någon som har några ideer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

någon som har några ideer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • någon som har några ideer?

    Jag vill skapa en flytande självfiskande fluga. Flugan som är flytande ska kastas ut där den sedan blir suspenderad i vattnet på ett bestämt djup. Jag vill att flugan ska "fiska sig själv" och kunna röra sig lockande utan att fiskaren genom linan inger liv i flugan. Vet någon av er vilken konstruktion/konstruktioner man kan använda för att skapa en fluga som aldrig blir hydrodynamiskt stabil och stillastående oavsett om vattnet är helt stilla.

    Nu är jag inte ute efter att skapa en evighetsmaskin och förstår att det alltid behövs energi för att skapa rörelse och att den energin måste komma från någonstans.

    Naturligtvis är det enklaste sättet att binda flugan av material som är så extremt lättrörlig att den minsta vattenrörelsen påverkar flugan och inger den liv och rörelse. I andra hand kanske man kan använda material som får skilda densiteter beroende av solljuset.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-07-30, 15:34.

  • #2
    Ni vet alltså inte. Okej, då får jag alltså jobba med själva flugmaterialet som ska vara så fin att minsta vattenförflyttning sätter det i rörelse, kanske i kombination med linan till flugan som görs så pass att minsta vattenförflyttning påverkar den som i sin tur påverkar flugan och ger den liv.

    Kommentera


    • #3
      Energin och rörelsen kan komma från en speciell tjock lina som kopplar flugan till kastkroppen. Alternativet är att en mindre vibrator byggs in i kastkroppen, som sedan oscillerar linan och sätter liv i flugan. flugdesign: Suspending kropp omgiven av hårmaterial med mycket fina flytelement. Alternativt flytande kropp omgiven av Marabou. Kan troligtvis även fungera med små fina suspending jiggar med låg densitet samt flytande maskjiggar.

      Samma teknik med modifikation kan senare anpassas för att ge liv i suspending deadbaits vid isfisket.
      Senast ändrad av Laxen2; 2019-07-30, 19:25.

      Kommentera


      • #4
        Så du vill alltså skapa en slags mekanisk mask/maggot/mört? Den ska själv göra det jobb ett naturligt agn kan göra? Är den till för eget bruk, jag funderar över den kommersiella efterfrågan?

        Jag metar inte numera, undviker naturliga agn och finner metet alltför statiskt och/eller "tråkigt", jag föredrar ett mer aktivt fiske (spinn) även om det säkert innebär sämre fiske emellanåt. Om jag flugfiskade så skulle absolut vilja ta hem betet (ge liv) för att täcka mer vatten. Lycka till, kanske står jag med lång näsa om 5 år...

        Kommentera


        • #5
          Jag har hunnit tänka lite på mina förslag och beslutat mig för att såga en del av dessa. Ty, att meta med artificiella beten som flugor och jiggar är dömd att misslyckas, oavsett hur mycket rörelse och liv som inges i dessa beten. Fisken kommer att spotta ut betet inom en halv sekund. Det vet alla som flugfiskat någon gång, fisken hugger i en halv sekund och är borta sen. Artificiella beten kräver ett aktivt fiske och direktkontakt med betet, för mothugg. Det skulle iofs gå om jag uppfinner en anordning som kan sitta sitta på en rodpod och automatiskt göra mothugg.

          En sådan anordning skulle kunna användas

          https://www.skrten.com/products/skrt...variant=553544

          Jag säger inte att mina tidigare förslag är helt värdelösa, men det krävs organiska beten för passivt fiske / mete. Det går nog bra att inge liv i ett dött organiskt bete med flythuvud/flytande jigghuvud och en motor som sitter i kastkulan. Exempelvis en bit bläckfisk, räka eller en liten mört där man klippt bort huvudet och ersatt det med en flytande jigghuvud.

          Rörelsen skapas genom att en liten elektrisk motor skapar svängningar i linan som går till betet genom att en liten bit plastpropeller som roterar och "slår" mot linan. Motorns svängningar kan programmeras in och ändras aktivt med ett microchip. Nästa fråga blir förstås hur pass effektiv blir ett sådant "levande" suspending bait vs ett dött bete som suspenderas utan rörelse? Det måste avgöras genom praktiska försök. Risken finns att det totalfloppar.

          Själva idén att skapa liv i döda beten är inte nytt, jag kan ju nämna zombait,men det här är något helt annat.

          Inget av dessa förslag motiveras av några kommersiella intressen. Jag vill bara ta fram nya sätt att fiska.
          Senast ändrad av Laxen2; 2019-07-31, 15:40.

          Kommentera


          • #6
            Det skulle gå att bottenfiska med flytande flugor och jiggar med full kontakt med en sjunkande kastdobb som har en mjuk genomgående fjäder i skaftet. Lekandet och linan skulle kunna dras in i skaftet cirka 10 cm där man vill fiska. Man ställer bara dobben på punkten man vill fiska och sen slår man försiktigt mot den spända linan och inger liv i flugan och jiggen. För bästa kontakt med betet kan kastdobb som kan vara vinglig bytas ut mot ett modifierat karp blysänke.

            https://karpfiskebutiken.se/index.ph...ch=S%C3%A4nken

            Känner man minsta hugg eller nafs så är det fisk. Den här metoden kallar jag "reverse dropshot". Fördelarna är uppenbara gentemot att använda ett vanligt sänke, du har endast kontakt med ditt bete och inte sänket. Fördelarna gentemot traditionell drop shot är också uppenbara. Du slipper flytta omkring massa vatten, linan och spötoppen för att inge liv i betet.

