250 svar
            77 619 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Usling
            av Usling
             
            Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
            74 svar
            5 146 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg WalterChang  
            Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
            6 svar
            567 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg bandsmet  
            Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
            32 svar
            2 376 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
            3 svar
            571 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Usling
            av Usling
             
            Arbetar...
            X