Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

någon som har några ideer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Min rigg blev ett fiasko.Rörelsen som skapas är betydligt mindre livlig än en traditionell drop-shot rig och dessutom är det svårt att få sänken att ankra fast där man vill. Varför blev det såhär? Simpelt, de rörelse man inger betet har ingen aktiv motkraft att räta ut rörelsen på det sättet sänket gör i dropshot riggen, det lämnas till det flytande huvudet som gör en rätt så usel jobb. därmed blir rörelsen väsentligen hämmad och förminskad. Att använda riggen till att jigga eller flugfiska är bara att glömma. Den kanske kan användas med död bete som är mer eller mindre självfiskande och inte behöver inges lika mycket liv i. Synd att det blev såhär, jag hade stora förhoppningar för denna rigg, men jag har lärt mig mycket annat under resans gång.

Jag tror att riggen kan användas som en hybridmetod mellan traditionell bottenmete och dropshot med aktivt fiske. Men det får tiden utvisa. Det gäller att utveckla bättre beteshuvuden, bättre vippor och lämpligare sänken. Men huvudkonceptet är dödförklarad.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-09, 22:20.

Kommentera

Jag kommer definitivt att vidareutveckla denna rigg med tonvikt mot organiska beten, små betesfiskar, maskar, räkor, bläckfisk. Jag tror att riggen ändå kan slå traditionell bottenmete med eller utan pop-up med hästlängder. För med min rigg så kan man ändå inge en hel del liv i betet. Speciellt när själva betet också modifieras efter detta ändamål och har två flytpunkter. Det blir som ett "halvdöd" bete, som nyligen har dött eller är döende. Huggen kommer också att upptäckas mycket tidigare än bottenmete då man i princip är i konstant kontakt med det suspenderade betet. Tar det stopp så är det i fiskens mun.
      Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-15, 23:22.

Kommentera

Okej. Då är jag i princip på ruta 1 igen. Haha. Vippan av plast kan jag väl ersätta med en fjäder i metall som kommer att uppfylla samma funktion. Dvs böja sig, även fjädern kommer att förses med en lyftande ände i foam. Sen kan metoden bedrivas i sin enklaste form med en maggotkrok som förses med ett huvud av foam som ger den lyftkraft. Alternativt fästes foam på livänden som går till kroken.Trä på några maggots och prova ut metoden mot mört och små borrar. Därifrån kan jag utveckla den vidare och använda typer av beten som små mörtar för att attraherar större borrar, gös,
        och gädda.
        Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-15, 23:20.

Kommentera

Fascineras över dina enträgna, nästan paradoxala försök till "latmete"... hjärnan går på högvarv för att hitta passiva metoder... men funderar också "varför inte bara fiska?"

Ffa om du vill nå balans i ditt fiske som du var inne på tidigare... Kör med vedertagna metoder, tekniker och jaga framtida muskler, utbildning och fruga resterande tid... ??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av McMoj, 2003-10-24, 22:27
          5 119 svar
          371 318 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Morta
          av Morta