            Det blir en kombination av dropshot och ledgering. Man får det bästa av 3 världar, spinnfisk, punktfiske och artificiella beten allt i ett.
            Senast ändrad av Laxen2; 2019-07-31, 16:54.

            Kommentera


            • #7
              Vet inte hur mycket den här konstruktionen är värd egentligen. Kan man konstruera ett annorlunda jigghuvud på detta sätt? Med sjunkdel och flytdel/ flytskalle, där flytdelen går över botten och sjunkdelen håller botten? Jag tror inte att konstruktionen är aerodynamisk stabil i rörelse.

              Kommentera


              • #8
                Jag fortsätter tråden på egen hand. Måste man inte vara lite galen för att hålla på med sånt här?

                Kommentera


                • #9
                  Tja.. jag har i vart fall inga idéer i den riktning du förefaller luta åt, dvs att få ett bete att röra på sig utan fiskaren själv gör det - om jag uppfattat dig rätt?

                  Nya metoder, tekniker eller tackel som jag prövar eller ämnar pröva syftar till att få (fler) hugg och krokningar, inte att minimera arbetsinsatsen under fisket, att veva, knycka eller jerka är en del av fisket som jag inte vill vara förutan...

                  Du sa förr att det tog ungefär 2-4 timmar för dig att sjösätta båten med allt kringarbete och då kanske man bara orkar automatmeta efter det.. ?

                  Apropå flyt/sjunkdel på en jigg så finns det jiggar som flyter (Z-man bl a) dvs de står uppåt, å räcker inte det så varför inte pröva dropshot- eller ett carolinatackel, med eller utan en liten flytkula trädd på linan/tafsen framför kroken?
                  Senast ändrad av anteman; 2019-07-31, 22:55.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Tja.. jag har i vart fall inga idéer i den riktning du förefaller luta åt, dvs att få ett bete att röra på sig utan fiskaren själv gör det - om jag uppfattat dig rätt?

                    Nya metoder, tekniker eller tackel som jag prövar eller ämnar pröva syftar till att få (fler) hugg och krokningar, inte att minimera arbetsinsatsen under fisket, att veva, knycka eller jerka är en del av fisket som jag inte vill vara förutan...

                    Du sa förr att det tog ungefär 2-4 timmar för dig att sjösätta båten med allt kringarbete och då kanske man bara orkar automatmeta efter det.. ?

                    Apropå flyt/sjunkdel på en jigg så finns det jiggar som flyter (Z-man bl a) dvs de står uppåt, å räcker inte det så varför inte pröva dropshot- eller ett carolinatackel, med eller utan en liten flytkula trädd på linan/tafsen framför kroken?
                    Det finns fiskesituationer där man inte kan spinnfiska utan måste meta för att ha en chans att få fisk. Exempelvis så kanske man vill fiska av en liten kanal som är några meter bred från en bro där det är 10-15 meter till kanalen. Att använda drop shot blir väldigt svårt och då behöver man en jigg som kan suspenderas från botten och fiska sig själv med egna rörelser. Det här är en nischad metod. Man "metar" med spänd lina mot en jigg / fluga som är stationär och suspenderad från botten och har en egen rörelse som genereras av en elektrisk motor som sitter vid kastkulan. Minsta hugg & nafs besvaras med ett mothugg. Metoden kallar jag för spinn-ledgering. Jag tror att jag är unik i världen med denna fiskemetod. Just nu är det bara ett koncept, jag behöver ta fram lite fungerande prototyper. Jag tror att oscillatorn/motorn som skapar vibrationer och jiggen/flugan måste skräddarsys till varje jigg / fluga om man ska få vettiga rörelser i betet. Lämpliga jiggar måste också designas. Och till sist vill jag att elmotorn/vibratorn ska kunna bli appstyrd från en smartphone. I framtiden blir det olagligt att meta med levande betesfisk och då blir det här enda alternativet.

                    En likande lösning bör även tas fram för isfisket, för att inge liv i död betesfisk, men det kräver en annan form av oscillator/motor och det kommer att handla mer om att förflytta mörten i vertikal riktning än att åstadkomma vibrationer.


                    Och för Er som vill skapa liv i flugan/jiggen själv har jag också uppfunnit ett kastdopp med ett fjäderrör för precis detta ändamål. Man fiskar på ungefär samma sätt som ovan, enda skillnaden är att man slår på den spända linan med ett finger för att inge liv i betet. Jag kallar det reverse dropshoting.
                    Senast ändrad av Laxen2; 2019-08-01, 10:15.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    250 svar
                    76 868 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                    73 svar
                    4 910 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg aegon1
                    av aegon1
                     
                    Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                    6 svar
                    562 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg bandsmet  
                    Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                    32 svar
                    2 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                    3 svar
                    563 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Arbetar...
                    X