någon som har några ideer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

någon som har några ideer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ja du verkar ha många idéer och drömmar iaf!

    Nu har jag inte sett ditt borttagbara kastdäck men har sett andra sådana och jag vet inte om jag skulle kalla någon av dem genialisk...
    De är en kompromiss som för all del kan tas bort om man vill återställa en båt men de får sällan den fulla funktion som kan nås med en fast installation med anpassad plats för batterier, luckor med förvaring av kringutrustning, spön och livewell.

    Att gå från en teknisk utbildning till en VD-post är få förunnat men lycka till även där!

    Kommentera


    • #22
      Drömmar är vad som håller en människa levande, men sen ska man förstås förstå sina begränsningar som jag har många utav.

      Kommentera


      • #23
        Ja i lagom mån, drömmer man för mycket så glömmer man lätt att ta till vara på nuet och livet passerar...

        Kommentera


        • #24
          Jag har kommit på en lösning. Vippan, eller armen som ska stå för fjädringen ska sitta på en lina som utgår från sänket mot ett lekandet där man knyter linan som går till betet. Vippan träs på denna lina i två ändar, ena änden vilar mot sänket och den andra änden mot lekandet.

          Sänke--(vippa)-(lekande)--------------------(betet).

          Fördelen blir att kastkropp/sänke och vippan behöver inte byggas ihop. Det innebär att man kan använda vilket sänke man än önskar och behöver för att greppa botten. Ingenting behöver konstrueras, byggas eller uppfinnas, utan befintliga surfcasting sänken kan användas efter behov, såsom bottentyp, djup. Det går ju förstås att konstruera speciella kastkroppar och sänken senare.

          Problemet var mycket enklare än jag hade gjort det till.

          Ska bli spännande att se hur lätt/svårt det blir att få upp fisk men denna metod som ingen annan har kommit på. Undrar om det kommer att gå med liten död betesfisk, kanske en sardin och flytande jigghuvud. Kan bli dödligt för gösen i Stockholms kanaler.
          Och funkar det här går jag vidare till helautomatiska lösningar där man bara håller ett finger på linan och väntar på hugget.
          Senast ändrad av Laxen2; 2019-08-07, 13:11.

          Kommentera


          • #25
            Kan vara smart att samla att idéer och sketcher och designlösningar på ett och samma ställe som i ett häfte så ingenting kommer bort.

            Kommentera


            • #26
              När jag kommer till nivå två vill jag att vibratorn oavsett konstruktion ska kunna justeras i trådlöst beträffande hastighet, frekvens, uppehåll med mera för att kunna anpassas till betet och fisket ifråga. Lämpligast görs detta i en vattentank där man visuellt kan inspektera rörelsen.

              Motorn ska ligga mot en "fri lina" och kommer att beröra linan men inte fästa vid den. Lämpligast så behövs det någon form av vippa även här för att återställa linans position efter varje beröring/slag.

              Kanske bäst att ta en sak i taget och bara fokusera på att testa metoden reverse dropshot.
              Senast ändrad av Laxen2; 2019-08-08, 13:35.

              Kommentera


              • #27
                motorn/vibratorn ska verkar direkt på rörelsearmen/vippan.Det finns ingen one size fits all lösning, utan hela kittet måste anpassas efter främst det tilltänkta betet. Rörelsen skapas genom en enkel dubbelsidig propeller () slår mot rörelsearmen. Formen, längden på propellern måste tonas och justeras i en vattentank.

                Kommentera


                • #28
                  Motorn/propellern ska aldrig verka direkt på linan ut till betet utan alltid på någon form av rörelsearm som har en viss inbyggd fjädring och håller linan till betet sträckt.
                  Det fungerar som en rörelseförstärkare också där en liten rörelse blir till en stor rörelse,som ett växel. Fördelen blir också att linan som är genomgående omgående förlorar kontakten med både motorn och rörelsearmen när man får hugg och den rakt ut från rörelsearmen/hållaren.


                  Jag önskar att jag hade byggt flera prototyper och kunde infoga videoklipp på hur bra betena rör sig men det kan jag inte, då jag inte byggt något än.
                  Senast ändrad av Laxen2; 2019-08-12, 14:09.

                  Kommentera


                  • #29
                    Man kanske kan använda en magnetisk motor för att skapa liv i rörelsearmen. Om rörelsearmen görs i metall och får en inbyggd tryck/fjäderspänning så kan en elektrisk magnet sätta den i rörelse genom att strömmen samt det magnetiska fältet sätta på/slås. En liten tanke bara, eftersom rörelsen du vill ge betena måste vara väldigt olika. En liten fluga kanske går strålande med en liten vibrator, en större jigg/betesfisk inte så bra och behöver långa ryck men en paus i mitten.
                    Senast ändrad av Laxen2; 2019-08-17, 13:05.

                    Kommentera


                    • #30
                      Jag kanske inte behöver säga det men för att vara övertydlig, denna metod är tänkt att användas på ställen som är traditionellt svårfiskade och där man inte får/kan användas levande agn. Exempelvis för att fiska av en trång kanal som ligger 30 meter under den bro man kastar från, eller "het" struktur där man vet att fiskar uppehåller sig och rör sig. Metoden fungerar bra med kastbara ekolod typ deeper, där man först kartlägger "het" struktur och sen fiskar på strukturen med min metod. Funkar även med undervattenskameror.

                      Vill du täcka mycket vatten och ytor så är detta fel metod.
                      Senast ändrad av Laxen2; 2019-08-17, 14:05.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      250 svar
                      76 871 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                      73 svar
                      4 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg aegon1
                      av aegon1
                       
                      Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                      6 svar
                      562 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg bandsmet  
                      Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                      32 svar
                      2 366 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                      3 svar
                      564 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Arbetar...
                      X