någon som har några ideer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

någon som har några ideer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Min rigg blev ett fiasko.Rörelsen som skapas är betydligt mindre livlig än en traditionell drop-shot rig och dessutom är det svårt att få sänken att ankra fast där man vill. Varför blev det såhär? Simpelt, de rörelse man inger betet har ingen aktiv motkraft att räta ut rörelsen på det sättet sänket gör i dropshot riggen, det lämnas till det flytande huvudet som gör en rätt så usel jobb. därmed blir rörelsen väsentligen hämmad och förminskad. Att använda riggen till att jigga eller flugfiska är bara att glömma. Den kanske kan användas med död bete som är mer eller mindre självfiskande och inte behöver inges lika mycket liv i. Synd att det blev såhär, jag hade stora förhoppningar för denna rigg, men jag har lärt mig mycket annat under resans gång.

    Jag tror att riggen kan användas som en hybridmetod mellan traditionell bottenmete och dropshot med aktivt fiske. Men det får tiden utvisa. Det gäller att utveckla bättre beteshuvuden, bättre vippor och lämpligare sänken. Men huvudkonceptet är dödförklarad.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-09, 21:20.

    Kommentera


    • #42
      Jag kommer definitivt att vidareutveckla denna rigg med tonvikt mot organiska beten, små betesfiskar, maskar, räkor, bläckfisk. Jag tror att riggen ändå kan slå traditionell bottenmete med eller utan pop-up med hästlängder. För med min rigg så kan man ändå inge en hel del liv i betet. Speciellt när själva betet också modifieras efter detta ändamål och har två flytpunkter. Det blir som ett "halvdöd" bete, som nyligen har dött eller är döende. Huggen kommer också att upptäckas mycket tidigare än bottenmete då man i princip är i konstant kontakt med det suspenderade betet. Tar det stopp så är det i fiskens mun.
      Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-15, 22:22.

      Kommentera


      • #43
        Okej. Då är jag i princip på ruta 1 igen. Haha. Vippan av plast kan jag väl ersätta med en fjäder i metall som kommer att uppfylla samma funktion. Dvs böja sig, även fjädern kommer att förses med en lyftande ände i foam. Sen kan metoden bedrivas i sin enklaste form med en maggotkrok som förses med ett huvud av foam som ger den lyftkraft. Alternativt fästes foam på livänden som går till kroken.Trä på några maggots och prova ut metoden mot mört och små borrar. Därifrån kan jag utveckla den vidare och använda typer av beten som små mörtar för att attraherar större borrar, gös,
        och gädda.
        Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-15, 22:20.

        Kommentera


        • #44
          Fascineras över dina enträgna, nästan paradoxala försök till "latmete"... hjärnan går på högvarv för att hitta passiva metoder... men funderar också "varför inte bara fiska?"

          Ffa om du vill nå balans i ditt fiske som du var inne på tidigare... Kör med vedertagna metoder, tekniker och jaga framtida muskler, utbildning och fruga resterande tid... ??

          Kommentera


          • #45
            En vippa av helt ny design har byggts upp som består av fjädrar som svetsats samman samt av en flytdel. Även ett sänke har modifierats till ett ankarsänke. Nu känns det som jag börjar bli klar med design fasen. Den kreativa processen har varit fantastiskt. Nu måste riggen bevisa sig rent praktiskt och leverera fisk. Jag ska börja med maggot, betet blir en "flytande mormyska" och därifrån går jag vidare till större beten, till sist fiskar jag med små mörtar efter större predatorer.

            Jag undrar exakt hur mycket 5 cm lockryck egentligen betyder för fisken.
            Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-23, 21:02.

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Fascineras över dina enträgna, nästan paradoxala försök till "latmete"... hjärnan går på högvarv för att hitta passiva metoder... men funderar också "varför inte bara fiska?"

              Ffa om du vill nå balans i ditt fiske som du var inne på tidigare... Kör med vedertagna metoder, tekniker och jaga framtida muskler, utbildning och fruga resterande tid... ??
              Jag kan göra flera saker samtidigt. Visst kan jag fiska med vedertagna metoder men då har jag gjort som alla andra och det är inte min stil. Jag går min egen väg och är kreativ, resultatet talar för sig själv. Jag har löst en rad problem denna år som ingen annan kunde svaret på och har uppfunnits en hel unik ny produkt.

