Fästa i sten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fästa i sten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fästa i sten

    Hej!

    Jag vill skapa ett fäste i stenblock för att kunna förtöja en av mina båtar men vet inte hur jag ska göra. Behöver jag en borrhammare? Ska jag först borra ett hål och sedan lägga in en bergsögla för att sedan försegla det med kemisk ankare? Eller kan jag använda en bergskil och slägga? Vad är det enklaste? Behöver jag även ett portabelt elverk om jag väljer borrhammare eller är en sladdlös borrhammare stark nog?

    Någon med praktiska erfarenheter?

  • #2
    Det gäller en permanent förtöjningsplats som jag förstår frågan?

    Om så är det bästa och enklaste att Du hyr en riktig Cobra (bensindriven bergborr) på lokala uthyrningsfirman då ingår en borr för bergögla brukar vara 25-32mm öglan får Du köpa separat.

    Till bergöglan följer det med en kil och det är ett spår i botten som kilen ska sitta i, mät tenen på öglan som ska ner i stenen och borra ca 2cm kortare än det, tryck i kilen i spåret och tryck ner öglan i hålet tills den når botten nu tar Du fram storsläggan och klappar till öglan så den drivs ner i hålet och kilen pressas in i spåret och expanderar botten på tenen så den sitter orubbligt.

    Nu kan Du förtöja båten i många år framöver ;-)

    PS Jo jag har gjort detta många gånger under åren som öbo DS

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Det gäller en permanent förtöjningsplats som jag förstår frågan?

      Om så är det bästa och enklaste att Du hyr en riktig Cobra (bensindriven bergborr) på lokala uthyrningsfirman då ingår en borr för bergögla brukar vara 25-32mm öglan får Du köpa separat.

      Till bergöglan följer det med en kil och det är ett spår i botten som kilen ska sitta i, mät tenen på öglan som ska ner i stenen och borra ca 2cm kortare än det, tryck i kilen i spåret och tryck ner öglan i hålet tills den når botten nu tar Du fram storsläggan och klappar till öglan så den drivs ner i hålet och kilen pressas in i spåret och expanderar botten på tenen så den sitter orubbligt.

      Nu kan Du förtöja båten i många år framöver ;-)

      PS Jo jag har gjort detta många gånger under åren som öbo DS
      Tack! Måste gå väldigt fort och effektivt när man har proffsverktyg. Jag har sett många såna infästningar tidigare och alltid undrat hur man gör. Fäster järn i berg.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
        Tack! Måste gå väldigt fort och effektivt när man har proffsverktyg. Jag har sett många såna infästningar tidigare och alltid undrat hur man gör. Fäster järn i berg.
        Jepp det är därför det lönar sig att hyra riktiga grejor så det både går snabbt, enkelt och blir bra.

        Litet exempel på skillnaden mellan Cobra och borrhammare mod kraftig som säger det mesta:

        Skulle förankra ett brygg underrede i berget och skulle borra ett gäng hål för fästen, borrade 4-5 hål på 25mm med Cobran och det tog ca 1 min per hål, efter att jag lämnat tillbaka Cobran kom jag på att jag glömt 1 hål så lånade en elektrisk borrhammare mod proffs och en ny 25mm borr för att borra det enda hålet, efter ca 20 min effektivt borrande och mängder med svordomar så hade jag kommit halvvägs!!!

        Var på väg att kasta skiten i sjön men den var ju lånad så fick behärska mig, men det blev att kapa tenen och göra nytt jack för kilen så JA det skiljer på verktyg och verktyg!

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
        250 svar
        77 467 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Usling
        av Usling
         
        Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
        74 svar
        5 135 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg WalterChang  
        Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
        6 svar
        567 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg bandsmet  
        Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
        32 svar
        2 375 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg lsjonsson  
        Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
        3 svar
        571 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Usling
        av Usling
         
        Arbetar...
        X