Strängaste tråden. För oss som gillar stränginstrument. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strängaste tråden. För oss som gillar stränginstrument.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Haha, klassiker!
    Just nu nöter jag bla på denna godingen:
    https://youtu.be/_9Au3CMpXtg

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
      Haha, klassiker!
      Just nu nöter jag bla på denna godingen:
      https://youtu.be/_9Au3CMpXtg
      Den Sabbath låten är väldigt nice! Och inte heller lätt att lira kan jag tro?

      Självt, håller jag på att försöka att nöta in denna för stunden på basen.

      https://www.youtube.com/watch?v=E2Ni_xoDPnw

      Nästa projekt:

      https://www.youtube.com/watch?v=YiVPC8QHsQM
      Senast ändrad av Jock Scott; 2018-04-03, 22:41.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

      Kommentera


      • #13
        Haha, wrapped around my finger, där fick man ju lust att hänga upp lite torskpilkar och klinga runt bland.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
          Haha, wrapped around my finger, där fick man ju lust att hänga upp lite torskpilkar och klinga runt bland.
          Ja, varför inte? Rör pilkar, har man ju några liggande någonstans i en låda. Det ställer ställer ju sig i alla fall fan så mycket billigare än att skaffa den riggen Stewart Copeland håller på att plinga på i videon. Och man kan ju addera ett par gamla CD skivor och gryt lock till pilkarna att dra till med klubborna på också för variationens skull.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

          Kommentera


          • #15
            Satt och slö kollade på litet olika Stratocasters. Och fick då se denna: https://www.4sound.se/gitarr/elektri...color-sunburst

            21.400 för att den liknar SRV's ( Steve Ray Vaughan ) gitarr! De är smarta Fender och andra gitarr och bas tillverkare minsann! Man gör en kopia av någon stjärnas instrument på en standard variant och tar sedan ut det dubbla priset för den. Det värsta är, att de säljer nog en hel del sådana guror och basar också.

            Men det löjliga i sammanhanget är ju att man kan köpa en sådan här i stället :

            https://www.4sound.se/gitarr/elektri...color-sunburst

            Sedan byta plektrum skyddet och bak plattan till svarta för någon 100 lapp, mässings stall, kabel kontakt platta och stäm mekanik + leta reda på dekal bokstäver i rätt storlek och typsnitt. Och Voila! Du har din Fender SRV för drygt halva priset.

            Man kan krypa ned ännu mer i pris genom att köpa en sådan här Squire, om man skiter i att det står Squire på halsens huvud i stället för Fender? Squire, från standard modellen och uppåt har inget att skämmas för.

            https://www.4sound.se/gitarr/elektri...color-sunburst Och denna Squire är alla gånger lika bra som en Mexikansk tillverkad Fender fast en tusenlapp billigare.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2018-04-12, 12:33.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

            Kommentera


            • #16
              Är inte srv byggd i usa?

              Kommentera


              • #17
                Det skiljer verkligen löjligt mycket mellan olika stratocasters i pris.. En ny custom shop strata kostar runt 30 000kr medan en likadan strata tillverkad utanför staterna - fast Squier,kostar 4500 kr. Ingen kan påstå att dom hör skillnad på dessa.

                Testade en classic vibe 50 på Elmelids i Höör i vintras och jag varken känner eller hör skillnad på en squiuer eller American made strata. Nu är jag långt ifrån en bra gitarrist men ändå
                Senast ändrad av Red Tag; 2018-04-12, 16:49.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Är inte srv byggd i usa?
                  Jo, den är USA byggd.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Red Tag Visa inlägg
                    Det skiljer verkligen löjligt mycket mellan olika stratocasters i pris.. En ny custom shop strata kostar runt 30 000kr medan en likadan strata tillverkad utanför staterna - fast Squier,kostar 4500 kr. Ingen kan påstå att dom hör skillnad på dessa.

                    Testade en classic vibe 50 på Elmelids i Höör i vintras och jag varken känner eller hör skillnad på en squiuer eller American made strata. Nu är jag långt ifrån en bra gitarrist men ändå
                    Håller med. I dagens läge, är det att slösa bort många sköna lappar på en Fender, och i synnerhet gäller det de USA byggda. Squire, är ju Fender bara att de görs i Asien. Men man får inte glömma vad det kostar att skruva ihop en gitarr eller bas i USA i fråga om arbetarnas tim lön och vad detta kostar i Asien per timme i jämförelse.
                    Och det ska ju tillverkaren ha tillbaka på något vis.

                    Har självt en Kinesisk, Squire Standard Strata byggd 2009. Och saknar inte alls en dito Fender. Och om jag nu skulle få ett ryck? Så kan jag modda den för ett par tusingar och få en riktigt juste gura. Men faktiskt så gillar jag den som den är. Alniko IV mikarna låter skönt retro 50 - 60 tal. Och inte som dagens Fender single coil mikar som låter mer av mellan register.

                    Jag är övertygad om att gjorde man en blind test mellan en Squire Vintage Modified eller en Classic Vibe och en Fender Strata, så skulle de flesta gå bet på att gissa rätt.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2018-04-12, 17:24.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                    Kommentera


                    • #20
                      Man vill ju inbilla sig att kvaliteten är hög och jämn i premiumkategorin. Jag tycker själv att min Squierbas låter jättebra men den är lite ojämn i halsen och går därmed inte att justera till så låg action som jag hade velat. Sådana småfel hoppas man att de sållar bort i usa-byggena.

                      Sedan är det ju uppenbart att man säljer märke/legend/livsstil osv.

                      Ett stickspår här är föresten en blindtest jag och fiskepolaren gjorde med 5%ig lager. Samma temperatur, samma glas. En Staropramen, en Pripps blå och en DAB. Otroligt liten smakskillnad. Jag tog fel på Pripps och Staropramen.
                      Så, flaskan eller texten på instrumentet kan göra stor skillnad för upplevelsen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      250 svar
                      77 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                      74 svar
                      5 135 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg WalterChang  
                      Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                      6 svar
                      567 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg bandsmet  
                      Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                      32 svar
                      2 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                      3 svar
                      571 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Arbetar...
                      X