              Kommentera


              • #47
                Klart man kan uppfinna om man har problemområden, jag har inte det inom fisketekniker, metoder. Jag t ex jiggar genom att jobba med spö och rulle och är inte intresserad av att (upp)finna en metod/teknik eller teknisk mojäng som gör att jag slipper det.

                Ffa var min kommentar en blinkning åt dig då du i nån tråd sa att du lägger för mycket tid på fisket... så pass att tid till det andra saknas... om du minns?

                Fast du kanske menar att ditt senare uppfinnande gjort dig så effektiv att du numera totalt sett kan lägga mindre tid på fisket och att uppfinnandet så att säga skaffar dig tid?

                Skitfiske!

                Kommentera


                • #48
                  Jag tror att det handlar om att hitta en balans mellan olika aktiviteter, arbete, rekreation, socialt umgänge. Lägger man 6 timmar åt fisket per vecka under 4-5 månader per år så är det helt okej. Just balansen har jag stora svårigheter med, jobbar man 70 timmar per vecka som jag gjort under perioder så fallerar nästan allt annat. Jag kommer inte att vinterfiska så fisket kommer inte att vara aktuell förrän april/maj och den tiden ska jag investera i annat. Jag har sökt en ny utbildning och ska försöka gå ner 10 kg under samma period.

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                    Jag tror att det handlar om att hitta en balans mellan olika aktiviteter, arbete, rekreation, socialt umgänge. Lägger man 6 timmar åt fisket per vecka under 4-5 månader per år så är det helt okej. Just balansen har jag stora svårigheter med, jobbar man 70 timmar per vecka som jag gjort under perioder så fallerar nästan allt annat. Jag kommer inte att vinterfiska så fisket kommer inte att vara aktuell förrän april/maj och den tiden ska jag investera i annat. Jag har sökt en ny utbildning och ska försöka gå ner 10 kg under samma period.
                    Blir det den första 10:an du tar så fall?

                    Tips, köp en tungrodd båt så blir det aktivt fiske å du bygger överkropp å bränner fett medan du fiskar...
                    Senast ändrad av anteman; 2019-10-23, 23:35.

                    Kommentera


                    • #50
                      Jag vill säga några ord om artificiella beten till denna rigg. Traditionella duger inte och verkar inte attraktiv under dessa förhållanden. För flugor: Bygg flugan ring en fjäder eller fjädrande ram. Ett ryck ska då utlösa en rörelse som håller i sig i flera sekunder. En vanlig fjäder kan delas upp i flera segment där håret träs på fjädern med gummirör. ::::--;:::--;;;;;---::::--
                      //// //// //// ////
                      ::::--;:::--;;;;;---::::--

                      Denna flugtyp skulle även bara intressant att testa som vanlig bottenfuga, tror den skulle verka extremt livlig och levande.

                      Det skulle möjligtvis även vara möjligt att skapa rena hybridbeten mellan jigg och fluga. Exempelvis kan en liten jigg som berkley dropshot minnow ges en stjärt/dubbelstjärt av marabou. Och en fluga skulle ges en jiggstjärt, en squirmy.

                      För jiggar. Jiggen bör vara helt stel, då ger rycket största möjliga utslag. Alternativ kan jiggen vara hård och delas upp i flera segment med fjädring i mitten. Det här kan uppnås på flera sätt, exempelvis genom att använda små jiggar med stora krokar. Alternativ genom att använda genomgående wire i jiggen som har en stabiliserande roll.

                      Alternativet finns även att konstruera en helt ny typ av jigg/fluga/hårdbete eller hybrid som har en vertikal rörelsesked inbyggd och börjar göra tvära svängar när den rycks nedåt. Hela betet blir då flytande, lite likt en balanspirk.

                      När det kommer till organiska beten finns det egentligen inga som helst begränsningar, man kan rigga med maggot, mask, bläckfisk, romsäckar, bitar av fisk, hel betesfisk, delar av en fisk, majs, deg, sardiner, etcetera.

                      Vore också intressant att fiska med en "vanlig" fluga typ liten montana som görs flytande. Man kanske inte behöver slå knut på sig själv.
                      Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-28, 06:27.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      250 svar
                      76 853 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                      73 svar
                      4 910 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg aegon1
                      av aegon1
                       
                      Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                      6 svar
                      562 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg bandsmet  
                      Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                      32 svar
                      2 366 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                      3 svar
                      563 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Arbetar...
                      X