Första Näckrosen för året i min vatten balja på ute platsen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första Näckrosen för året i min vatten balja på ute platsen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Första Näckrosen för året i min vatten balja på ute platsen.

    Blev glatt överraskad i morse av att se denna skönhet för första gången detta år.

    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

  • #2
    Härligt! Verkligen vacker blomma. Har du bara planterat den rakt ner i ett kar med vatten?

    Kommentera


    • #3
      Ja, i en spann för murbruk på 90 liter köpt på en byggmarknad för några år sedan. Finns en 120 l variant också. Och själva Näckrosen i en vanlig, litet större och ganska låg keramik kruka i en speciell Näckros lera. Både Näckrosor och leran, kan du köpa på nätet eller hos en välsorterad plant skola. I början, hade jag Näckrosen i en sådan där vattenväxt korg av plast med en massa hål runt sidorna. Inte lyckat då ler dammet kläggade igen fontän pumpen! Jag ger Näckrosen en speciell vattenväxt, närings kapsel på sen våren ( Finns på samma ställen att köpa som själva Näckrosen och leran ) och sedan sköter den sig självt. Här nere, så behöver man inte ta in den under vintern och förvara mörkt i en hink med vatten, som man måste göra högre upp i landet. Vi har ju som bekant milda vintrar.

      Tips: När du ska fylla på vatten i karet, med Näckros krukan stående i det. Låt vattnet sakta rinna ned längs karets sida. På så sätt undviker du det värsta molnet av ler damm. Vänta sedan ett par timmar innan du sätter igång någon eventuell 12 Volt fontänpump? Så att ev. ler damm har hunnit sjunka till botten.
      Viktigt att det är en 12V pump. Sådana kan du installera utan att behöva anlita en elektriker. I ett sådant här pass litet kar, så räcker det med en av de minsta fontän pumparna. Den jag har lyfter en 50 cm vatten pelare och kostade 450:- Fisk fontänen kostade 170:-

      Så här ser hela mitt vatten arrangemang ut:



      Edit. Glömde att nämna att se till att du får rätt dimension på slangen till pumpen - fontänen. Har du tur, så följer det med en meter slang till pumpen? Men är långt ifrån säkert att det gör så. Däremot, så är sladden mycket lång till pumpen = mellan 7.5 och 10 meter lång beroende på tillverkaren?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2018-06-04, 09:46.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
      250 svar
      77 444 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Usling
      av Usling
       
      Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
      74 svar
      5 132 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg WalterChang  
      Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
      6 svar
      567 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg bandsmet  
      Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
      32 svar
      2 375 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg lsjonsson  
      Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
      3 svar
      571 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Usling
      av Usling
       
      Arbetar...
      X