någon som har några ideer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

någon som har några ideer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    En annan tanke som slog mig: Visst vore det bra med en undervattensdrönare med batteritid e upp emot en vecka som kunde bevaka dessa "hotspots" med undervattenskameror. Filmerna analyseras sedan av AI som lämnar en lägesrapport om antalet fiskar och arter som rört sig i området. En sådan teknologi skulle passa bra till det jag vill bygga. Då vet man var man ska, respektive inte ska fiska.

    Kommentera


    • #32
      Det har varit en hel del förvirring kring lagligheten av hampolja Storbritannien. Men medan de allra flesta cannabinoider är kontrollerade ämnen enligt lagen om missbruk av droger, kan du vara säker på att CBD-olja är laglig i hela Storbritannien för medicinska ändamål, förutsatt att den härrör från en industriell hampstam som är EU-godkänd. Dessa stammar innehåller mycket lite eller inget THC (den psykoaktiva cannabinoiden).

      Kommentera


      • #33
        Rök dina konstiga oljor och håll dig utanför min tråd.

        Kommentera


        • #34
          Det här har utvecklats till din alldeles egna publika uppfinnaredagbok...

          Kommentera


          • #35
            Jag hoppas kunna ro det här i hamn. Jag vill ge fiskare ytterliggare ett vapen i arsenalen. Det handlar om att ta fram fungerande prototyper att presentera för omvärlden. Sen kommer det att få sitt eget liv, spridas i sociala medier och reproduceras överallt i världen, tillverkas av olika företag och många nischer kommer att hittas. Hur länge till kan levande betesfisk eller agn att tolereras? Inte så länge till, och då är detta ett alternativ.

            Kommentera


            • #36
              Ok så här skulle jag vilja säga att om du har några problem eller vill ställa frågor om hampolja kommer jag att svara dig här när som helst !!

              Kommentera


              • #37
                Hampolja har ju väldigt lite att göra med denna tråd men kanske gör bruket av den att man liksom nappar på allehanda trådar...

                Kommentera


                • #38
                  Den manuella riggen av typ reverse dropshot är nu färdigbyggd, den är mycket simpel och lättanvänd och fungerar både med flytande jiggar som då kräver en flytande jiggskalle samt organiska beten som också ska riggas med flytande huvud. Lämpliga organiska beten är exempelvis en bit bläckfisk, en liten löja, mask, eventuellt små mörtar. Lämpliga jiggar är exempelvis slim teez, mega teez och många andra flytande dropshot jiggar. Lämpliga sänken är tubsänken som används inom karpfiske exempelvis

                  https://karpfiskebutiken.se/index.ph...%A4nken&page=2

                  Rigger ser ut så här:

                  ------(flätlina från spöt)-----Sänke---(böjbar vippa med två ändar)--(gummipärla)--Flytkula-(flötesstopp)-------------------(lina i fluorcarbon)-----------(flythuvud/krok)-(betesfisk/mask/bläckfiskbit/jigg)

                  Jag ska bara hårdtesta den i Stockholms ström och sen kan jag publicera bild och film på riggen så kan ni testa i era egna vatten. Jag tror att jag redan har hittat en ny superrigg som i mång och mycket är bättre än den traditionell dropshot riggen. Min rigg kan ju fiska helt vertikalt i alla lägen.

                  Den elektroniska versionen kommer tyvärr att dröja, kan bli så att de kräver flera hundra arbetstimmar för att få fram en optimal prototyp. Den kommer att fungera på samma sätt men vara självfiskande på så viss att fiskaren inte behöver rycka för att få liv i betet. Den elektroniska versionen kommer att bli än mer nischad och lite begränsande i sin användning. Jag tror att den bäst kommer att komma till sin rätt vid bottenmete med lättare död organisk agn där man inte vill/kan/får använda levande betesfisk. Tänk dig att få död mört/löja att flyta från botten och se helt levande ut, ganska nice eller hur?
                  Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-27, 16:47.

                  Kommentera


                  • #39
                    Om ni har en / fler bra tekniska lösningar för den elektroniska varianten får ni gärna posta en sketch. Jag gör inte det här för att tjäna pengar utan för att ta fram en fantastisk ny fiskeprodukt. .

                    Kommentera


                    • #40
                      Jag har hittat ett sätt att fånga mycket små mörtar, upp emot 5-6 cm för att använda som deadbait med min rigg. Det kräver ingen shallow screw, Bara ett flytande jigghuvud. Däremot har jag haft problem med mina vippor i nylon som är alldeles för veka för ändamålet och ger dålig fjädring. Måste bygga nya i plast som har väsentlig större dragkraft. Drop-shot jiggarna har också visat sig vara värdelösa eftersom de inte flyter. Än är den första fisken inte fångad.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      250 svar
                      76 881 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                      73 svar
                      4 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg aegon1
                      av aegon1
                       
                      Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                      6 svar
                      562 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg bandsmet  
                      Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                      32 svar
                      2 366 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                      3 svar
                      565 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Arbetar...
                      X